Sten Omslag
Sten Innehåll nr 1 2018
Sten Ledare: Trender som talar för stenen
Sten Kort & gott: Evig eld i Göteborg, vassa vaser
, Örkeneds minnesmärke
Sten Stenbrottet: Kappelshamn
Sten Intervju: Jelena Runqvist
Sten Årets sten: Grå Bohus
Sten Porträttet: Jonas Bohlin
Sten Projekt: Nationalmuseum
PROJEKT NATIONALMUSEUM FOTO: STATENS FASTIGHETSVE
RK ”Det är förstås jätteroligt att få arbeta med ett projekt som engagerar så många och har en så stark koppling till stadens kulturhistoria.” 9 000 kubikmeter jord- och berg schakt har transpor terats bort. designer Jocke Werning är på plats för att inspektera utrymmena. Det är bråda dagar för honom och hans kolleger. De har fullt upp med att planera förbereda utställningarna som ska komma på plats. När museet öppnar den 13 oktober har det arbetet redan pågått ett år. – Det här har blivit jättebra, det har öppnat och skapat nya ytor, säger han när han blickar ut över lokalerna. Vi har redan hunnit passera de två nya parallella ljusgårdarna som likt museets lungor öppnar sig mot de magnifika glas taken i det nya entréplanet och bildar en startpunkt på besöket. Takkonstruktionerna är 242 kvadratmeter och väger 25 ton. De tillverkades i Iggesund innan de fraktades med pråm till Stockholm och monterades med specialkranar. – Här låg den gamla restaurangen tidigare. Vi har höjt golvet en och halv meter för att den ska ligga i nivå, säger Robert Bergsten. T 26 otalt har runt 3 000 kvadrat ny ljus grå och gråbrun Borghamnskalksten i olika bearbetningar – normalslipad och borstad – kommit på plats, på både golv och väggar. Det ser redan ut som att ljusgårdarna och stenen alltid har varit en del av museet, men för den återkommande museibesökaren är det förstås en stor skillnad. Stora schaktmassor – cirka 9 000 kubikmeter jord- och bergschakt – har transporterats bort. Cecilia Brännvall är projektchef för SFV:s renovering av Nationalmuseum: – Svårigheten har inte varit volymerna i sig, utan att det har varit så trångt att få ut massorna att vi tvingats använda minidumprar. Totalt rör det sig om cirka 25 000 körningar ut ur byggnaden, vilket såklart tar tid och krävt en hel del logistikplanering. L jusgården, där restaurangen tidigare var placerad, ska bli en skulpturgård när allt är klart. Nedpackade skulpturer är på väg att plockas upp. Tunga fundament, som tidigare inte kunnat användas, kan åter fylla sin funktion när takhöjd och tyngd inte längre måste förhålla sig till rummets gränser. Ljuset flödar ned genom takets pyramider av glas. Det är lätt att föreställa sig hur besökarna kommer att röra sig i ett fritt flöde runt skulpturerna, precis som tanken är med en innergård som löser upp gränserna mellan rum och perspektiv. När Friedrich August Stülers Nationalmuseum invigdes år 1866 skulle byggnaden bekräfta Sverige som en gryende industrination och Stockholmsutställningen, som öppnade samma år, hade temat Skandinavisk industri. Wingårdh arkitektkontor och Wikerstål arkitekter har haft uppdraget att skapa en byggnad för den moderna museiupplevelsen. En stor del av den upplevelsen kan härledas till just ljusförhållandena. Tidigare igenmurade fönster har öppnats upp och ljuset flödar in i genom byggnadens 300 renoverade fönster. Vissa salar har fått en ny färgsättning för att framhäva konsten tydligare, medan andra har fått tillbaka sin ursprungliga färgsättning efter konservatorernas anvisningar och arkivstudier. Men ljuset gör inte bara att utställningssalarna öppnas upp interiört, även Stockholms horisont blir väldigt närvarande för besökaren som tittar ut. Staden kommer närmare. Som mest har närmare 300 personer arbetat i byggnaden; smeder, målare, ställningsbyggare, stenhuggare, konservatorer och en projektorganisation har sett till att göra Friedrich August Stülers klassiska byggnad till Sveriges modernaste museum. – Det här har varit ett det största och mest intressanta prestigeprojekten som man kunnat arbeta med i Sverige under senare år. Och det är förstås jätteroligt att få arbeta med ett projekt som engagerar så många och har en så stark koppling till stadens kulturhistoria, det är yrkesstolthet och hantverk i minsta detalj, säger Robert Bergsten. – Det är otroligt skickliga hantverkare. Plåtslageriet är så fint att detaljerna ser ut att vara gjort i tyg, säger Cecilia Brännvall. n
Sten Innovation: Per Söderberg
Sten Projekt: The Steam Hotel
Sten Trend: Kökstrenden lyfter stenen
Sten Nyhet: SGU & kulturmiljö
Sten Krönika: Åsa Drougge
Sten Småsten: Falsk skiffer, grönare Kolmårdsmarmo
r, BEUM-kurs
Sten Fråga Kurt & Kai: Varför sågas kantsten?
Sten Marknaden