Professionell samtida cirkus – En kartläggning 1
för länets invånare till: 1. professionell teater
-, dans- och musikverksamhet”. Med tillägget ”och annan scenkonst” skulle lydelsen av första punkten kunna vara: ”1. professionell teater-, dans, musik- och annan professionell scenkonstverksamhet”. Att helt stryka orden teater, dans och musik och enbart använda begreppet scenkonst, skulle riskera att osynliggöra de enskilda konstområdena samt därmed vara otydligare och mindre styrande. Så även om begreppet annan scenkonst inte definierar vilka andra konstformer som kan ingå, så exkluderas heller inte mindre eller nyare konstuttryck såsom samtida cirkus. Förtydligat uppdrag till Riksteatern Riksteatern är en central aktör för produktion och spridning av scenkonst runt om i landet. För den samtida cirkusen spelar de en viktig roll genom att välja ut och turnera produktioner. En annan väsentlig del i deras verksamhet är arbetet med arrangörsutveckling riktat till medlemsföreningarna. Här bedömer Kulturrådet att det finns en stor potential att utveckla verksamheten avseende cirkus. Sedan 2014 har Riksteatern ett utökat dansuppdrag från regeringen. Riksteatern nationellt skulle på motsvarande sätt som inom dansen kunna verka för att fler lokala teaterföreningar presenterar cirkusföreställningar. Genom att långsiktigt och kontinuerligt visa mer cirkus ökar man människors kännedom om cirkusens olika utryck och bygger en publik. Möjliga kringaktiviteter ökar ytterligare nyfikenheten. Om det kan skapas fler sammanhängande spelperioder skulle det även ge förbättrade arbetsvillkor för utövarna. Riksteatern skulle även kunna producera cirkusföreställningar. De skulle kunna erbjuda fler residensmöjligheter och tillgång till repetitionslokaler. Liksom det har krävts inom dansen, krävs ett kompetenshöjande arbete inom Riksteatern och medlemsföreningarna inom cirkusområdet för att möjliggöra en långsiktig utveckling. Scenkonstallianserna Under de intervjuer och samtal vi har haft har, såsom nämnts ovan, alliansmodellen återkommit som ett förslag på åtgärd som man gärna skulle se även för cirkusens utövare. Kulturrådet bedömer att det kan finnas skäl att se närmare på vad en alliansmodell skulle kunna tillföra området, i förhållande till andra möjliga åtgärder, och hur en sådan skulle kunna utformas. Ett alternativ, då konstområdet är litet, är att undersöka möjligheten att inom ramen för dans- eller teaterallianserna rymma även cirkusartister. 11.6 Behov inom utbildningsområdet Inom ramen för detta uppdrag läggs inga specifika förslag rörande utbildningsområdet, däremot nämns här de iakttagelser som vi har gjort under arbetets gång. På utbildningsområdet kan vi konstatera att flera av de personer vi har talat med pekar på behovet av eftergymnasial utbildning i landet som en förberedande utbildning för att till exempel kunna söka in till cirkusutbildningen vid Dans- och cirkushögskolan (DOCH). Detta bland annat för att skapa möjligheter att gå vidare för de ungdomar som har bakgrund i fritidsverksamhet men inte har gått cirkusgymnasiet. Flera har också pekat på att det är en förlust att gymnasieutbildningar har lagts ned så att den nu endast finns kvar på en ort, i Botkyrka. För återväxten av utövare är det också av stor betydelse att det finns verksamhet inom ramen för kulturskolan och annan fritidsverksamhet, likaså att det finns personer med pedagogisk kompetens lämpade för att undervisa. Gällande den högre utbildningen kan vi konstatera att ett av de utvecklingsområden som Institutionen för cirkus vid DOCH själv anger för framtiden är vidareutbildning av verksamma artister, vilket också skulle kunna bidra till att göra Sverige till en attraktiv bas för cirkusutövare. Ett annat område som lyfts av Institutionen för cirkus är just utbildning i pedagogik inom cirkus, vilket idag helt saknas. Att systematiskt följa upp tidigare studenter skulle ge en bättre bild av arbetsmarknaden och områdets förutsättningar. För att stärka såväl produktion som presentation av samtida cirkus, krävs att det finns kompetens hos fler yrkesgrupper än hos artister. För att stärka den konstnärliga utvecklingen har flera lyft behovet av regissörer inom cirkus. För att professionalisera produktionen kan det behövas fortbildning av producenter, vilket har lyfts även av representanter för Institutionen för cirkus vid DOCH. Det skulle kunna handla om fortbildning av redan yrkesverksamma producenter, men skulle även ske genom ett tätare samarbete mellan studenter på Stockholms dramatiska högskola och studenter vid Institutionen för cirkus vid DOCH. För att säkra kunskapen om cirkusteknik, för både artisternas säkerhet och möjlighet att utveckla sina discipliner och nummer, behövs också särskilda utbildningsinsatser. 52