Nöjesnytt Jönköping 1
”Lars Norén är skådespelargodis.” Tidigare Jönköp
ingsbon Ing-Marie Carlsson spelar Lars Noréns pjäs Demoner på Kulturhuset Spira under hösten. Då får hon både tillbringa mer tid med sin mor – som fortfarande bor kvar i Jönköping – och jobba med en riktigt spännande uppsättning. VI VILL VÄL ALLA BLI ÄLSKADE? Pjäsen Demoner handlar om bekräftelse, kärlekslängtan och det mörkaste av mörker. Hemvändande Ing-Marie Carlsson gör en av de fyra rollerna i höstens svarta komedi på Spira – signerad Lars Norén. ”Jag behöver känna någon annan. Bara en liten stund. Annars blir jag galen.” Katarinas replik rymmer hela kärnan i Lars Noréns Demoner. Nu i höst spelas den välkända dramatikern för första gången av teaterensemblen på Spira. Och den som gestaltar Katarinas längtan är ingen mindre än hemvändande Ing-Marie Carlsson. – Hon är klockren i rollen! Få kan som Ing-Marie fånga det där svåra med att vara människa och få det att verka så lätt, säger Staffan Aspegren, konstnärlig chef teater. I våras tittade hon förbi Spira med ett gästspel, men Demoner är första gången som hon arbetar som skådespelare i huset under en längre tid. – Jag var 19 år när jag flyttade från Jönköping, som då var en ganska inskränkt och stängd stad. Sen har jag ju besökt Jönköping många gånger, när jag hälsat på släkt och gästspelat, och sett hur det utvecklats till en vacker, spännande stad med massor av kultur, nöjesliv och mötesplatser. Det känns spännande att bo här igen! JAKT PÅ ÄKTHET Lars Noréns text är präglad av såväl humor som svärta. Pjäsen inleds med att Katarinas man Frank kommer hem med en plastpåse i handen, i den ligger hans mors aska i en urna. Att hantera sina föräldrars död är lika svårt som att hantera tanken på sin egen, menar regissören Hugo Hansén, som tänker sig att det är i spänningsfältet mellan längtan till kontakt och det eviga mörkrets tomhet, som hela pjäsen utspelar sig. Karaktärerna vill desperat ha tag i något som känns äkta, något levande och besjälat. Ing-Marie Carlssons karaktär är inget undantag. – Redan vid första läsningen såg jag en ganska sorgsen, frustrerad kvinna, desperat kärlekstörstande… IGENKÄNNINGSHUMOR Det är andra gången som Ing-Marie spelar i en pjäs skriven av Lars Norén. – Jag var med i Sophia Juphiters uppsättning på Stockholms stadsteater av hans 3.31.93 (2013). Det var en fyra timmar lång föreställning där publiken tyckte att tiden bara försvann. – För mig var det en otroligt stark upplevelse, ett psykologiskt detektivarbete. Att så mycket mänskliga känslor, förhoppningar och erfarenheter kunde rymmas i så, till synes, enkla repliker. Du kallar Norén för ”skådespelargodis” – varför det? – Haha… Som skådespelare är det oftast underbart att få utmanas och tillåtelse att använda hela sitt register. Att få gräva i känslorna och samtidigt använda sin tekniska begåvning. Att få djupdyka i en gestaltning. Hugo Hansén har uppdaterat texten för 2000-talet. En välgörande bearbetning, tycker Ing-Marie. – Han har på ett skickligt sätt rensat och fått fram essensen i pjäsen. Den har ju några år på nacken. Du räds inte mörkret? – Nej då. Det är vackert tycker jag. Allmänmänskligt. Vi vill väl alla bli bekräftade, älskade, känna att vi betyder något? Och roligt är det – också. – Ja, det tycker jag absolut. Det finns komik både i repliker, karaktärer och situationer. Igenkänningshumor, säger Ing-Marie. ”FINT MED MIMMI” Ing-Marie Carlsson utbildade sig Teaterhögskolan i Göteborg. Hon debuterade på vita duken i Tuppen (1981) och är känd för en rad roller; i Änglagård, Mitt liv som hund, Berts dagbok… För många förknippas du ännu starkt med din roll som Mimmi i Tre Kronor. Hur känns det? – Det känns fint, att ha gjort avtryck. Jag har ju haft sådan tur att jag fått vara med i många folkkära filmer och tvproduktioner. Ofta blir rollerna i Beck (åtta filmer) julkalendern från 1999 och Livet i Fagervik också nämnda. I fjol spelade hon Berts mormor i tv-serien Bert men också mycket teater. Pandemitiden började annars med en helt tom kalender. – Det var som att hela kultur-Sverige stängde ner. Fast sedan hade jag roller i Morden i Sandhamn, Gåsmamman, Lyckoviken… och förra året var det fullt upp. På våren arbetade jag i en uppsättning av Frida Röhl, Arvet, en fantastisk roll, och under hösten i Örebro, ytterligare en underbar roll i Chefen, fru Ingeborg. Och så då Bolanders skor, som jag turnerade med i våras och även gör under 2023. Så jag är jätteglad! Men för närvarande är det fullt fokus på Lars Noréns pjäs, som spelas till och med 27 oktober på Spira och även gästspelar på Gummifabriken i Värnamo 10 november. – Jag har verkligen längtat efter att få sätta tänderna i Katarina, jobba med Jönköpingskollegorna, Hugo, och så att få möta publiken förstås! I TEXT: NINA MARJAVAARA FOTO: LARS KROON Se samtliga speldatum och köp biljetter på www.smot.se/demoner fakta ING-MARIE CARLSSON FÖDD: 1957 i Jönköping. FAMILJ: Mor, syskon, tre barn, fem barnbarn. BOR: Stockholm. INTRESSEN: Film, litteratur, natur, kvinnofrågor och samhällsfrågor. FAVORITROLLER I KARRIÄREN: Huvudrollen i Sex, hopp och kärlek + ett stort antal teaterroller. BÄSTA MED NORÉN: Hans ömsinta blick på mänskligheten och hans förmåga att skriva enkelt och ändå rymma ett helt universum av känslor. 10 | nöjesnytt