STT 1
6 Tidningen om tidningen - bilaga som medföljer S
TT Vecka 9 onsdag 26 februari 2014 Sune Strand Antal år på STT: Sedan starten 1992. Jobbar främst med: VD/Ansvarig utgivare. Har det övergripande ansvaret samtidigt som jag är beredd att hoppa in och göra det som behövs för stunden. Familj: Fru, tre barn och fem underbara barnbarn. Intressen: Musik och löpning. Det sistnämnda när knäna vill vara med. Brinner för: Att jobba för att STT skall fortsätta vara den ledande informationsbäraren i sitt spridningsområde. Okänd talang: Kung i tvättstugan. Speciellt STT-minne: När Mathias och jag blev utnämnda till Årets Företagare i Tranemo kommun 2003. Maria Svedahl och Inga-Britt Gunnarsson på Pampolina (till vänster) får besök av STT:s säljare Marina Bengtsson. FOTO: KATARINA JOHANSSON Marina trivs med jobbet som säljare KUNDBESÖK För STT:s annonssäljare är kontakten med kunderna viktig, och det blir många besök ute på bygdens företag och butiker. Marina Bengtsson trivs med det omväxlande arbetet. Antal år på STT: 17 år. Jobbar främst med: Försälj ning och marknadsföring. Familj: Fru och två söner Intressen: Triathlon, golf, matlagning och min underbara familj. Brinner för: Lokal utveckling och att hjälpa våra kunder att växa. Okänd talang: En rackare på att sy, virka och snickra. Speciellt STT-minne: När Sune och jag blev utnämnda till Årets Företagare i Tranemo kommun 2003. Mathias Bång Tre i STT:s personal arbetar med annonsinförsäljning, förutom Marina är det även Mathias Bång, samt tidningens ansvarige utgivare Sune Strand. Marina har arbetat på STT i tolv år, och har väl upparbetade relationer med sina kunder. – Det är en trygghet för kunden när de träffar samma säljare varje gång. Man bygger ju upp en relation med företaget. säger Marina. – Det är också ett stort ansvar, som man måste vårda. Ofta lägger kunderna över väldigt mycket ansvar för annonsernas innehåll på säljaren, eftersom de litar så mycket på en. Cirka två dagar i veckan är Marina ute och besöker företag och butiker i STT:s spridningsområde. Ibland blir det mer, när det till exempel är mycket evenemang och annat som händer. – Vissa perioder blir det istället mer telefonsälj från kontoret, som när vi gör våra egna temabilagor. När Marina är ute hos företagen skriver hon ner deras önskemål om annons, och lämnar sedan över underlaget till en annonsproducent. – Det är viktigt att allt blir bra och rätt. Det tar lång tid att bygga upp ett förtroende, men det kan gå snabbt att rasera det! Den här dagen är bland annat ett besök på klädbutiken Pampolina inbokat. Butiken startades av Maria Svedahl, 1988. Medarbetaren Inga-Britt Gunnarsson har också funnits med sedan starten, och i höstas firade de 25 årsjubileum. Som så många andra företag i bygden har de en lång relation med STT . – Vi har annonserat i STT under alla år tidningen funnits, berättar Maria. Hur går det till när ni beställer annonser? – Vi brukar lägga upp en bas i januari varje år. Vi har olika teman i annonserna för olika årstider, och vi brukar alltid hänga på och annonsera när det ordnas evenemang och jippon i Svenljunga, som Texasda’n och tjejkvällar. Maria och Inga-Britt är, som många av handlarna, nöjda med STT:s nya utgivningsdag. – Det är bra att tidningen kommer ut på onsdagarna, då blir det möjligt att ha längre tid för erbjudanden. Säljarna på STT är också engagerade i olika nätverk och företagarföreningar. – Sune har alltid varit noga med att vi ska vara delaktiga i det som händer på våra orter, det är mycket samhällstänk, säger Marina. Marina tycker det är roligt att få vara engagerad i det som händer i bygden. – Jag tycker om att jobba på det här sättet, med mycket frihet under ansvar! KATARINA JOHANSSON katarina@stthuset.com ”Det är ett stort Vi jobbar med långa relationer SÄLJARNA Att hjälpa kunderna att marknadsföra sig, få ut sitt budskap och få avsättning för sina produkter – det är säljarnas uppgift. Antal år på STT: 12 år. Jobbar främst med: Annonsförsäljning. Familj: Gift med Christer, tre barn: Victoria, Frida och Carl. Svärsonen Henrik och barnbarnet Alice. Intressen: Familj, vänner, resor, träning och mat. Brinner för: Människor, hur de fungerar, agerar, tänker och mår! Okänd talang: Kan titta vindögt med ena ögat och rakt fram med det andra. (Det måste väl vara en talang?) Speciellt STT-minne: När vi jobbade på klipp-, vax- och klistratiden, när man på tisdagkvällen, innan tidningen skulle skickas till tryck, fick kolla under skorna så det inte fastnat någon annons som skulle med i veckans nummer. Marina Bengtsson Om man tror att en säljare bara är ute efter att sälja så mycket annonsplats som möjligt har man fel. När det gäller STT är långsiktighet ett nyckelord, säger Mathias Bång, säljare och art director. – Vi säljer inte till kunden en enda gång, utan vi jobbar med långa relationer där vi besöker våra kunder kontinuerligt. Vi lär känna våra kunder väldigt väl, så vi lär oss vilka behov de har. Den största drivkraften är att hjälpa våra kunder genom att på ett professionellt sätt föra ut deras budskap så att deras affärer blir ännu bättre. Vad krävs för att bli en bra säljare? – Säljarens roll är att ha kunskap om våra kunders målgrupp, så vi kan hjälpa dem på bästa sätt. Som i de flesta yrken där man jobbar med människor är det viktigt att ha social kompetens. Men det viktigaste är att vara sig själv! Vad är roligast med arbetet? – Det är otroligt roligt att arbeta som säljare på STT! Under årens lopp har man lärt känna så många trevliga människor och skapat relationer som handlar om så mycket mer än bara sälj. – Att jobba som säljare på STT är extra roligt eftersom vi har en egen reklambyrå. Därmed kan vi skapa mervärde för våra kunder genom att kombinera annonsplats i tidningen med till exempel fordonsdekor, skyltar och trycksaker. Vi har en full verktygslåda med marknadsföringsåtgärder, och vi kommer ofta med idéer och tips för hur kunderna bäst kan få ut sitt budskap och få avsättning för sina produkter. Mathias vill också betona STT:s samhällsengagemang. – Hela tidningen är så engagerad i samhället och samhällsutvecklingen. Vi upplever att vi som säljare är riktiga ambassadörer för de kommuner vi verkar i. Det vill till att vi alla hjälps åt för att våra samhällen ska kunna utvecklas. Mathias anser att det i dagsläget inte finns något annat media som är så effektivt för att nå ut med information och budskap som en gratistidning. – Som gratistidning når vi alla hushåll och företag i vårt spridningsområde. Och tack vare att tidningen är så lokalt inriktad är intresset för att annonsera väldigt stort. – Och vi säljare är bara en del av laget, det är hela teamet som gör STT till en lyckad produkt! KATARINA JOHANSSON katarina@stthuset.com Säljteamet på STT består av Sune Strand, Marina Bengtsson och Mathias Bång. FOTO: BOEL FERM ansvar som man måste vårda” MARINA BENGTSSON