Professionell samtida cirkus – En kartläggning 1
3 EN HISTORISK ÖVERBLICK ÖVER FÄLTETS FRAMVÄXT SV
ERIGE Berättelsen om den samtida cirkusens framväxt är i ett skede där den fortfarande håller på att skrivas, och det finns ingen vedertagen nedtecknad historieskrivning att gå till. Denna korta beskrivning över den samtida cirkusens historia bygger främst på boken An introduction to contemporary circus10 Även för Cirkus Cirkörs del spelade Vattenfestivalen , som innehåller intervjuer med ett antal centrala personer som beskriver historien ur sin synvinkel (om ingen annan källa anges). Beskrivningen utgår även från material från de intervjuer som har gjorts av Kulturrådet inom ramen för uppdraget. Flera pekar på den fria gruppen Jordcirkus som grundades i början av 1980-talet som en startpunkt för den samtida cirkusen i Sverige. Gruppen hade sin bakgrund inom gatuteater och skulle kunna definieras som politisk teatercirkus. Jordcirkus hade samma inspirationskällor som andra liknande grupper i Frankrike och Australien, men medan utvecklingen där ledde till det som kom att kallas nycirkus, gick utvecklingen i Sverige mot fysisk teater. Termen nycirkus användes under denna tid ännu inte i Sverige, däremot bildades kompanier som idag skulle definieras som cirkus. Inspiration hämtades från Frankrike men även Kanada, USA och Danmark där svenska konstnärer utbildade sig och tog del av den framväxande nycirkusen. Tidigare grupper som nämns är Varieté Vauduvill, Something Else och Gycklargruppen; de sistnämnda spelade bland annat flera föreställningar på Dramaten i början av 1990-talet. En första gymnasieutbildning etablerades i Gävle år 1988. Stockholms Vattenfestival spelade på 1990-talet en viktig roll genom att presentera nycirkus för en större publik och utgöra en ögonöppnare för svenskt kulturliv genom att visa flera internationella gästspel. Även Orionteatern i Stockholm tog in flera internationella gästspel från mitten av 1990-talet. På samma sätt visade Dans- och teaterfestivalen i Göteborg flera cirkusföreställningar som också bidrog till att introducera konstarten för en svensk publik. Det som senare skulle bli Cirkus Cirkör föddes i början av 1990-talet. Tilde Björfors som hade tagit del av nycirkusvärlden i Frankrike tog initiativ till en festival (Orion-yran) på Orionteatern i Stockholm dit en rad unga konstnärer bjöds in. Ett antal av festivaldeltagarna, med bakgrund bland annat från cirkusgymnasiet i Gävle samt franska och danska utbildningar, startade ett kollektiv som kom att bli embryot till Cirkus Cirkör. 10. An introduction to contemporary circus (2012), Purovaara, Tomi och Damkjær, Camilla, Degerbøl, Stine, Muukkonen, Kiki, Verwilt, Katrien, Waage, Sverre, STUTS, Stiftelsen för utgivning av teatervetenskapliga studier, Stockholm. 10 och dess ledare Claes Karlsson en viktig roll genom att erbjuda dem att spela sin första egentliga föreställning där år 1995. Cirkus Cirkör började utöver att producera föreställningar även att arrangera aktiviteter för barn och unga samt utbildning av yrkesverksamma. År 1997 flyttade Cirkus Cirkör in i lokaler i Medborgarhuset på Södermalm i Stockholm där de erbjöd öppen träning, kurser i cirkus och öppen scen. Cirkuspiloterna etablerades år 1997 som den första eftergymnasiala utbildningen inom cirkus i Sverige med stöd från Europeiska socialfonden och Allmänna arvsfonden11 . Utvecklingen på utbildningssidan beskrivs mer i detalj i avsnitt 8. Första gången Cirkus Cirkör tillsammans med Varieté Vauduville fick statligt stöd av Statens kulturråd var år 1997. Under andra hälften av 1990-talet grundades en rad nya kompanier, varav flera av artister som gått ut utbildningen vid Cirkuspiloterna (Sirqus Alfon, Circus Arts, Clownen brinner, Zin-Lit, Fan-Atticks och Cirkus Le Fou). Organisationen Clowner utan gränser grundades av Nalle P. Laanela. Under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet ägde ett par tongivande seminarier rum, arrangerade av Cirkus Cirkör respektive Riksteatern. På Dans- och teaterfestivalen i Göteborg arrangerades år 2002 en diskussion under rubriken ”Hur nytt är nycirkus?” samtidigt som betydelsefulla internationella gästspel visades. Genom att en nära samverkan inleddes med Botkyrka kommun flyttade Cirkus Cirkör till Alby år 2000, där även ett cirkusgymnasium startades tillsammans med S:t Botvids gymnasium. Medel söktes från den så kalllade ytterstadssatsningen i Stockholm. Det kommunala aktiebolaget och kulturcentret Subtopia grundades 2002. I Botkyrka kommun etablerades på detta sätt en nod för samtida cirkus i landet. En internationell cirkusfestival med namnet Subörb ägde rum i Botkyrka åren 2003 och 2005. Den första mässan inom cirkus i Sverige arrangerades sedan år 2009 av Subtopia, Subcase, som nu är ett återkommande evenemang och beskrivs närmare i avsnitt 7.3. Manegen − Centrum för cirkus, varieté och gatuperformance grundades 2008 som en branschorganisation som samlade både enskilda utövare och organisationer inom området.12 Manegen arrangerade 2009 ett showcase där ett tjugotal kompanier presenterades (Nordic Fringe Festival 11. https://cirkor.se/en/our-history 2017-09-12. 12. Manegen beskrivs närmare under avsnitt 7.1.