Nöjesnytt Växjö 1
De båda kvinnorna – Sarah Brown som spelas av Lin
n Starby och Adelaide som spelas av Johanna Lindblom. Männen – Sky Masterson som spelas av Victor Lundin, Södra Benny som spelas av Stefan Tigerström, Big Jule som spelas av Peo Bengtsson, Tipp-Topp som spelas av Eje Elmquist, Nathan som spelas av Erik Källner. Sin vana trogen fortsätter LinneaTeatern att skämma bort oss med sina högklassiga scenföreställningar. Nu är det dags för nästa, musikalen Guys and Dolls, som har premiär på Växjö Teater den 13 november. Efter succén med Emil i Lönneberga senast är det alltså dags för LinneTeatern att ta sig an en riktig klassiker, nämligen Guys and Dolls. Föreställningens regissör och konstnärliga ledare Cilla Lindblom tog sig tid att svara på några frågor inför premiären. Guys and Dolls är ju en klassisk musikal. Hur skulle ni beskriva den för de som inte känner till den? –Det är en av de mest spelade Broadwaymusikalerna och det är en musikalisk fars om falskpel och äkta kärlek. Guys and Dolls är en komedi och innehåller så klart förvecklingar eller snarare missförstånd för att göra livet lite mer komplicerat för huvudrollskaraktärerna. Den innehåller mycket humor och trots att den skrevs för så länge sedan så porträtteras de kvinnliga huvudkaraktärerna som starka individer som står på egna ben. Om man vill bli underhållen och för en stund lämna vardagen en stund så är det här den perfekta musikalen att gå på. –Handlingen utspelas i 1950-talets Broadway där storspelarna Sky Masterson och Nathan Detroit håller till. Adelaide, hans fästmö sedan en lång tid tillbaka, verkar vänta förgäves på äktenskap. Frälsningssoldaten Sarah Brown gör allt vad hon kan för att få människor att välja den rätta vägen. Går hon den själv eller fångar hennes intresse någon hon inte borde välja. Kan man slå vad om kärleken? Här finns kända musikaliska nummer så som Sit down you’re rockin’ the boat, If I were a bell, och Sinatras Adelaide. Hur skiljer sig LinneaTeaterns version från originalet? –Vår version utgår ifrån originalmanuset och den musik som hör till den. Där finns det ingen skillnad mellan vår uppsättning och originalversionen. Det som däremot kan skilja sig är vår tolkning av texten och vilka delar som vi framhäver. Jag som regissör älskar humor och komiska vändningar så det är något som vi försöker hitta och lyfta fram. Musikalen innehåller ett flertal kända låtar, kommer de att vara på engelska eller är de översatta till svenska? –Musikalen framförs på svenska och så även sångerna. Vi använder Ola Hörlings översättning vilken är densamma som användes i Kristianstad av Underhållningspatrullen hösten 2019. Guys and Dolls är ju en ganska krävande musikal, hur har ni jobbat med ensemblen för att få ut det bästa ur dem musikaliskt? –Vi som håller i de konstnärliga uppdragen så som regi, koreografi, sånginstudering och ledning av orkestern har som utgångspunkt att utgå ifrån alla medverkandes starka sidor och lyfta fram dem. Alla delar hänger ihop och för oss handlar det om att få karaktärerna i musikalen så levande och trovärdiga som möjligt. Då växer även den musikaliska sidan fram. Det är inte helt enkelt att beskriva hur vårt processinriktade arbetssätt ser ut men det börjar redan under audition då de som söker får visa sina kompetenser utifrån olika moment. Vi börjar vårt repetitionsarbete redan då eftersom vår utgångspunkt är att få ihop en så bra ensemble och orkester som möjligt. –När orkestern och ensemblen repeterar tillsammans så finns det magi i luften och vi tar oss varligt fram i processen. Det är viktigt för oss att alla känner sig trygga så att de kan växa och utvecklas utifrån den karaktär de ska gestalta och de sånginsatser som hör till det. Den härliga musiken framförs av vår eminenta orkester som leds av Ivar Lundin. Ramona Stasai Elmros står för koreografin och sånginstuderingen har letts av både Lina Granhäll och Johanna Lundin. De båda sånginstuderarna har arbetat under olika perioder där Lina höll i stafettpinnen först vilken sedan lämnades över till Johanna Lundin nu när produktionen flyttades fram ett år. Den här föreställningen kommer tätt inpå uppsättningen av Emil. Känns det som att det finns ett uppdämt behov av scenkonst både hos er och hos publiken? –LinneaTeatern har sedan 2016 haft två stora produktioner under hösten där vi har spelat en familjemusikal under höstlovet som sedan har följts av en musikal för vuxna. I år är inget undantag och vi ser fram emot att äntligen få sätta upp de båda produktioner som var planerade för hösten 2020 men som blev framflyttade till den här hösten. Vår publik längtar efter att få komma till Växjö Teater igen och vi ser fram emot att få träffa dem efter en sådan lång period. Vår verksamhet handlar om att vi brinner för scenkonsten så det är väl klart att vi har sett fram emot att återigen få stå på scen och möta vår publik live. –Nu i omstarten av verksamheten så börjar vi i slutet av december att repetera den familjeteater som kommer att bli sportlovsteater nämligen Klas Klättermus. Så som svar på din fråga, ja vi har nog ett uppdämt behov eller snarare en stark längtan efter att få leka och spela teater ihop under repetitionsarbetet för att sedan få möta vår publik och det är där och då som föreställningen på skapas på riktigt. Ingen föreställning är den andra lik och det är precis som det ska vara. I TEXT: OLA KARLSSON FOTO: ANDERS BERGÖN 14 | nöjesnytt