Professionell samtida cirkus – En kartläggning 1
Diagram 7. Procentuell fördelning av den totala f
inansieringen av regionala utvecklingsbidrag inom cirkusområdet 2012–2016 Tabell 6. Antal ansökningar och beviljade ansökningar samt totalt sökta och beviljade belopp 2012–2016. Region Skåne, kr Antal År Sponsring, 1% Egen insats, 33% Övrigt, 5% EU-bidrag, 5% Region, 10% Kommun, 4% Övrig statlig, 2% Kulturrådet, 40% 2012 2013 2014 2015 2016 2017 Summa 2 8 3 6 3 24 Antal ansökningar beviljade 2 2 2 1 3 Sökt belopp Beviljat belopp 160 000 150 000 450 000 949 509 225 000 619 960 905 000 200 000 529 000 310 000 8 3 613 469 885 000 8.4 Insatser på regional och kommunal nivå En förfrågan om finansiering av professionell samtida cirkus har skickats till kommun/stad respektive landsting/region i de tre storstadsområdena Stockholm, Göteborg och Malmö samt till Västerbotten och Östergötland, utifrån att Kulturrådet har kännedom om att dessa två regioner har haft relativt mycket aktivitet inom området. I detta avsnitt redogör vi för de uppgifter som vi har mottagit om offentliga insatser inom dessa geografiska områden. Liksom avseende uppgifter om finansiering från bidragsgivande myndigheter finns även här osäkerhetsfaktorer genom att urvalet av projekt eller verksamheter bygger på enskilda tjänstepersoners bedömningar av vad som ska ingå i begreppet samtida cirkus. Det finns här också en bedömningsfråga som avser gränsdragning mellan professionell verksamhet och annan verksamhet. 8.4.1 Region Skåne Kultur Skåne har under åren 2012-2016 beviljat fem utvecklingsbidrag inom cirkusområdet om totalt 575 000 kronor till tre aktörer. Totalt sökte tio aktörer drygt 3,6 miljoner kronor under de fem åren. Stödet 2012 gick till två produktioner medan de tre efterföljande (beviljade år 2014 och 2016) har varit en satsning på infrastruktur. Detta i form av stöd till Karavan för att utgöra en plattform för cirkus i regionen och till branschorganisationen Manegen för daglig träning. Regionen har under 2017 fortsatt att ge stöd till Manegen för daglig träning, Karavan för en nycirkusfestival och Kompani Kanalje för en ny produktion. Se tabell 6. Malmö stad Malmö Stad har under perioden 2012–2016 beviljat 15 ansökningar från 7 olika aktörer bidrag om drygt 2 miljoner kronor. Karavan har under perioden beviljats 1 370 000 kronor varav huvuddelen är för sin verksamhet som består av festivaler, gästspel, egna produktioner, daglig träning, workshoppar, pedagogisk verksamhet för barn men även för att vara ett resurscentrum för lokala och regionala cirkusaktörer. I övrigt har tre festivaler beviljats 85 000 kronor och sex produktionsansökningar 564 000 kronor. Således har Malmö stads stöd, precis som Region Skånes, huvudsakligen gått till att stärka cirkusområdets infrastruktur. Landskrona Avvecklingen av Nya Skånska Teatern 2003 ledde till att det kommunala stödet till teatern riktades om till en verksamhet som gästspelsscen. Den tidigare teaterinriktningen i utbudet utvidgades då till att också omfatta musik och dans men även cirkus. Efter ett gästspel av Cirkus Cirkör med 99% Unknown 2004 inleddes ett samarbete med Cirkör. Först med On Tour-projektet där Cirkör, medarbetare på teatern och Kulturskolan samarbetade kring lokal förankring, innehåll, cirkusskolor, föreläsningar, utvecklingsidéer och föreställningsturnéer. Detta följdes sedan upp med Cirkus Cirkör c/o som påbörjades 2007 i Landskrona och Järfälla och senare i Lund. Projektet innebar att Cirkörs artister skulle ”flytta in” i en kommun under en begränsad tid. Artisterna skulle bli kommunens egna artister och i möjligaste mån bo på plats, få c/o-adress och arbeta på stadens scener, torg, mötesplatser, i lärarrum och klassrum. Barn och unga skulle kunna möta artisterna i träningshallen, på scenen och på mattelektionen. 84 Håkan Persson, avdelningschef på Fritids- och kulturförvaltningen, sammanfattar varför cirkusen har fått en så stor plats i kommunen: ”När Cirkus Cirkör kom till Landskrona med sina föreställningar, blev det uppenbart för oss att nycirkus var en konstform som tilltalade den 84. Beijer, 2011. 36