Nordisk Energi 1
Sektorskoppling Illustration av faktiskt fjärrvär
mesystem i Danmark. Flera värmekällor (inklusive spillvärme) används och nya kan relativt enkelt läggas till beroende på värmekvalitet och avstånd från distributionscentralen. Bemärk den termiska grop för kort- och långsiktig värmelagring. IllUStratIon: GraM FJernVarMe med förnybar el. Denna dystra utsikt motsvarar dåligt behovet av att minska koldioxidutsläppen för att hålla den globala uppvärmningen på ett minimum. Även om saker och ting går snabbt inom elektrifi erat transport och nya modeller av elfordon kommer in på marknaderna nästan varje dag måste det gå även snabbare. Som illustrerat (se sid) var vi på cirka 5 miljoner EV globalt 2018. Nyaste siff ror för ultimo 2019 är ungefär 7,9 miljoner inklusive ladd-hybrider och andra fordon med extern laddningsmöjlighet. Som det ses nedan är den förväntade marknadsandelen för elbilar cirka 15% år 2030. Självklart, för att ändra regimen för fossila bränslen kan vi inte bara lita på marknadsekonomin, branschens självstyre och folkopinionen. Följaktligen använder nationella regeringar och internationell reglering olika åtgärder för att underlätta förändringen genom att tvinga respektive locka fordonsindustri och konsumenter att bli elektriska. Både morot och piska måste användas tx förbud mot användning av fossila bränslen i vissa applikationer och ökade skatter på dessa (energiskatter). Nyligen har vi sett fl era länder tillkännage förbud eller allvarliga begränsningar för användningen av fossila bränslen i transporter före 2050, till exempel Storbritannien (2035), Sverige (2030), Danmark (2030), Frankrike (2040) och Norge (2025). HUR PASSAR FÖRNYBARA BRÄNSLEN IN? Om vi har tillräckligt med förnybar el tillgänglig kan vi överväga att omvandla den till förnybara koldioxidneutrala bränslen som skulle kunna ersätta fossila motsvarigheter i större skala. Det är möjligt att producera bensin, diesel och fl ygbränsle med elektricitet genom syntes av väte med Nordisk Energi 3 2020 Världens energiförbrukning per energikälla i transportsektor. Enhet vänsteraxen quadrillion btu. källa: US enerGY InForMatIon aDMInIStratIon - InternatIonal enerGY oUtlook 2016 en kolkälla, exempelvis biomassa, CO2 extraherat från atmosfärisk luft eller en koncentrerad storvolym CO2 utsläppare såsom en cement- eller stålanläggning. Det är emellertid en oerhört energikrävande och inte så eff ektiv process. Som framgår av bilden nedan skulle du hamna med transportarbeten som endast utgjorde 13% av det ursprungliga energiinnehållet i den använda elen om du använde bränslet i en förbränningsmotor. ➛ 27