Kanalen 1
Åkersberga kanalen nr 34 • vecka 34 • tisdag 18 a
ugusti • 2015 25 PerSonligt möte med Hotell & konferens Skuggorna Som berikar mötet Blev kvar efter sommarjobbet Efter studier och extrajobb på hotell i Stockholm svepte hon in som ett glatt och uppiggande yrväder en solig sommardag 1993. Idag, 22 år senare, arbetar Catrin Schönberg kvar - fortfarande med ett varmt leende på läpparna och en proffsig fingertoppskänsla för god service. På Catrin Schönbergs visitkort skulle de flesta arbetsområden på Skåvsjöholm kunna tas upp. Hon började sommarjobba i receptionen och idag arbetar hon med bokning och försäljning. Det innebär ett hundratal kundmöten varje år för att sälja in skräddarsydda helhetskoncept till företag. Hotellchef Ulrika Jauer (fyra från vänster) och hennes glada team har full kontroll på er konferens. Från utrustning i konferensrummet till fritidsaktiviteterna. I receptionen på Skåvsjöholm arbetar ett samspelt team, specialiserat på konferenser och möten. Hotellchef Ulrika Jauer och hennes kollegor har, redan innan konferensgästerna anlänt, full kontroll på scheman och önskemål gällande konferensen. De har förberett allt in i minsta detalj - hotellrummen, material och utrustning i konferensrummet samt fått okej från köket på mat- och dryckespaket. Till och med fritidsaktiviteterna är planerade. Det är bara att sätta igång själva mötet. arbetsglädje och vi är mycket måna om varandra och våra gäster. Vi hjälper varandra på alla sätt så att vi kan förekomma våra gäster och få en fin återkoppling. Vi vill veta om det saknas något eller om något inte är bra, för att kunna bli ännu bättre, säger Ulrika Jauer. Tänk er att ni skall på konferens eller kickoff på Skåvsjöholm. Redan innan avfärd har du fått tillgång till all administration kring ditt möte, samlat i en app i din telefon. Du har nu tillgång till deltagarlista, schema, lokaler, föreläsare, aktiviteter och menyer - allt du kan tänka dig. Kan man bli mer förberedd än så inför ett möte? Förberedda på allt. Med den nya appen i mobilen har gästerna i god tid, via inloggning, möjlighet att bekanta sig med omgivningen och alla faciliteter innan konferensen. Detta spar tid och ger kvalitet på konferensen eller mötet. För att allt skall gå smidigt tillväga är Ulrika och hennes team i receptionen alltid förberedda. Som en skugga följer de konferensgästernas scheman för att kunna bistå i servicen. Som hotellchef har Ulrika en övergripande syn på Skåvsjöholms verksamhet. Likt många av hennes kollegor kom hon till Skåvsjöholm i början av 2000-talet. Miljön, kamratskapen och den gedigna kunskapen om vad service och kvalité innebär har satt en familjär och trivsam stämning på verksamheten. – Vi har alla en hög servicenivå och Och visst är hon och hennes team förberedda. Ett 20-tal konferensgäster har just anlänt. Glatt överraskade blir de, innan mötet, serverade härliga laxsmörgåsar och nybryggt kravodlat och rättvisemärkt kaffe. – Det som gör jobbet roligt är att ingen dag är den andra lik. Jag får möta och arbeta med många trevliga människor, säger hon och berättar att det roligaste är att jobba med stora grupper med spännande dagordningar och många aktiviteter. – Jag minns en konferens som vi arrangerade under en kall vecka i februari. De inbjudna deltagarna från Sydamerika, som aldrig upplevt kyla, fick bada isvak i snöstorm och 20 minusgrader. Det var mycket uppskattat, säger hon. Hon berättar även att hon, under sin tid på Skåvsjöholm, fått vara med om många positiva förändringar som höjt kvalitén avsevärt – det är bara en sak som inte förändrats. – Fast jag har jobbat så länge på Skåvsjöholm och bor i närområdet så tycker jag fortfarande att det är fantastiskt vackert här. Jag vet att jag som nyanställd tänkte, att det här vänjer man sig väl vid, men det gör man inte. Jag kan inte låta bli att stanna upp ett tag ibland för att njuta av utsikten, säger hon från djupet av sitt hjärta och blickar ut genom fönstret i lobbyloungen. Där ute breder en storslagen vy ut sig - väl värd att njuta av. catrin