NG Gbg 1
På gång HANDLARNA SOM STANNAR I FESKEKÔRKA Nu är
det bestämt vilka av handlarna som flyttar tillbaka till Feskekôrka efter upprustningen. TEXT: AMANDA BÅMSTEDT I SEPTEMBER 2020 kommer Feskekôrka att stängas ned för en upprustning som förväntas ta minst två och ett halvt år. Feskekôrka kommer att ha ett fortsatt fokus på fisk och skaldjur i framtiden och Kerstins Delikatesser och Öckerö Fisk är de två verksamheter som har valt att flytta tillbaka till lokalerna efter renoveringen. – Det kommer bli mycket bättre efter upprustningen. Feskekôrka är känd långt utanför Sveriges gränser och nu kommer vi att få ännu fler besökare, säger Jonas Wickstrand, ägare av Öckerö Fisk. RESTAURANGERNA GABRIEL OCH Kajutan har valt att inte acceptera erbjudandet om återflytt vilket innebär att de kommer att sägas upp formellt, något som de båda restaurangerna har fått information om under själva förhandlingsprocessen. Verksamheterna kommer att erbjudas permanenta och likvärdiga ersättningslokaler istället för den evakueringslösning som erbjudits till Kerstins Delikatesser och Öckerö Fisk som kommer flytta tillbaka när Feskekôrka är färdigrenoverat. HIGAB HOPPAS KUNNA visa upp ett nytt koncept för Feskekôrka innan sommaren. – Nu kan vi gå in i en intensivare fas i konceptarbetet. Vi vill lyfta Feskekôrka för att ge den en mer framträdande plats i det nya Rosenlund som vuxit fram de senaste åren, säger Johan Karlsson, marknadschef på Higab. DESIGN SOM LÖSER BROTT Röhsska museets utställning Forensic Architecture: Design as Investigation visar på hur analysmetoder kring design kan användas som verktyg i brottsutredningar rörande mänskliga rättigheter. TEXT: AMANDA BÅMSTEDT FORENSIC ARCHITECTURE: DESIGN as Investigation som pågår från den 1 februari 2020 till den 23 augusti 2020 undersöker hur design kan användas i rättsfall. Forensic Architecture är en researchgrupp som grundades år 2010 av professor Eyal Weizman vid Goldsmiths, University of London. Gruppen består av arkitekter, filmskapare, forskare, journalister, jurister, konstnärer och programmerare som åtar sig uppdrag som kommer från humanitära och juridiska organisationer, aktivist- och medborgargrupper. – Forensic Architectures användande av såväl digitala som fysiska designverktyg är ett tydligt exempel på samtidens designfält. Idag handlar design inte enbart om att skapa nya konsumentprodukter utan design kan också handla om metoden eller strategin för att ta sig an problem. Med den här utställningen vill vi visa på designens roll för att förstärka mänskliga rättigheter, och samtidigt ge besökarna en möjlighet till att reflektera kring den omdefiniering som designfältet genomgår just nu, säger Johan Deurell, utställningsintendent, Röhsska museet. 14 NÖJESGUIDEN | NR 02, 2020 FORENSIC ARCHITECTURES PRAKTIK går ut på att bistå pågående eller avslutade rättsprocesser med kompletterande och ibland motsättande bevismaterial med hjälp av olika designstrategier. Exemplevis kan deras bidrag till rättsprocessen röra sig om att återskapa en förstörd byggnad och illustrera detta i form av en digital eller fysisk modell. Med hjälp av modellen kan sedan olika händelseförlopp återskapas och simuleras. Gruppen applicerar designmetoder på rapporter, vittnesmål och övervakningsbilder för att sammanställa kompletterande bevismaterial till pågående eller avslutade människorättsfall. – Röhsska museet har en viktig roll och ansvar för att presentera och problematisera de ämnesområden inom design som kan anses ligga utanför traditionella designdiscipliner. Med Forensic Architectures detaljerade och tankeväckande arbete önskar Röhsska lyfta fram designens kraft som verktyg och strategi för att öka synligheten och möjligheterna i arbetet med att främja mänskliga rättigheter, säger Nina Due, museichef, Röhsska museet.