Byggnadsarbetaren Bodsnack
Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren Sju frågor
Byggnadsarbetaren Bilden
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Enkäten
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Så funkar det
Byggnadsarbetaren Grejer & grepp TESTGrejer&grepp
Ett lyft för ömma ryggar Den här nya lyften sparar både ryggar och gipsskivor. Det går snabbt och det blir inte några skador på gipsbuntarna. Svinnet minskar. Nu kan maskinföraren med sin teleporter – en lastmaskin som också kalllas ”Lullen” – frakta en hel bunt med gipsskivor i taget direkt till arbetsplatsen, här även på andra våningen. – När vi kör för fullt så kör vi ett lass var tionde minut, berättar Roger Sundin, träarbetare som utvecklat lyften på Byggpartners ombyggnad av kvarteret Kvarngärdet i Uppsala. EN BUNT MED 42 stycken 90-skivor väger cirka 870 kilo. Lyftkorgen byggs upp kring bunten med gipsplattor, och är anpassad för teleporterns långgaffl ar. Lyftanordningen är tillverkad av fyrkantstål och består av fyra lyftok, två tvärgående lyftbalkar, ett distansstag och två säkerhetslås. Tillsammans väger delarna cirka 100 kilo. Först träs fyra U-formade konsoler in från gipsbuntens sidor, två på varje långsida, så att de greppar gipsbunten som en tving. Ett stag läggs över gipsplattorna mellan båda konsolparen, så att de fi xeras på rätt avstånd, cirka 1,3 meter. På så sätt blir gipsbunten helt innesluten av lyftanordningen. Roger Sundins lyft förenklar frakten av skivor och gör det enklare att ta in dem i trånga utrymmen. Konsolerna har uttag som är anpas- sade för teleporterns långgaffl ar. Maskinföraren kör fram maskinen och placerar gaffl arna i konsolernas urtag. När gaffl arna ligger på plats träs två tvärgående stålbalkar genom konsolerna så att gipsbunten låses fast vid gaffl arna. Balkarna säkras sedan med sprintar. En uppstickande bult ytterst på de båda lastgaffl arna hindrar att lasten glider av. SEDAN LYFTS hela paketet och transporteras till arbetsstället där de En lyft kommer lastad med gipsskivor. lastas in genom fönster direkt till lägenheterna. Där placeras gipsbunten på en gipspumpvagn – en höjoch sänkbar rullvagn. – Förr lyfte vi olagligt med spännband, berättar Roger Sundin. Dessutom skär lyftbanden in i bunten vid PETTERSONS Tipsa mig! 08-728 49 70 ”Lyft- banden skär in i bunten vid lyften så att de nedersta 6–7 skivor- na skadas” ROGER SUNDIN OM VARFÖR HANS INNOVATION SPARAR PENGAR lyften så att de nedersta 6–7 skivorna i bunten skadas och måste kasseras. Spännbanden var den enkla typ som vanligtvis används för att surra fast last vid lastbågarna på en personbil. En metod som Arbetsmiljöverket satte stopp för. – Då lyfte vi för hand i en månad, och det var inte olagligt, konstaterar Roger Sundin ironiskt. SP, Sveriges Provningsanstalt, har gjort belastningsprov och nyligen gett klartecken till CE-märkning av lyftanordningen. Tillverkningen av lyften sker vid Intersvets, ett verkstadsföretag i Trollhättan. Från Almi i Trollhättan har Roger Sundin fått 15 000 kr i utvecklingsbidrag, samt goda råd om hur han ska gå vidare, bland annat med patent. KENNETH PETTERSON k.p@byggnadsarbetaren.se Grejer&grepp på nätet: www.byggnadsarbetaren.se PRYLAR Förr tog man virket till maskinen, nu kan man göra tvärt om och fästa maskinen vid virket i stället. Tyska Festool lanserar en bärbar tappfräs, Domino XL DF 700. Maskinen fräser avlånga hål för pluggar som liknar dominobrickor – därav namnet. Den ersätter stora stationära snickerimaskiner vid fräsning av hål för tappar och pluggar, till exempel för montering av möbler eller dörrkarmar som saknar förborrade hål. Den handhållna maskinen väger 5,2 kilo och arbetar med ett tomgångsvarv på 21 000 v/min. DEN BÄRBARA FRÄSEN FÖR FINSNICKAREN 46 BYGGNADSARBETAREN NR 12 OKTOBER 2011 KENNETH PETTERSON
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Bildkrysset
Byggnadsarbetaren Sista ordet