Kanalen 1
Åkersberga kanalen nr 45 • vecka 45 • tisdag 4 no
vember • 2014 bil & trafik 17 Säker cykelväg till skolor är prioriterat under det kommande året, som här utanför Fredsborgskolan. Foto: monIque stALås hörnsten De framtida cykelplanerna Det ska vara möjligt att nå kommunens olika delar genom sammanhängande gång- och cykelvägar Österåker har potential att bli en riktig cykelkommun. Avstånden är korta och jämfört med andra färdmedel är det billigt och miljövänligt att cykla. För att främja cyklandet arbetar kommunens tjänstemän kontinuerligt med att förbättra förutsättningarna för cyklisterna. Österåkers kommun antog en gång- och cykelplan 2008. En omarbetning är gjord under 2013, med en tydligare bild av cykelvägar som nyligen har uppmärksammats. Under den kommande mandatperioden lovar Alliansen att åter revidera cykelplanen. Gång- och cykelplanen ska visa på riktlinjer för hur gång- och cykelvägnätet ska göras trafiksäkert och attraktivt. Planen ska även fungera som stöd vid planering och utbyggnad av gång- och cykelvägnätet. Målet är att det ska vara möjligt att nå kommunens olika delar på ett trafiksäkert sätt genom sammanhängande gång- och cykelvägar. "Missing links" – Vi arbetar fortsatt med den reviderade cykelplanen från 2013. Vi har fokuserat på så kallade ”missing links” och säkra skolvägar vilket innebär kortare sträckor inom centrala Åkersberga men med stor samhällsekonomisk nytta då de förbättrar möjligheterna att cykla tryggt till skolorna. De projekt som planeras byggas nästa år är Spånlötsvägen - Backsippevägen som underlättar för elever boende i Hackstaområdet som ska till Sjökarbyskolan, säger Anna Anderman, väg- och trafikchef i Österåker. Under 2015 finns det också planer på att bygga en gång-och cykellänk mellan Malmstigen och Margretelundsvägen. Projektering har även påbörjats för att möjliggöra en cykelväg mot rekreationsområdet Prioriterade Domarudden. cykelstråk är också längs Svinningevägen samt längs väg 276, både norrut i riktning mot Norrtälje och västerut mot Rosenkälla. – Det pågår också dialog med Trafikverket och näringslivet på Ljusterö för att utreda möjligheten att anlägga en cykelväg mellan Ljusterö torg och färjeläget på Ljusterö. I den regionala cykelplanen för Stockholms län det efterfrågade finns även regionala cykelstråket som binder ihop Åkersberga med Arninge vidare mot Stockholm, säger Anna. Cykelforum För att få input från de som cyklar bjuder Österåkers kommun in till ett cykelforum där en kontinuerlig medborgarMånga ville tycka till om cykling i kommunen 42 procent av de som svarade på enkäten uppgav att de cyklar till och från skola, arbete eller annan huvudsysselsättning som efterfrågar Österåkers kommun genomförde i anslutning till cykeldagen den 6 september, som Kanalen har skrivit om tidigare; en enkät. Frågorna, som även gick att fylla i på kommunens hemsida under de följande två veckorna, handlade om cykelvanor och deltagarna kunde även fylla i var de anser att det saknas cykelvägar. – Enkäten besvarades av över 550 personer, vilket är ett fantastiskt resultat. Svaren Av de som svarade på kommunens cykelenkät var det 14 procent som uppgav att de cyklar till exempelvis Åkersberga station för att byta till tåg eller buss. Foto: monIque stALås hörnsten visar på att det är så många som 83 procent av deltagarna cykelvägar till Arninge, Täby och vidare in mot Stockholm. Cykelväg längs vägen med Margeretelundsbort mot Skärgårdsstad och en cykelväg till Domarudden fanns också med bland önskemålen, säger Anna Anderman, väg- och trafikchef vid Österåkers kommun. I enkäten framkom också att de flesta använder cykeln i samband med olika fritidsaktiviteter. 33 procent använder cykeln när de ska hälsa på släktingar och vänner. Det är endast 14 procent som cyklar till en busshållplats eller tågstation för att därifrån resa vidare med kollektivtrafik. 42 procent av deltagarna använder cykel för att pendla till och från skola, arbete eller annan huvudsysselsättning. Eftersom det är så många av de svarande som har önskat förbindelser med grannkommunerna så kan det tänkas att den siffran skulle vara högre med en säker cykelväg till exempelvis Täby. – Positivt nog så känner mer än hälften av deltagarna att säkerheten för cyklister i kommunen är okej. Det som hindrar mest när man cyklar är fordon och hål och gropar i vägen, säger Anna Anderman. Monique Stalås Hörnsten dialog står i fokus. Forumet är tänkt att träffas cirka 2 gånger per år kvällstid och däremellan hålls kontakten via e-post . – Vi ser gärna att vi får en bred representation för att på bästa sätt utveckla förutsättningarna för att cyklister i Österåker. Alla som är intresserade kan ansöka via kommunens hemsida, där det finns ett formulär under trafiksidan, säger Anna. Monique Stalås Hörnsten