Nöjesnytt Jönköping 1
CROSSFIT Barnarpsgatan 47 • www.crossfitjkpg.com
I slutet av sommaren 2013 öppnade ägaren Mikael Johansson upp dörrarna till Crossfit Jkpg på Torpa. Sedan starten har medlemsantalet ökat rejält och idag är det alla typer av människor i olika åldrar som tränar där. – Det här med crossfit är ju en växande trend och idag har vi medlemmar från 20-årsåldern upp till de som passerat 50 år, säger Mikael. Att man skulle behöva vara riktigt vältränad innan man börjar träna crossfit är något som många säkert ha tänkt, men som Mikael helt avfärdar. – Crossfit är funktionell träning med hög intensitet och variation som utgörs av människans grundrörelser. Man kastar, hoppar, puttar, springer, lyfter, drar och så vidare, ibland med vikter och ibland utan beroende på förutsättningarna, fortsätter Mikael. I början kan det vara bra att gå på ett intro-pass eller anmäla sig till PT Small Group för att lära sig mer om crossfit och hur konceptet är upplagt och vad det faktiskt kan ge dig samt sätta mål, helt enkelt ge sig själv en bra start. WOD Onboarding är ett teknikpass som också är bra att gå på i början för att man ska få en grundlig teknikgenomgång som kan ge dig säker och effektiv träning. Varje dag får medlemmarna välja att göra dagens Crossfit WOD (workout of the day) och det är pass som kan innehålla styrka, kondition och en gymnastisk del. – Fördelarna med crossfit är att det ger snabba resultat. Man kan träna korta och riktigt intensiva pass några gånger i veckan och ändå få fantastiska resultat, säger Mikael. Som ny är det inte heller några problem att träna tillsammans med de som tränat en längre tid då det alltid finns möjligheter att göra en övning både lättare eller tuffare. – Vi har oftast mindre grupper om cirka 16 personer för att det ska bli lättare att hjälpa till och coacha. En som har tränat crossfit en längre tid kan avancera, medan en nybörjare kanske kör utan vikter i början, fortsätter Mikael. Att ha mål med sin träning är viktigt, vare sig det är ett stort eller litet mål. För att hålla motivationen uppe uppmanar Mikael att det är viktigt att veta varför man väljer att börja träna. Har du ett svar på den frågan blir det svårt att vika ner sig eller sluta. – Här jobbar vi även med utmaningar, att man utmanar en vän att klara sina mål vilket är både roligt och motiverande, säger Mikael. ■ SKÖNHET BY LEIJON P Brunnsgatan 28 • www.linnealejon.se å västra torget i Jönköping city ligger skönhetssalongen, Skönhet by Leijon, som drivs av Linnéa Leijon. På salongen arbetar också systern Victoria Leijon och tillsammans har de fått företaget att växa, både vad gäller utbudet av behandlingar och möjligheten att ta emot fler kunder. – Vi är väldigt personliga och serviceinriktade. Vi vill att kunderna ska känna sig avslappnade när de kommer hit, men också att vi gör ett bra jobb och att vi snabbt försöker lösa alla tänkbara problem som kan uppstå, säger Linnéa. Inom en snar framtid kommer salongen dessutom att bli godkänd av SEYF, vilket innebär att de uppfyller krav som innehav av godkända skönhetsutbildningar, använder sig av produkter godkända av läkemedelsverket, bra material, hygien och mycket mer. – Det är en trygghet för kunden att veta att vi använder oss av bra grejer och att vi har rätt försäkringar, utbildning och så vidare, fortsätter Linnéa. På salongen erbjuds allt ifrån frans- och hårförlängning, till brynplock, make up, håltagning och nagelbehandlingar. De är också ensamma i Jönköping om att sälja make up från märket Smashit. – Vi använder oss alltid av produkter med hög kvalitet, gärna ekologiska produkter och mineralsmink, fortsätter Linnéa. Men vikten av bra kvalitet gäller naturligtvis även vid frans- och hårförlängning då de använder sig av silkesfransar och nano-hår med mindre fästen, just för att det ska vara mer skonsamt. – Vi försöker uppdatera oss hela tiden och gärna ligga i framkant då det ständigt händer mycket på marknaden. Vi åker också på utbildningar och mässor för att få massa inspiration och nya idéer, säger Linnéa. De senaste två åren har företaget och kundkretsen växt otroligt mycket trots att de tidigare inte har annonserat eller marknadsfört salongen speciellt mycket. – Vi har haft hemsidan och vår facebooksida, men i övrigt tror jag vi har växt för att folk pratat positivt om oss, vilket är jätteroligt. Jag tror att kunderna tycker att vi gör ett bra jobb och erbjuder bra produkter till ett väldigt bra pris, säger Linnéa. ■