Professionell samtida cirkus – En kartläggning 1
sons Pink on the inside och tre av Cirkus Cirkörs
Limits. Genom kompetensutveckling har föreningens personal ökat sin kunskap inom konstområdet och de har även deltagit i möten inom Cirkusnät Sverige. Därutöver finns det planer på ett norrländskt nycirkusnätverk och en nycirkusfestival 2019. 8.4.4 Västra Götaland Västra Götalandsregionen har ingen direkt satsning inom den professionella samtida cirkusen, däremot erbjuds publiken ett utbud av samtida cirkus bland annat genom gästspel på Stora teatern i Göteborg, Göteborgs dans- och teaterfestival samt Göteborgs Kulturkalas. Göteborgs dans- och teaterfestival är en del av Göteborgs stads Kulturförvaltning och produceras av Stora Teatern. Festivalen har uppdrag och finansiering av Västra Götalandsregionen och genomförs med stöd av bland annat medverkande kommuner. Göteborgs Kulturkalas genomförs av Göteborg & Co, på uppdrag av Göteborgs Stad, med stöd av Västra Götalandsregionen och Näringslivsgruppen Göteborg & Co.90 8.4.5 Östergötland Region Östergötland driver sedan 2016 ett utvecklingsprojekt, Nycirkus Öst, tillsammans med Finspångs kommun och Östgötateatern (Scenkonstbolaget i Östergötland). Ambitionen med projektet är att utveckla scenkonsten i Östergötland och att ge ökade möjligheter till delaktighet och utövande. Upprinnelsen var att Finspångs kommun kontaktade regionen angående en festival vilket ledde till samverkan mellan regionen, kommunen och Östgötateatern och utveckling av själva festivalidén. Såväl kulturtjänstemän som utövare och institutionschefer anger som skäl att vilja satsa på cirkus att konstformen karaktäriseras av bredd, inkludering, socialt engagemang, låga trösklar och kan fånga en publik oberoende av språk och bakgrund. 8.5 Övriga främjande insatser från statligt håll som kan komma cirkus till del Vi har tidigare konstaterat att det för cirkuskompanier är avgörande att komma ut även på en internationell marknad om man vill bedriva en mer omfattande verksamhet. Det internationella utbytet är också en viktig del i den konstnärliga utvecklingen för området. Den starka exportfaktorn är något som nämns som en styrka av flera aktörer. Mässor och branschträffar för scenkonst är centrala för aktörer som vill komma i kontakt med internationella arrangörer och nå en internationell publik. Som enskild 90. http://gdtf.se/sv/om-festivalen/ 2017-11-20, http:// goteborgskulturkalas.se/om 2017-11-20. 38 aktör kan du söka stöd genom att Kulturrådet samordnar en svensk närvaro på internationella mässor. Det kan till exempel ske genom att det finns en gemensam nordisk monter, där aktörer får möjlighet att marknadsföra sig, men också genom samtal, seminarier och presentationer i samverkan med mässan och nyckelpersoner på plats. Kulturrådet tar även årligen fram katalogen Swedish Performing Arts for an International Audience, som sprids i olika internationella sammanhang. Medverkan i Kulturrådets samordning är möjlig för aktörer som har stöd från Kulturrådet eller Konstnärsnämnden, samt agenter eller producenter som företräder dessa. Inget urval sker utan det baseras på intresseanmälan. Under 2016 inrättade Tillväxtverket tillsammans med Kulturrådet ett kulturexportstöd för att främja internationaliseringen av svensk konst och kultur. Det riktar sig till det så kallade mellanledet, producenter och agenter, för att de ska kunna närvara och marknadsföra svensk konst vid internationella branschträffar. Det riktar sig alltså inte till den producerande gruppen, utan till exempelvis en agent som kan företräda en eller flera aktörer. Det är en första försöksperiod om tre år, 2016–2018, med en miljon per år som fördelas. Bidraget finansieras av Tillväxtverket. Under 2016 inkom sammanlagt 117 ansökningar från 84 sökande organisationer om sammanlagt 6,6 miljoner kronor, varav 50 ansökningar till 36 organisationer beviljades. Av de beviljade ansökningarna kom 22 från scenkonstområdet. Som mindre aktör är det inte givet att man har möjlighet att prioritera närvaro vid mässor, än mindre för att skicka en producent eller agent. Stödformen kan därför vara intressant för cirkuskompanier som vill etablera internationella kontakter. Det är dock en försöksperiod, och finansieringen från Tillväxtverket är begränsad till denna. Om satsningen ska permanentas, krävs att finansiering prioriteras av annan part. 8.6 Fältets uppfattningar om befintliga stödsystem Hos statliga bidragsgivare sorteras cirkus in under scenkonstområdet. Hos såväl Kulturrådet som Konstnärsnämnden som är de största bidragsgivarna görs en samlad bedömning tillsammans med flera andra uttrycksformer. På motsvarande sätt hanteras ansökningar hos de större regionerna och kommunerna. Det faktum att cirkus sällan har en egen rubrik, eller ens en egen ruta att kryssa i, bidrar till svårigheter hos utövare som försöker orientera sig bland olika system. Det bidrar heller inte till att synliggöra konstformen, dess utövare och den produktion som genomförs när cirkusen blir osynlig i statistiken. De instanser som sedan några år har en egen ruta för cirkus, har lättare att