Nöjesnytt Jönköping 1
Nöjesnytt Jönköping PÅ KROGEN
Nöjesnytt Jönköping
GUNHILD Den klassiska swingjazzen kunde inte ha e
n bättre förkämpe i Sverige än Gunhild Carling. Med sanslös virtuositet, utsökt känsla och smittande energi tar hon med sig sin publik till en svunnen tid, samtidigt som hon inte för en sekund låter dem glömma att de befinner sig i nuet. I januari ger hon sig ut på turné med sin jazzvarieté och den 24 januari kommer hela kalaset till Jönköpings Konserthus. och 40-talest swing- och tradjazz på samma sätt som hon och hon har en förmåga att vinna över folk som i normala fall inte är så förtjusta i den typen av musik på sin sida. Mycket tack vare för att hon är en showkvinna utöver det vanliga – numret när hon spelar på tre trumpeter samtidigt är en modern klassiker – men också för att hon faktiskt komponerar ny musik i samma anda som man gjorde när det begav sig. Och hon gör det med bravur. Hennes konserter är alltid välbesökta och ingen lämnar en spelning där Gunhild Carling stått på scenen oberörd. Det är därför knappast någon överraskning att det i princip G inte existerar någonting annat än musik för Gunhild Carling. När Nöjesnytt ringer upp har hon förvisso en ledig dag, men hon spenderar sin lediga tid med att – skriva låtar. – Jag är inne i ett så galet kreativt stim just nu, inspirationen bara flödar, säger hon entusiastiskt. Dessutom hade jag en så sjuk dröm inatt: jag drömde att jag var på en tävling för kompositörer och det var jag och en annan kompositör i final. Domaren gav oss instruktioner om att vi skulle skriva en melodi på 20 minuter på temat hiss. Jag minns inte hur drömmen slutade, men när jag vaknade gick jag direkt till pianot och skrev en låt på temat hiss. Jag måste få spela den för dig innan vi lägger på! Klart du får. Men jag måste få fråga; om det är så här när du är ledig, kan du någonsin koppla av från musiken? – Nej. Men det är så jag funkar. Jag lever med musiken dygnet runt, det är en livvstil. Musiken kommer alltid vara högsta prio för mig, så är det bara. Du kommer ju från en minst sagt musikalisk familj, hade du 20 | nöjesnytt unhild Carling är på många sätt unik i Sverige. Ingen annan så pass ung artist, musiker och kompositör (hon är 37 år) vurmar för, och förvaltar traditionen från 20-, 30,något annat val än att syssla med musik egentligen? – Haha, kanske inte, men det var inget svårt val. Däremot finns det tid för annat om man bara vill. Jag gillar ju att sy kläder och så och det hittar jag tid till om och när jag får lust. Finns det någon publik återväxt för den mer swingbetonade delen av jazzen? – Absolut. Det konstiga är att i den publik jag brukar spela för finns det ett glapp i åldrarna 30–50, de är mer intresserade av rock och annat. Men det finns många unga som intresserar sig för 20-, 30- och 40-talsmusiken och den estetiken. Mycket av den här hetsen om att vara hipp och först med det senaste har suddats ut, istället söker sig många tillbaka till retro- och vintagegrejer, och då framför allt unga människor. Dessutom är kulturyttringarna så spridda numera, så det är till exempel ingen som blir mobbad för man är ung och råkar gilla swingjazz. Det är jätteroligt att se. Om man är virtuos som du trots allt är, hur gör man då för att utmana sig själv musikaliskt? –Jag tänker inte riktigt så. Häromdagen hörde jag en tenorsaxofonist som heter Bud Freeman; sjukt duktig och tekniskt närmast fulländad. Då kände jag att det vore en utmaning att försöka fånga hans känsla – inte det rent tekniska i att spela snabbt, utan den där övergripande känslan han frammanade. Utmaningen ligger i att kunna göra det på tre toner över en treackordsföljd. Sådant tycker jag är spännande. Så din uppvisning när du spelar på tre trumpeter samtidigt är inte förenat med en vilja att utmana sig själv? – Nej, det kommer från min kärlek för varieté. Det är egentligen en gammal grej som jag har snott och jag tycker det är ett festligt inslag. Det går ut på att man har en lite utflippad idé och försöker framför den på ett konstnärligt sätt. Det får aldrig bli uppvisning för uppvisningens skull, det är ju inte olympiad i musik, liksom. Det måste alltid finnas en kärna och känsla i det jag gör. Och nu ska du ut på turné med just en varietéföreställning? – Ja, det ska bli så sjukt roligt! Varieté är en gammal fin konstart och den är på väg tillbaka på allvar. Jag kommer att spela en massa nya låtar också. På tal om det, vill du höra min nya hisslåt nu? Kör! Gunhild sätter sig vid pianot och börjar spela den låt hon komponerat samma morgon. Det är svårt att tro, för melodin känns uråldrig och fräsch på samma gång och texten är precis så fyndig och dubbeltydig som traditionen bjuder. Att även en ofärdig låt av Gunhild Carling, spelad live på ett piano över en telefonlinje låter bättre än många av de könlösa mångmiljonproduktioner vi matas med på radion dagarna i ända är kanske trots allt ett tecken på att riktig musikalitet och riktiga låtar aldrig kommer att bli omodernt. Jag ska precis förklara min tes när Gunhild undrar om jag ändå inte vill höra en ännu nyare låt, som hon skrivit precis innan jag ringde. –Jag ville skriva en riktig feel good-låt och då fick det bli en som heter Feel Good. Den går så här… Och så börjar Gunhild spela och sjunga så där vackert igen. Klart att man mår gott efter en sådan intervju. s TEXT: OLA KARLSSON FOTO: SARA SILVERBERG Carling
Nöjesnytt Jönköping TREND
Nöjesnytt Jönköping STUDENTLIV
Nöjesnytt Jönköping CITYPULS
Nöjesnytt Jönköping TEKNIKPRYLAR
Nöjesnytt Jönköping NOTISER
Nöjesnytt Jönköping DIGILISTAN BY NÖJESNYTT
Nöjesnytt Jönköping RECENSIONER
Nöjesnytt Jönköping SERIER
Nöjesnytt Jönköping JÖNKÖPINGS BÄSTA 2012