Nöjesnytt Kalmar Öland 1
Den 4 oktober är det återigen dags för en av året
s höjdpunkter för alla foodies i Kalmar. Då är nämligen Matnatten, krogsafarit där man får tillfälle att testa på stadens matutbud under en kväll tillbaka igen. SMAKA, UPPTÄCK, NJUT Eventet Matnatten började egentligen genom ett initiativ från ett antal krögare i Malmö, som efterlyste något liknande Kulturnatten fast med mat och sedan 2014 har företaget Taste Events arrangerat Matnatten i Malmö. Succén var omedelbar och efterhand har Matnatten bara växt och blivit ett mycket uppskattat återkommande event. Under de sex åren som evenemanget genomförts i olika delar av landet har över 15 000 gäster besökt Matnatten och de deltagande restaurangerna. För tre år sedan tog man konceptet vidare till Lund, sedan Helsingborg och Kalmar och förra året stod Växjö på tur. När Matnatten nu åter går av stapeln i Kalmar är det för tredje gången på ett år, men intresset verkar inte ha mattats. Tvärtom: samtliga evenemang har varit slutsålda, vilket i sig talar sitt tydliga språk, menar Sabine Bjerstedt, projektledare hos arrangören Taste Events. –Kalmar är tveklöst en av våra mest framgångsrika städer och jag tror det beror på tre faktorer: dels finns det ett fantastiskt restaurangutbud, dels är Kalmar City och Destination Kalmar otroligt bra samarbetspartners – de är verkligen våra ambassadörer i staden – men det verkar också som att många gäster är sugna på att faktiskt smaka på vad Kalmar har att erbjuda. Det finns fantastiskt duktiga krögare här i staden som är väldigt bra inom sin nisch, vilket gör att det inte är svårt för mig att hitta kvalitativa krogar att ha med i Matnatten. Jag får mail nästan dagligen från folk som vill ha tag i biljett och vår ambition är att vi ska göra tre rundor i Kalmar under nästa Matnatten. Vi utökar alltså från 16 till 24 restauranger och kan då ta emot totalt 1200 gäster. Det är ganska häftigt. Det känns också som att många krögare har förstått värdet av att vara med i Matnatten. Det ger ju en del publicitet och medial exponering för dem och deras koncept. Vi brinner ju också för att kunna hjälpa till att ge dem en marknadsföringsingång som de kanske själva inte kan eller hinner med. Hur går Matnatten till rent praktiskt, undrar då vän av ordning? Det hela är mycket enkelt: Man köper biljett via Matnattens hemsida tasteticket.se/matnatten och löser sedan in denna mot ett klippkort. På klippkortet finns en lista med de restauranger som är med i eventet och berättigar till smakprover på åtta av dessa ställen. Sedan bestämmer man själv i vilken takt och turordning man besöker de deltagande restaurangerna. Dryck ingår inte, men enligt erfarenhet brukar krögarna ha utvalda drycker i halvglas till bra priser och som passar till de rätter som serveras. Eventet pågår mellan klockan 16 och 23. Svårare än så är det alltså inte. För att restaurangerna ska känna igen de gäster som köpt klippkort till Matnatten får man en liten pin, eller knapp, att sätta på rocken eller jackan. Det är ett litet trick som arrangören märkt även bjuder in till att de gäster som har den på brukar göra något så osvenskt som att börja prata med andra som har knappen, vilket gör att det hela till en social grej. Man träffas och umgås med både kända och okända och skapar ett härligt samtal om mat och dryck. Att Matnatten har haft ett stort genomslag i Kalmar märks också hos Taste Events samarbetspartners: –Matnatten är ett väldigt populärt evenemang i Kalmar och som bygger på ett samarbete mellan arrangören Taste Events, Destination Kalmar, Kalmar City och stadens krögare. Matevenemangen i oktober och februari breddar stadens utbud och bidrar till att skapa upplevelser för boende och besökare året runt i Kalmar, säger Pär Israelsson, evenemangschef på Destination Kalmar. Lisa Söderberg, centrumutvecklare, Kalmar City, fyller i: –Matnatten är en upplevelse utöver det vanliga! Dels att man som gäst upptäcker nya restauranger men rundan öppnar också för möten mellan människor på ett mycket trevligt sätt. För Krögarna är det ett fantastiskt tillfälle att visa upp sina verksamheter. –Framför allt är Växjö och Kalmar något alldeles extra, där är intresset enormt. Folk köper biljetter tidigare, de delar mer och interagerar mer än i andra städer. Det känns som om publiken där verkligen tagit till sig Matnatten och konceptet mer än i andra städer, avslutar Sabine. I TEXT: OLA KARLSSON FOTO: ALEXANDER OLIVIERA DE DELTAGANDE KROGARNA I KALMAR ÄR: ORANGE RUNDA: Kalmar Kött & Bar, Statt Verandan, Restaurang Porten, Söderport, Källaren Kronan, Park Hermina, Taco Bar, Krögers RÖD RUNDA: Magasinet, Bistro 5, Hjalmars Bar & Restaurang, Rosenlundska Källaren, Restaurang & Kafé Ångkvarnen, Harrys, Kallskänken, O’Learys .