Professionell samtida cirkus – En kartläggning 1
Hård konkurrens om medel Cirkusaktörer konkurrera
r med fria aktörer inom hela scenkonstfältet om de stöd och stipendier som finns. För nyare aktörer är det svårt att ha visat på tillräckliga resultat för att nå fram i den konkurrensen. När det idag är lättare att få både arbetstillfällen och speltillfällen utanför Sverige, finns det en risk att artister lämnar landet när de inte får beviljade produktionsstöd eller lyckas sälja sina föreställningar. Vi kan på Kulturrådet se hur många söker stöd en gång och sen inte återkommer när de fått avslag. Om de inte har möjlighet att vara verksamma eller försörja sig blir de tvingade att hitta andra vägar. Geografisk koncentration till Stockholm Att Cirkus Cirkör befinner sig i Stockholm, liksom Dans- och cirkushögskolan, plattformen Subtopia och Manegens kontor, gör att koncentrationen till staden blir väldigt stark. Den samtida cirkusen är ett litet och ungt konstområde. För att säkra en fortsatt tillväxt och ökad mångfald, behövs fler noder mer geografiskt spridda över landet. Brist på speltillfällen i Sverige Det krävs resurser hos ett arrangörsled, i form av kunskap och medel, för att producerade föreställningar inom samtida cirkus ska nå ut till hela landet. Även om det inom ramen för kartläggningen inte har varit möjligt att återskapa en fullständig bild av utbudet av samtida cirkus runt om i Sverige, kan vi konstatera att det fortfarande är begränsat. Många av artisterna och kompanierna som har eller har haft sin bas i Sverige är i stället i stor utsträckning internationellt verksamma. Det finns idag ingen arrangör med ett uttalat uppdrag att presentera cirkus. Detta utöver Subtopias scen Hangaren där verksamheten främst av ekonomiska skäl är mycket begränsad. Den samtida cirkusen är ett av flera scenkonstuttryck som ska samsas på scenerna och dessutom ett yngre och mindre känt konstområde, vilket ger få speltillfällen. Arrangörer har begränsade resurser, utan möjlighet att ta publika risker och väljer därför säkra kort. I det här fallet bedöms säkra kort vara Cirkus Cirkör med sitt starka varumärke. Även utländska gästspel bedöms ofta vara säkrare kort, än andra svenskbaserade kompanier. För att få fler arrangörer att få upp ögonen för konstformen, behövs ökade kunskaper och ett visst riskkapital. Det skulle behövas ett erfarenhetsutbyte bland arrangörer samt eventuellt ett delat risktagande. Behov av förmedlande länk mellan kompanier och arrangörer En förmedlande länk mellan producenter och arrangörer behövs, detta för att öka kunskapen hos båda parter. Kunskapen hos arrangörer brister, men även hos utövande kompanier finns en okunskap om hur de bäst kan nå ut till arrangörer. Brist på kunskap De faktorer som hindrar cirkusen bottnar i hög grad i bristande kunskap i flera led. Inte bara hos arrangörer och utövare utan även hos scenkonstinstitutioner, tjänstepersoner, politiker och bidragsgivare. Det krävs en ökad kompetens hos beslutsfattare, arrangörer och utövare om varandras förutsättningar. Offentliga bidragsgivare kan behöva öka sin kunskap om cirkusens produktionsprocesser och ekonomiska villkor, för att säkerställa att ansökningar bedöms utifrån den samtida cirkusens förutsättningar. 47