Nöjesnytt Jönköping 1
Nöjesnytt Jönköping PÅ KROGEN
Nöjesnytt Jönköping
Nöjesnytt Jönköping TREND
Nästan i samma stund som jag rullar in i Habo spr
ider sig en trevlig doft via ventilationssystemet in i bilen. Det råder ingen tvekan om att jag kommit rätt. Till de röda små racerbilarnas hem, godisfabriken Toms. och ser ut att provsmaka något. På ekonomichef Tomas Jönssons bord står en glasskål prydd med ett ännu ett geléhallon, glittrande och förmodligen inte av ätbar sort. I skålen ligger konfektyr inlindat i blänkande, lila papper. Tomas började arbeta på Toms för 12 år sedan, när fabriken TOMS I HÄR BLIR DEN RÖDA RACERBILEN TILL besöksentrén hänger en kristallkrona gjord av riktiga geléhallon. På vartenda kontor inne i byggnaden står en burk eller skål med diverse godis. I ett rum sitter tre personer i vita rockar Det var på 1980-talet som dåvarande ägarna åkte till Holland för att lära sig receptet på vingummi. När det sedan skulle genomföras på samma vis hemma i Habo blev resultatet ett helt annat. – En Ferraribil går nästan att bryta av, men ändå inte. Den har som ett skal på ytan medan den är mjuk inuti. Den är unik i sitt slag, berättar Tomas. Man bestämde sig för att ge godisbiten en smak av hallon. För fortfarande gick under namnet Webes. Än i dag är det under det namnet som godisjätten är mest känd i trakten. Webes startades för 60 år sedan av bröderna Folke och Bengt Wärnbring. Det blev ett familjeföretag som drevs upp till en av Sveriges största godisfabriker. Men 2002 köptes Webes alltså av danskägda Toms Gruppen, och bytte namn till just Toms. en liten fabrik till att bli en internationell sådan. Då gick vi från att vara en Det var en möjlighet att växa, berättar Tomas. I dag producerar fabriken 4500 ton lösgodis om året, en ökning med 1000 ton jämfört med för tio år sedan. Därmed är man nummer två på lösviktsmarknaden i Sverige. Fenomenet lösgodis är i princip en svensk uppfinning och har ännu inte slagit särskilt stort på den internationella marknaden. Men Tomas tror att det bara kommer att växa. Lösgodis är en vanesak, menar han. Julen är givetvis en stor godishelg, men på Toms är det inte fokus på skumtomtar minsann. Här är det ständigt fokus på små röda racerbilar som gjort sig kända över hela landet för sin smak, färg och form. Och ej att förglömma som godismakare, känslan när man biter av en Ferraribil. Toms Ferraribil är en av de mest sålda lösviktsartiklarna genom tiderna. Men hur blev den så framgångsrik? – Den är faktiskt ett resultat av ett produktionsförsök som inte gick som planerat, berättar Tomas. 52 | nöjesnytt att produkten skulle bli optimal för både syn och smak stöpte man den i formen av en Ferraribil, också detta unikt i Sverige. Speciellt för denna lilla godbit är även dess detaljrikedom. Den var den första i landet att bli mönsterskyddad. Hur många Ferraribilar tillverkar ni på ett år? – Ooohf!, utbrister Tomas och tar sig för pannan. Det kan inte jag i huvudet. Vänta här, fortsätter han och skyndar ut ur rummet. Han är strax tillbaka med fabrikschef Johan Wärnbring, sonson till en av fabriksgrundarna. Vet han hur många Ferraribilar som kommer ur produktionen då? Han letar fram miniräknaren på sin telefon. Efter en stunds ordväxling med Tomas kommer ett svar. – 80 miljoner om året, säger Johan som om det inte var något särskilt med det. Och hur mycket godis äter ni här egentligen? – Jag äter inte så mycket... Jo det gör jag ju faktiskt. Men det går verkligen i perioder, det säger alla som jobbar här, svarar Johan. – Mina barn får i alla fall inte äta annat än Toms, säger Tomas och ser gravallvarlig ut. Men Johan skrattar och menar att han är ironisk. Men visst är det smidigt att jobba på godisfabrik när det vankas fredagsmys eller kalas. Johans egen favorit är Ferraribilarna som smakar cola medan Tomas föredrar geléhallonen. I dagsläget finns fem olika smaker när det gäller Ferraribilar. Viol och melon är två nya stjärnor medan saltlakrits, cola och klassikern med hallonsmak funnits ett bra tag. I själva fabriken finns en sockersilo som rymmer 40 ton socker, och denna töms en och en halv gång i veckan. I stort sett allt godis som tillverkas här är sockerbaserat. Produkterna innehåller nötgelatin och majsstärkelse och man har en färgpolicy som säger att man ska använda sig av naturliga färger så långt det är möjligt. Totalt 50 personer arbetar på Toms i Habo. Fabriken går igång halv sex på morgonen varje vardag och produktionen fortsätter till klockan ett på natten. På ett dygn hinner ungefär 20 ton godis bli till. att ha ett välkänt varumärke Det betyder ju väldigt mycket här. Förutom arbetstillfällen hjälper Toms till att sätta Habo på kartan. FAKTA: FRÅN RÅVARA TILL PRODUKT I koken blandas råvarorna ihop och kokas. Massan färgas och smaksätts med aromämnen. När massan är färdigkokad gjuts den i majsmjöl som har stämplats med hjälp av en form. Efter gjutning är det dags för torkning. Olika produkter kräver olika torktid, alltifrån en till sex dagar. När torkningen är klar blåses majsmjölet bort för att och för att den inte ska klibba ihop ytbehandlas den med karnaubavax. Vissa produkter kanderas, vilket innebär att man fäster sockerkristaller på exempelvis geléhallon. I Habo kanderar man med socker, surkandering eller salmiakkandering. När produkten är klar paketeras den och körs ut på lagret, redo att åka vidare ut i butik. s TEXT & FOTO: EMMA BRÄNNMAN
Nöjesnytt Jönköping STUDENTLIV
Nöjesnytt Jönköping CITYPULS
Nöjesnytt Jönköping TEKNIKPRYLAR
Nöjesnytt Jönköping NOTISER
Nöjesnytt Jönköping DIGILISTAN BY NÖJESNYTT
Nöjesnytt Jönköping RECENSIONER
Nöjesnytt Jönköping SERIER
Nöjesnytt Jönköping JÖNKÖPINGS BÄSTA 2012