Professionell samtida cirkus – En kartläggning 1
tion med de resurser som den har att våga ge sig
in i det och öppna upp, men också förstå hur olika scenkonstarter berikar varandra? Men Peter Brook hade med cirkusartister på 60-talet, så det är inget nytt”, säger Johan Celander, chef för Östgötateatern.27 Arbetsprocesserna för att ta fram en cirkusföreställning jämfört med en teaterföreställning skiljer sig mycket åt. Medan cirkusartister ägnar år åt att utveckla och förfina ett nummer eller en akt som de sen kan anpassa och justera efter sammanhang, har skådespelare med sig ett antal verktyg som de använder för olika typer av produktioner. Dramaturgin är också en annan i en cirkusföreställning, jämfört med den talade teaterns. Cirkusartister arbetar på ett integrerat sätt med teknik. Det krävs ett nära samarbete för att se tekniska och konstnärliga möjligheter och begränsningar. Ur ett organisatoriskt perspektiv finns det också andra aspekter på säkerhet, försäkringar och arbetsskydd än vad en teaterinstitution är van vid. Det ömsesidiga utbytet är berikande för båda parter, där en äldre konstform kan söka vitalisering medan en yngre konstform kan dra lärdomar av samarbete med andra. Detta gäller förstås inte bara institutioner. Flera har lyft vikten av att cirkusen samarbetar med andra konstområden för att få andra influenser och som konstform bli mer relevant i sin samtid. ”Cirkusen är bara samtida i relation till sig själv. I jämförelse med andra performativa praktiker, är cirkusen snarare ganska konservativ.” menar John-Paul Zaccarini, biträdande professor i cirkus vid Dans och Cirkushögskolan.28 Vikten av samarbete och andra influenser för cirkusens utveckling lyfts också av Tilde Björfors, konstnärlig ledare för Cirkus Cirkör, men hon betonar samtidigt det faktum att konstformen också behöver tid och resurser att utvecklas i sin egen riktning.29 5.5 Den samtida cirkusens produktions- och arbetsvillkor Den samtida cirkusen kategoriseras kulturpolitiskt som scenkonst, tillsammans med bland annat dans, teater och opera. Medan det går att se många paralleller mellan olika scenkonstuttryck har också varje område sina specifika förutsättningar. Det är utmärkande för cirkusen att den absoluta majoriteten av utövare befinner sig i den fria sektorn, som frilansare och som företagare. Nedan försöker vi beskriva dessa utövares möjligheter och förutsättningar för att verka inom sin profession: deras möj27. ”Uppdrag Cirkus”. Seminarium på Scenkonstbiennalen i Norrköping 2017-05-23. 28. CASA: Sweden, s.17, www.casa-circuits.eu/sites/default/files/ guides/casa-sweden.pdf 29. Intervju med Tilde Björfors, 2017-09-06. 18 lighet till att bibehålla sin förmåga genom träning, att producera föreställningar samt att försörja sig. 5.5.1 Artisters tillgång till daglig träning Daglig träning är en förutsättning för att artister ska kunna bibehålla och utveckla sin tekniska nivå inom sin disciplin. Den ska ge artisten möjlighet att utveckla sitt artistskap och att underhålla sin fysiska kapacitet för att kunna utföra sitt yrke på ett säkert sätt. Det är också avgörande för artisternas möjligheter att konkurrera på såväl den svenska som den internationella arbetsmarknaden. Branschorganisationen Manegen bedriver med stöd av Statens kulturråd daglig träning i Stockholm och Malmö. Behöriga är professionella artister inom cirkus, varieté och gatuperformance som kan påvisa yrkesverksamhet eller har genomgått minst tre års yrkesutbildning.30 Träningen sker i båda städer i lokaler som innehas av producerande grupper. Det sägs uttryckligen i reglerna för daglig träning i Malmö att träningen sker i samråd med de tre grupper som finns i huset och att de har förtur till lokalen.31 På samma sätt kan justeringar av tider eller dylikt ske i Stockholm. I de möten vi haft med utövare framhålls möjligheten till daglig träning som centralt. Det är på grund av den som flera säger sig välja att stanna kvar i Sverige, trots att de har svårt att hitta försörjning och genomföra sina projekt här. Samtidigt lyfter de utövare som inte är baserade i Stockholm eller Malmö att det är en stor brist att inte ha tillgång till daglig träning.32 Också Manegen ser det som önskvärt att utöka daglig träning till fler städer för att göra det lättare att vara yrkesverksam i fler delar av landet. 5.5.2 Tillgång till repetitionslokaler ”Lokaler är det allra största problemet. Fanns det tillgängliga lokaler skulle artister stanna kvar i landet i större utsträckning.”33 I intervjuer lyfter nära nog samtliga behovet av tillgängliga repetitionslokaler. Inom vissa discipliner ställs också särskilda krav på lokalerna. De bör ha tillräcklig takhöjd, säkrade riggpunkter och tillgänglig teknik. För ett kompani med små resurser är det alltför kostsamt att hyra in sig på en teater eller motsvarande, och det blir också alltför tidskrävande om de inför varje repetition behöver bygga och sedan riva sin rigg och scenografi om lokalen ska användas för andra ändamål däremellan. I brist på lokaler tränar artister hemma i vardagsrummet, 30. Manegens riktlinjer för Daglig Träning, http://manegen.org/ 31. Information och regler för daglig träning på Karavan i samarbete med Manegen http://manegen.org/ 32. Intervjuer med utövare, 2017-09-12/13. 33. Intervju med utövare, 2017-09-13.