Professionell samtida cirkus – En kartläggning 1
9 UTBILDNINGSMÖJLIGHETER INOM CIRKUSOMRÅDET 9.1 G
ymnasienivå och eftergymnasial nivå För närvarande finns endast en gymnasieutbildning med inriktning på samtida cirkus vid S:t Botvids gymnasium i Hallunda (Botkyrka) i Stockholm (”estetiskt program med nycirkusinriktning”). Utbildningen drivs i samarbete med Cirkus Cirkör som ansvarar för alla cirkusämnen på utbildningen och cirkusträningen sker i Cirkus Cirkörs cirkushall i Alby95 och rekryterar elever från hela landet. Fram till år 2017 fanns ett cirkusgymnasium även vid Vasaskolan i Gävle. Den startades år 1988 och spelade en viktig roll för den tidigare framväxten av cirkusartister i landet. Under en kort period (2004–2008) fanns även en gymnasielinje med cirkusinriktning i Ystad. Det har även funnits en gymnasieutbildning i vinterakrobatik i Åre/Östersund som genomfördes i samarbete med Cirkus Cirkör och som startade år 2004.96 Det finns i dagsläget inga folkhögskoleutbildningar med inriktning på samtida cirkus. I Östergötland har man vid Valla folkhögskola beslutat att bygga en scenkonstlokal med möjlighet att bedriva cirkusverksamhet i, genom en planerad takhöjd och en förstärkt balk för att ge förutsättningar för till exempel trapetsverksamhet. De planerar att använda lokaler bland annat för kortkurser och lägerverksamhet inom cirkus.97 I Västerbotten har det funnits tankar på att starta en cirkuslinje vid Strömsunds folkhögskola utanför Umeå. Däremot är denna tanke för närvarande vilande, bland annat på grund av utmaningen i att rekrytera både lärare och deltagare.98 Inga yrkeshögskoleutbildningar eller så kallade konstoch kulturutbildningar (en ny eftergymnasial utbildningsform99 ) finns med inriktning på cirkus.100 Flera intervjupersoner pekar på behovet av en eftergymnasial förberedelseutbildning i Sverige för att möjliggöra för utövare att gå vidare i sina studier och sin utveckling för att exempelvis söka in till högre utbild95. http://stbotvidsgymnasium.se/sidor/program/estetiskaprogrammet.html 2017-08-07. 96. Purovaara m.fl. 2012. 97. Anette Hörström-Johansson, Valla folkhögskola, 2017-11-14. 98. Lars Johansson, Strömbäcks folkhögskola, 2017-11-14. 99. Konst- och kulturutbildningar är en ny eftergymnasial utbildningsform i Sverige. De första utbildningarna startade hösten 2015. Utbildningarna finns inom exempelvis dans, musik, teater, film, konst och mode. De bedrivs av fristående (privata) skolor men står under statlig tillsyn och får stöd i form av statsbidrag och/eller studiestödsberättigande för de studerande. Många av utbildningarna förbereder för fortsatta studier på högskolan, på till exempel konst-, musik- eller teaterhögskolor. Andra leder direkt till ett yrke, som exempelvis dansare, designer eller musikalartist. Källa: www.myh.se/ Verksamhetsomraden/Konst--och-kulturutbildningar/ 100. Fabian Zäll, Myndigheten för yrkeshögskolan, 2017-11-22. . Utbildningen har riksintag ning. En sådan utbildning skulle ge utökade möjligheter exempelvis för personer som deltagit i ungdomscirkusverksamhet men som inte har gått Cirkusgymnasiet att bli antagna vid Dans- och cirkushögskolan. Intervjumaterialet visar att personer från Sverige ofta söker sig till eftergymnasiala utbildningar i andra länder. Flera av dem vi har talat med lyfter också fram den betydelse som gymnasieutbildningen i Gävle har haft för utvecklingen av svenska artister och att det nu finns en begränsning i att det saknas andra gymnasieutbildningar än den i Botkyrka. 9.2 Högskolenivå Cirkus Cirkör startade den första cirkusutbildningen i Norden, Cirkuspiloterna, i Botkyrka år 1997. Det initierades som ett arbetsmarknadsprojekt som hade sin huvudsakliga finansiering av Europeiska socialfonden och mottog stöd även från Allmänna arvsfonden. Projektets övergripande mål var att hjälpa till att etablera nycirkus som konstform i Sverige och i Norden samt att utbilda arbetslösa artister och ungdomar inom nycirkusområdet med målet att dessa skulle starta sina egna verksamheter eller bli anställda inom konstområdet. Cirkus Cirkör ville med projektet etablera möjligheter för cirkusartister att fortbilda sig i Sverige och hade en idé om att skapa en högre cirkusutbildning i Sverige. Cirkuspiloterna var till att börja med en ettårig fortbildning. Utbildningen blev treårig från och med år 2000, då utbildningen också flyttade från Medborgarhuset på Södermalm i Stockholm till Botkyrka kommun. Under perioden 2000–2005 var utbildningen finansierad av Botkyrka kommun med stöd från den statliga så kallade ytterstadssatsningen. Målgruppen var unga och arbetslösa som ville få hjälp att etablera sig som artister, producenter, pedagoger och regissörer inom nycirkusområdet, såväl pedagogiskt som konstnärligt. 101 Utbildning på högskolenivå har funnits sedan 2005 då Cirkuspiloterna blev en del av Danshögskolan och en nycirkusutbildning på kandidatnivå etablerades, som då fortfarande var lokaliserad i anslutning till Cirkus Cirkör i Botkyrka. Högskolan bytte år 2011 namn från Danshögskolan till DOCH, Dans och Cirkushögskolan. DOCH är sedan 2014 en del av Stockholms konstnärliga högskola (SKH) och består av tre institutioner, en för cirkus, en för dans och en för danspedagogik. Verksamheten är för101. Vägar mot arbete – En utvärdering av 42 projekt som finansierats av Arvsfonden inom området unga, arbete och sysselsättning 1994–2012, 2015. 41