STT 1
4 STT Vecka 12 onsdag 18 mars 2015 NÄRINGSLIV RED
AKTÖR: ANN SOFIE WAHLBERG · 0325-479 52 ”Farfars far var skräddare och den första i textilbranschen i familjen.” JOHAN PETTERSSON Thobias Pettersson, Äspered (till vänster) och Johan Pettersson, Dalsjöfors, är bröder och kompanjoner i skjortföretaget Ernst Alexis. Sedan starten 2007 har det gått spikrakt uppåt för företaget. FOTO: ANN SOFIE WAHLBERG De gör skjortorna att arbeta i APLARED Fjärde generationens tekoföretagare, Johan och Thobias Pettersson, driver ett starkt växande företag. Fokus ligger på profilkläder som skjor tor, främst för tjänstemän och servicesektorn. I Ernst Alexis lokaler i Aplared, en av samhällets största arbetsplatser, har det varit skjortfabrik sedan 1933. Det sitter i väggarna. Tidigare tillverkades Derbyskjortan här, ett företag som bröderna Petterssons far drev fram till 2003, då det såldes till ett Stenungsundsföretag. Johan Pettersson berättar hur lokalerna var disponerade när skjortor fortfarande syddes här. Bröderna arbetade kvar under den nya ägaren, men när företaget skulle flytta den delen av verksamheten till Stenungsund 2006, sa de upp sig. Redan då hade de idén till sitt nya företag, men startaArbetsskjorta med stil Företag: Ernts Alexis AB. Verksamhet: Profilkläder för både dam och herr, främst skjortor men även tröjor. Vänder sig ej mot kunden direkt utan mot återförsäljare av företagskläder. Startade: 2007. Ägare: Bröderna Johan Pettersson (vd) och Thobias Pettersson (ansvarig för försäljning) . Tillverkning: I Litauen. I Aplared syr man specialplagg och kan byta knappar eller kragar så de passar kundens logga. Antal anställda: 10. Omsättning: 29 miljoner kronor 2014. Utveckling: 7 miljoner 2007, 14,7 miljoner 2010, 23 miljoner 2011, 27 miljoner 2013. Brödernas farfars far, som även gett namn åt företaget, har förstås sitt porträtt på etiketten. de året efter. – Vi har ett stort intresse för kläder, vi är uppvuxna med att prata om, tillverka och sälja kläder, säger Johan Pettersson. I funderingarna på företagsnamn bollade de med sina egna namn, pappa JanÅke och farfar Rolf (som drev syfabrik i Gånghester). Men fastnade inte. – Men så tänkte vi på farfars far, han som var skräddare och den första i textilbranschen i familjen, Ernst Pettersson. Hans andra namn var Alexis. Då föll det på plats. Med historien om textilverksamheten i familjen satte bröderna igång. Lokalen i Aplared, fortfarande i familjens ägo, stod tom. De kunde starta på klassisk tekomark. – Vi tänkte hyra ut ett plan, vi var ju bara två från början. Sedan började mamma, Cajsa-Lena, hjälpa oss. Nu är vi tio. Vi har fått bygga om här och dessutom hyra lager i Dalsjöfors, säger Johan Pettersson. Idag har de kunder som Telias butiker, Lantmännen, Mediamarkt, Seat i Danmark, Coca Cola i Sverige och Idre Fjäll. Ernst Alexis framgång bygger på intresset för profilerade lätta arbetskläder. – Det var på 80-talet som vågen av profilkläder började, säger Johan Pettersson. Förr hade profilkläder tydligare logga och grälla färger. Idag är de inte lika utmärkande. – De ska synas och märkas men ändå vara smakfulla, klassiska och tidlösa, säger Thobias Pettersson. Jämfört med mode har profilkläder längre livslängd. Vissa modeller och tyger har de kvar i flera år, lätt för kunderna att komplettera. 70 procent av Ernst Alexis försäljning sker inom landet, 30 procent går på export och då framför allt inom Norden, även om de också gör kläder till en nöjespark i Abu Dhabi. Vad är planerna för framtiden? – Vi tittar på nya marknader, vår ambition är att växa i Tyskland. Den tyska marknaden är stor så vi får ta det etappvis, säger Thobias Petterson. ANN SOFIE WAHLBERG annsofie@stthuset.com Alla aktuella skjorttyger finns hemma, ifall någon ändring behöver göras på något plagg. I lokalerna i Aplared finns ännu en viss sömnad. Sömmerskan Hilkka Härkönen arbetade tidigare på Derbyskjortan. Idag är det svårt att få tag i yrkeskunniga sömmerskor.