Professionell samtida cirkus – En kartläggning 1
stärka samverkan mellan skolan och det profession
ella kulturlivet. Även om det inte är ett uttalat mål, har det ändå framhållits som en statlig insats som ger arbetstillfällen för professionella kulturutövare. Omfattningen av insatser inom cirkus, ger en bild av i vilken utsträckning barn får ta del av konstformen på skoltid, liksom vilket intresse som finns från elever och lärare för cirkus. I de sammanställningar som gjorts över redovisade bidrag till Skapande skola under 2014 och 2015 framgår att en fjärdedel av skolhuvudmännen haft insatser inom cirkus. 2014 anlitades 127 aktörer, jämfört med 122 under 2015.129 (totalt cirka 4000 timmar) var föreställningar för barnen, resterande tid var aktiviteter med barnen.130 Skapande skola utgör också arbetstillfällen och en källa till inkomst för utövare. Lunds universitet utförde på uppdrag av Myndigheten för kulturanalys en fördjupad studie av vissa aspekter av Skapande skola som avslutades 2015. I rapporten, Fördjupad utvärdering av statsbidraget 129. Ej unika. Samma artist eller pedagog kan alltså ha anlitats flera gånger. 130. Sammanställning Skapande skola: redovisningar från skolhuvudmän som beviljades bidrag 2014 och Sammanställning Skapande skola: redovisningar från skolhuvudmän som beviljades bidrag 2015, Kulturrådet. Skapande skola, har författarna tittat på antal kulturaktörer under 2012 och 2013, uppdelade på typ av aktör, förutom konstområde. För cirkus kan man konstatera att ungefär hälften av de engagerade aktörerna tillhör en fri grupp, medan den andra hälften fördelas på enskilda konstnärer och pedagoger. Mellan 2012 och 2013 sker en ökning av antalet engagerade aktörer, från 88 till 151. Ökningen har framförallt varit i kategorierna fri grupp och konstnär, med en mindre ökning av antal pedagoger.131 Under åren 2016 och 2017 genomfördes en riktad satsEn femtedel av antalet timmar de anlitades för ning inom Skapande förskola med utvalda scenkonstföreställningar till ett antal kommuner. De medverkande kommunerna erbjöds föreställningar inom teater, dans, musik och cirkus under ett år. Flera aktörer som vi har träffat har lyft detta som ett bra exempel där cirkus jämställts med övriga scenkonstformer, och att det inneburit ett kunskapslyft för kommunala tjänstemän som fått upp ögonen för möjligheten att boka cirkus i föreställningsform, inte enbart med en pedagogisk inriktning. 131. Blomgren, Roger och Lindqvist, Katja. Fördjupad utvärdering av statsbidraget Skapande skola, Lunds universitet 2016, s. 88–93. 45