Kanalen 1
Åkersberga kanalen nr 45 • vecka 45 • tisdag 4 no
vember • 2014 bil & trafik 19 Maria Yttergård bor på precis bredvid Österskärsvägen i höjd med byggarbetsplatsen för Kanalstaden. Hon önskar att Österåkers kommun gör något för att sänka hastigheten på vägsträckan som hon upplever som otrygg. Foto: ChArLottA LAmBertz Under flera år har ett antal boende på Saturnusvägen drivit frågan om sänkt hastighet på Österskärsvägen på en vägsträcka som ligger strax intill deras fastigheter och som idag har en hastighetsgräns på 50 km/h. En av de som är berörda av ärendet är Maria Yttergård som bor precis intill Österskärsvägen i höjd med byggarbetsplatsen för Kanalstaden. När vi träffas hemma hos Maria den här förmiddagen i mitten av oktober har en bil precis kört rätt in staketet vid byggarbetsplatsen mitt emot hennes hus. – Jag vet ju inte vad som orsakat den här dikeskörningen, men generellt sett är det tyvärr många bilister som kör väldigt snabbt här på raksträckan, säger Maria Yttergård. Många verkar till exempel ha väldigt bråttom bort till idrottsplatsen och vissa kör till och med om här utanför. Sedan ett antal år tillbaka har ett antal boende i närheten av den här raksträckan på Österskärsvägen haft en dialog med Österåkers kommun för att få till en sänkt hastighet samt bullerdämpande åtgärder. – Österskärsvägen fungerar som genomfartsled för boende i Österskär. När man bestämmer vilken hastighet som är lämplig blir det alltid en fråga om såväl framkomlighet som säkerhet. Innan en sänkning av hastigheten eventuellt skulle kunna genomföras på Österskärsvägen måste det föranledas av mer studier av hur det påverkar den totala trafiksituationen i Österskär, säger Johanna Nützmann trafikplanerare på Österåkers kommun. Hon fortsätter: – För tillfället pågår en trafikmätning på Österskärsvägen i höjd med idrottsplatsen. Trafikmätningen registrerar antalet fordon samt vilken hastighet de har. Förra året gjordes mätningar vid två platser längre ned på Österskärsvägen och de visade på förhållandevis små hastighetsöverträdelser, säger Johanna Nützmann. – Kommunen arbetar med att förtydliga vår bullerkartering för ett antal fastigheter i Åkersberga tätort, för att bättre kunna ta ställning till om en förändring är motiverad, säger Henrik Cederlund, trafikingenjör på Österåkers kommun. Kan få annan utformning I kommunens hastighetsplan från år 2012 föreslås att Österskärsvägens norra del närmast centrum får 40 km/h som högsta hastighet och den söder om den sträckan 60 km/h. Men om det blir så i framtiden är inte avgjort. – Hastighetsplanen är tänkt att fungera som ett underlag vid bedömning av hastighetsgränser tillsammans med råd från exempelvis Trafikverket. Det ärende som avhandlades av kommunstyrelsen år 2012 är tänkt att vara en del i underlaget. Österskärsvägens första del, förbi Kanalstaden, är tänkt att ha en annan utformning framöver i samband med den fortsatta utbyggnaden, säger Henrik Cederlund. Korsningen här vid Österskärsvägen/Tunavägen kommer att göras om med start vecka 46 för att skapa en säker skolväg för eleverna på Österskärsskolan. Hastigheten före och efter övergången kommer att sänkas till 30 km/h. Foto: ChArLottA LAmBertz I detaljplanen för Östra Kanalstaden kan man se att intentionen är att skapa mer av en stadskänsla med parkeringsfickor längs ena sidan av vägen samt alléer, trottoarer, gångoch cykelvägar. Skärgårdsupplevelse i rondellerna Ska upplevas välkomnande och ha en hög standard vad det gäller trafiksäkerheten Österåker har en yta på 558 kvadratkilometer. Utav dessa består 244 kvadratkilometer av vatten. Eftersom vi kan tillräkna oss som en skärgårdskommun har temana av utsmyckningen i ett flertal rondeller fått symbolisera kommunens närhet till havet. Vattenytan inom Österåker utgörs av 9 kvadratkilometer sjöar och 235 kvadratkilometer hav, vikar och Åkers kanal. Detta är något som Gisela Holmgren, landskapsarkitekt och sakkunnig på offentliga miljöer inom Österåkers kommun har fångat upp. På 276:an har fyren, som gjorts av Luleåbon Rutqvist, blivit ett Thord naturligt landmärke. Ett stenkast in på Svinningevägen vid Pilstugetomtens handelsplats hade Fyren på 276:an som blivit ett naturligt landmärke. kommer rondellen tidigare utsmyckats med två stora ankare. Ett av dem stals dessvärre för några veckor sedan. – Händelsen är polisanmäld och vi tackar för alla tips som kan leda till att vi får det tillbaka ankaret. Som det är nu inget nytt, Gisela Holmgren. Offentlig konst I rondellen vid Söralidsvägen och Söravägen har grynnorna markerats med fyra kardinalmärken. De har placerats ost, säger syd, väst och norr om grynnorna. Nordmarkeringens färg är svart över gul och spetsarna pekar uppåt. Ostmarkeringen är svart med gult band och basen på toppmarkeringarna är mot varandra. Sydmarkeringen är gul över svart med spetsarna neråt och slutligen är västmarkeringen gult svart band och toppmarkering där spetsarna är mot varandra. – Vi försöker att hålla oss till skärgårdsteman som ska upplevas välkomnande och ha en hög standard vad det gäller trafiksäkerheten. Vi inkluderar även belysning som en del av trafiksäkerhetstänket men också för att lyfta fram innehållet, säger Gisela Holmgren som anser att även rondeller skall vara snygga och välskötta. Agneta Johansson Närheten till skärgården finns med i utsmyckningen av rondellen vid Söravägen och Söralidsvägen. Foto: AgnetA JohAnsson Säkrare övergång vid Tunavägen Österåkers kommun har i sitt trafiksäkerhetsprogram lyft fram oskyddade trafikanters trafiksäkerhet i närheten av skolor som ett prioriterat område. Under hösten kommer korsningen Österskärsvägen/Tunavägen göras om för att skapa en säker skolväg för eleverna på Österskärsskolan. – Vi kommer att göra hastighetsdämpande åtgärder i form av farthinder samt sänka hastigheten till 30 km/h förbi korsningen. Arbetet kommer att påbörjas under vecka 46 och beräknas vara klart vecka 50, säger Johanna Nützmann. Charlotta Lambertz charlotta.lambertz@fixmedia.se