Marknad Örebro 1
REGION En fikaguide och ett reportage om Chris Kl
äfford som vandrar genom Bergslagen var delar av en lyckad kampanj för besöksnäringen i Bergslagen. KAMPANJ LOCKADE FLER TILL BERGSLAGEN FOTO: PRESSBILD Som många andra verksamheter hade Tursam i Bergslagen ett fullspäckat 2020 framför sig. När covid-19 bröt ut omkullkastades alla planer – men genom en nytänkande kampanj blev sommaren trots allt en besökssuccé, tack vare bidrag från Bergslagens Sparbanks ägarstiftelse. Håkan Ceder är verksamhetsansvarig för Destination Bergslagen som drivs av den ekonomiska föreningen Tursam i Bergslagen. Medlemmarna i föreningen består av de fyra kommunerna Lindesberg, Nora, Hällefors och Ljusnarsberg. – Vi finns till för att locka fler besökare till våra destinationer. I det arbetet ingår gemensamma marknadsföringsinsatser, destinationsutveckling och samverkan med bolag, föreningar och ideella organisationer, berättar Håkan Ceder. Inför 2020 hade destinationen en tydlig aktivitetsplan för året, men utbrottet av covid-19 förändrade allt – exempelvis fick de populära Seniordagarna i Kungsträdgården, Stockholm, ställas in. – Men vi kunde ju inte sitta och avvakta för det. Därför började vi spåna om vad vi kunde göras istället. Resultatet blev kampanjen ”Sommaren i Bergslagen”, säger Håkan Ceder. Kampanjen har varit en stor framgång på flera fronter, vilket märkts i såväl digitala kanaler som på fysiska platser. ® VI UTFÖR • Industrisanering • Asbestsanering • Skadesanering • PCB-sanering • Oljesanering • Vacuumsugning • Slamsugning • Mögelsanerring • Klottersanering • Avloppsspolning • Kemikaliesanering • Ång- och högtryckstvättning Välkommen med er förfrågan till Industrisanering i Södermanland AB Skottvägen 5, 703 69 Örebro • Tel. 019-12 75 76 www.industrisanering.se Med 6 tums slaglängder på över 100 meter och med 90% vacuum kan vi suga i stort sett vad som helst, t.e.x. isolering, sågspån, grus/sten, lera, spannmål, fyllnadsmassor, oavsett om det är vått eller torrt! 34