Loading...
Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54 Rakare och längre med "fjäderl
ätta " klubbor? I USA har man testat fram extremt lätta klubbor. Mannen bakom de nya idéerna, John Braly, har använt sig av sina erfarenheter inom rymdindustrin. Nu kommer de »fjäderlätta» klubborna även till Sverige. TEXT: GUNNAR MUELLER Kommer ni ihåg de gamla järnklubborna som gick fram i ruffarna likt en harv eller en slåttermaskin? Ett slag med dessa klubbor på fariway skalade fram en torva, stor som en jättemacka med krasse som pålägg. Många har fortfarande kvar denna typ av tunga klubbor, trots att de försvann ur pro- duktionen redan i början av 70-talet, då tå- hälbalanserade klubbor började tillverkas. Med nya tekniker kunde man distribuera vikten i klubbhuvudet så att träffytan blev större och slagen blev genomsnittligt bättre. Det gjorde inte så mycket om inte träffen var i s k sweatspot. Så småningom lade också klubbtillver- karna mer och mer vikt i sulan. Detta för att underlätta för medelgolfaren att få upp bol- len i luften. Eliten har inte varit så mycket betjänt av de nya typerna av klubbhuvuden. En toppspelare måste kunna slå såväl höga som låga bollbanor allt efter situationen. Därför måste han/hon ha klubbhuvuden med tyngdpunkten placerad längre upp. Nu verkar det som om trenden har vänt även bland medelgolfama och de s k kon- ventionella klubborna blir allt vanligare även längre upp i handicapklasserna. Vidare har sulan på klubbhuvudena på se- naste tiden blivit mer välvd, därför passar även en del elitklubbor alldeles utmärkt för vanliga motionsgolfare. Vad som diskuteras för lite i de här sam- manhangen är skaften. Själv har jag inte ve- lat skriva om denna viktiga detalj, då jag inte varit riktigt säker i ämnet och alltid själv ex- perimenterat och rådfrågat experter. Men trots mina tio år som professionell, har jag aldrig funnit en nöjaktig förklaring på hur skaften fungerar i svingen och i själva tillsla- get. För tre-fyra år sedan kom lättviktsskaftet ut på marknaden. Då vikten i skaftet var mindre innebar det att man kunde göra ett tyngre klubbhuvud utan att samtidigt få hög- re totalvikt. På så vis skulle man kunna få längre slag. Blev det nu mer längd? Min uppfattning är att det är tveksamt om så blev fallet. Varför då i så fall? Om en stark spelare svingar en driver med konventionell vikt rätas skaftet ut helt och klubbhuvudet får maximal hastighet, när klubb- skaftet är i cirka 45 graders vinkel med vertikallinjen i tillslagszonen [till vänster). När klubban är cirka 1 meter från själva tillslaget på bollen börjar den retardera. Med en fjäderlätt klubba däremot kommer inte den maximala hastigheten på klubbhuvudet förrän det är bara 10-12 grader från vertikallinjen och när klubbhuvudet bara är 30-35 centimeter från bollen [till höger). Följaktligen får man mer fart på klubbhuvudet i tillslaget. 54 SVENSK GOLF 6/1984
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100