Noterat för Arboga Energi ▶Efter en turbulent tid
, både ekonomiskt och politiskt, ser det nu ut att gå bättre för det kommunala bolaget Arboga Energi. Det uppger Sveriges Radio Västermanland. Förklaringen är det milda vädret, men också att bolaget höjde priserna med 7,6 procent vid årsskiftet. En plågsam prishöjning anser Björn Norberg, VD för Arboga Energi. I början av året fick bolaget en ny panna som kan eldas med pellets, vilket på sikt ska minska utgifterna för Arboga Energi. Förbättrad ekonomi biokraftvärmeverk ▶Fortum Sveriges ska bygga landets största biobränsleeldade kraftvärmeverk. Beslutet att investera 4,4 miljarder kronor för att bygga en ny anläggning i Värtaverket i Stockholm togs av Fortums styrelse den 20 december. Det nya kraftvärmeverket tas i drift 2016 och kommer att leverera 750 GWh el och 1700 GWh värme. Fortum bygger levererar pannan ▶Andritz har fått en beställning av Fortum Värme att leverera en cirkulerande fluidiserad bäddpanna för det nya kraftvärmeverket i Stockholm. Biobränslepannan blir en av de största i sitt slag i världen. ….och Andritz svenska energiprojekt ▶EU-kommissionen har beviljat stöd på sammanlagt cirka en miljard kronor till tre svenska energiteknikprojekt. För svensk del innebär det maximal utdelning, då varje medlemsland inom ramen för EU:s NER300-utlysning kan få finansiering för maximalt tre projekt. De tre svenska projekten som valts ut att få stöd är: GoBiGas 2 – den andra etappen i Göteborg Energis förgasningssatsning, Pyrogrot – Billerud AB och Vindpark Blaiken – Blaiken Vind AB. Full pott för 8 Förtroende under lupp Förtroendet för fjärrvärme - branschen har på senare tid ifrågasätts av såväl kunder som flera myndigheter. Forskare på Handelshögskolan i Göteborg genomför nu ett projekt kring just förtroendefrågan i branschen. ▶– Fjärrvärmeföretagen har byggts upp av samhället, men vi är nu inne i ett skede där bolagens affärsnytta kommit i ett större fokus vilket delvis styrs av andra krafter än att vara till nytta för samhället, säger Anders Sandoff, universitetslektor på Handelshögskolan, som tillsammans med lektor Ulrika Holmberg genomför denna studie inom forskningsprojektet Fjärrvärmens Affärsmodeller. – Kraven för fjärrvärmebolagen är i de flesta fall annorlunda bland annat genom andra avkastningskrav. Dessa förändringar har lett till att kunderna känner sig svikna, säger Anders Sandoff. Detta märks i kundernas språk, men också även hos flera myndigheter som ifrågasätter fjärrvärmeföretagens motiv. Fjärrvärmen ifrågasatt Fjärrvärme är positivt för samhället, inte minst för miljön och ur ett resursperspektiv. Anders Sandoff menar att det därför är allvarligt när fjärrvärmen ifråga - sätts – både ur ett samhällsperspektiv och ur fjärrvärmeföretagens perspektiv. – Förtroende är inget fjärrvärmeföretagen själva råder över, utan det är en fråga för dem som ska skapa sig en uppfattning om fjärrvärmebolaget, som kunder och myndigheter, säger Anders Sandoff. Historiskt har fjärrvärmeföretagen haft stor tillit och detta mycket tack vare att man har setts som en samhällsinstitution. Men att återfå tillit och förtroende är inget som görs snabbt och det krävs en lång resa. De flesta fjärrvärmeföretag är på de två första trappstegen där man uppfyller externa krav och där man är transparant och redovisar vad man gör. Det är inte tillräckligt. Anders Sandoff beskriver arbetet som att ta olika steg i en trappa. Det lägsta trappsteget består av att fjärrvärmebolaget uppfyller de externa krav som ställs inom exempelvis Reko fjärrvärme och ISO-certifiering och att man håller ett marknadspris. Nästa steg handlar om transparens, där fjärrvärmeföretaget redovisar vad de gör och vad de tänker göra samt vad det kan leda till för konsekvenser för exempelvis kunderna. Det tredje steget handlar om att djupare sätta sig in i kundens situation och jobba för att den ska få det bättre, exempelvis genom att erbjuda energieffektiviseringstjänster. Det fjärde och sista trappsteget handlar om att man på fjärrvärmeföretaget involverar sig i kunders arbete och tillsammans försöker hitta synergier där man stärker varandra samtidigt som man involverar kunden i den egna verksamheten, till exempel genom kundråd. Det är möjligt först efter en långsiktig relation och genom ett individuellt bemötande. Inte tillräckligt – Idag är de flesta fjärrvärmeföretag på de två första trappstegen där man uppfyller externa krav och där man är transparant och redovisar vad man gör och tänker göra. Jag tror inte det är tillräckligt, säger Anders Sandoff. Han tror att det krävs Anders Sandoff. ett större engagemang och samarbete med kunderna, där fjärrvärmeföretagen försöker sätta sig in i kunderna situation och göra deras situation ännu bättre. – Det krävs betydande resurser på fjärrvärmeföretagen för att skapa förändringar och öka förtroendet. Vår forskning är katalysator i detta arbete, avslutar Anders Sandoff. ANN-SOFIE BORGLUND Fjärrvärmetidningen • Nr 1 • Februari 2013 KU