Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47 Många ägnar stor tankemöda åt
Volvo Scandinavian Masters framtid. Ska flaggskeppet rulla vidare med Volvo - och lyfta med SAS? AV CLAES LIND M ånga undrar över framtiden för Volvo Scandinavian Masters. Var ska tävlingen spelas? När? Och: Hur ska den göras till en verklig stortävling med en rad världsspelare i startfältet? Under den sedvanliga presskonfe rensen under Mastersveckan om täv lingens framtid sa styrelseordföranden Ulf Laurin: - Klart är att vi måste lyfta tävlingen ytterligare. Vi behöver se över hela pro dukten. Följande tre faktorer är mest intres santa när det gäller tävlingens dignitet i framtiden: 1. Pengarna Vad det ytterst handlar om är att arrangera en tävling på Europatou- ren som är så attraktiv, vad beträf far prispengar, tävlingsbana och or ganisation att den lockar ett så förnämligt startfält som möjligt. Det är lättare sagt än gjort. 1991 var Volvo Scandinavian Masters (Volvo har varit titelsponsor sedan starten och har bestämt sig för ännu en treårsperiod, till och med 2002) den penningmässigt största i Europa efter ledande British Open. I år är Masters den femte i Europa, mätt i prispengar, efter British Open. En bidragande orsak till "raset" är den svenska kronans fall jämfört med pundet (den valuta som prispengarna betalas ut i). Kronans penningvärde har försämrats med hela 35 procent gente mot pundet sedan 1991. Det är ett av de kalla fakta VD:n Lars Thonning & Co har att brottas med. Till årets Masters höjdes prissum man från 10,4 miljoner kronor till omkring 13 miljoner. Förstapriset höj des till nära 2 miljoner. Ambitionen är förstås att få upp pris pengarna ytterligare. En realistisk för hoppning är 15 miljoner kronor nästa år med ett förstapris på nära 2,5 miljoner. Ökningarna är ambitiösa, men för slår ändå inte särskilt långt internatio nellt sett. I USA är miniminivån i dag 25 mil joner kronor (tre miljoner dollar) för en tourtävling vad beträffar prispengar, och summan är på väg uppåt. Att locka hit USA-stjärnor har där för blivit i princip omöjligt. - Volvo Scandinavian Masters är en Eu- ropatourtävling och ingenting annat, säger Lars Thonning. Men självklart vill vi gärna locka andra världsstjärnor också. Men de bästa amerikanerna kräver kom pensation för våra lägre prissummor och då blir det otroligt dyrt. Hur dyrt? Allt upp till åtta miljoner kronor (Tiger Woods). Det har talats om en kommande världstour i vilken fem till sex europe iska tävlingar ska ingå, bland dem för hoppningsvis Volvo Scandinavian Mas ters. Men en världstour är inte längre realistisk. USA-touren har genom de se naste årens smått galna penningexplo sion, mest tack vare Woods uppdykan de på scenen, vuxit sig alltför stark. Den sammanlagda prissumman på USA-touren är i år 1,1 miljard kronor jämfört med cirka 350 miljoner kronor på Europatouren. Siffrorna talar för sig själva. De störs ta stjärnorna spelar där de största peng arna finns och USA-touren kommer fortsättningsvis att göra allt för att behålla greppet om dem. USA-touren kan i själva verket bara förlora på en världs tour. VOLVO SCANDINAVIAN MASTERS kommer även fortsättningsvis att vara en relativt stark tävling på Europatouren, det vill säga locka de flesta av de högst rankade spelarna. Exakt hur stark beror förstås på utvecklingen av prispengarna. - Ett av problemen är att svensk industri inte vill göra stora evene mang i Sverige - de största mark naderna finns ju i andra regioner. Det är typiskt att Ericsson inte sat sar en krona i Volvo Scandinavian Masters, men är titelsponsor för flera tävlingar i Australien. Vi måste slita som hundar för att dra in pengar, säger Lars Thonning, som i alla fall kan konstatera att årets tävling ser ut att gå ihop ekonomiskt tvärtemot fjolårets på Kungsängen som gick back omkring två miljoner kronor. Ett annat problem är Europatourens minst sagt generösa regler gentemot spelarna. För att få tillhöra touren behöver en spelare bara spela elva tävlingar om året. Men eftersom samtliga fyra "majors" och de tre nya World Golf Champion- ships får räknas in bland dessa elva räcker det att att spela fyra vanliga tour- tävlingar för att få behålla medlemska pet. I övrigt kan de största europatour- stjärnorna välja och vraka. - Det gör att konkurrensen om stjärnorna på vår egen tour är benhård, särskilt perioden juli-augusti när vi har rätt klimat. Då är det rena "rat racet". Det är heller knappast någon hemlighet att vi förutom ökade prispengar måste göra vissa spelaravtal för att få hit de verkli ga publikdragarna. Men det finns hopp inför fram- www.golf.se Svensk Golf 9 1999 47 Kommer SAS att utöka sitt luftrum?
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108
Svensk Golf Sida 109
Svensk Golf Sida 110
Svensk Golf Sida 111
Svensk Golf Sida 112
Svensk Golf Sida 113
Svensk Golf Sida 114
Svensk Golf Sida 115
Svensk Golf Sida 116
Svensk Golf Sida 117
Svensk Golf Sida 118
Svensk Golf Sida 119
Svensk Golf Sida 120
Svensk Golf Sida 121
Svensk Golf Sida 122
Svensk Golf Sida 123
Svensk Golf Sida 124
Svensk Golf Sida 125
Svensk Golf Sida 126
Svensk Golf Sida 127
Svensk Golf Sida 128
Svensk Golf Sida 129
Svensk Golf Sida 130
Svensk Golf Sida 131
Svensk Golf Sida 132
Svensk Golf Sida 133
Svensk Golf Sida 134
Svensk Golf Sida 135
Svensk Golf Sida 136
Svensk Golf Sida 137
Svensk Golf Sida 138
Svensk Golf Sida 139
Svensk Golf Sida 140
Svensk Golf Sida 141
Svensk Golf Sida 142
Svensk Golf Sida 143
Svensk Golf Sida 144
Svensk Golf Sida 145
Svensk Golf Sida 146
Svensk Golf Sida 147
Svensk Golf Sida 148
Svensk Golf Sida 149
Svensk Golf Sida 150
Svensk Golf Sida 151
Svensk Golf Sida 152
Svensk Golf Sida 153
Svensk Golf Sida 154
Svensk Golf Sida 155
Svensk Golf Sida 156