Nöjesnytt Växjö 1
Allt fler företag har på grund av rådande omständ
igheter insett värdet och nyttan av väl fungerande IT-system. Många av dessa vänder sig till Nordlo, som en lokal och hängiven IT-partner! nordlo – EN HÄNGIVEN IT-PARTNER Att vi stämt träff med Nordlos VD Björn Andersson och försäljningschefen Åse Thuveson på Padelcenter kan kanske te sig märkligt, men det har sin förklaring. Det ligger nämligen helt i linje med företagets strategi att vara nära sina kunder och samarbetspartners, både Coronasäkert fysiskt och genom ett brinnande engagemang. Nordlo står för nordisk närvaro och lokala rötter och även om Växjö-/Ljungbykontoret är del av en större koncern är det just det lokala som ligger i fokus. –Vi finns på 35 orter, men strategin är att vara lokala och jobba nära våra kunder. Sen har vi ett tätt samarbete med våra kollegor runt om i Sverige, med en spetskompetens som vi även kan erbjuda våra kunder på lokal nivå. Vi ska helt enkelt vara den partner som gör att man helt kan fokusera på sin kärnverksamhet. Därför är det viktigt för oss att jobba nära våra kunder för att hela tiden förstå och känna till deras verksamhet och kunna erbjuda rätt digitala stöd till dem och inte bara vara en leverantör, säger Björn. Åse fyller i: –Vi är delaktiga i hela processen när vi börjar arbeta med en kund. För oss är det viktigt att förstå verksamheten för att vara med i hela processen. Vi har också ett kundstöd som är väldigt viktigt, och tack vare det lokala tänket kan vi också vara på plats hos kund snabbt rent fysiskt: fungerar inte någonting är vi snabbt på plats och byter ut utrustningen så att man kan fortsätta jobba. Och även om vi är en helhetsleverantör inom IT, kan vi också tillhandahålla vissa delar av ett företags digitala struktur, det är helt utifrån kundens behov. Både Björn och Åse är relativt nya i sina respektive roller och det slumpade sig så att de började på Nordlo i mars/april, precis när världen förändrades nästan över en natt. För även om de flesta är urlessa på att höra och tala om Corona går det inte att komma ifrån att det påverkat alla branscher i varierande grad – och man kan nästan börja tala om ett före och ett efter. Björn nickar och skrattar till: –Mitt första officiella möte som VD på Nordlo var ett Corona-möte, den 16 mars. Det var ju precis i brytpunkten när världen började ställa om och det märktes direkt på vårt kundstöd. –Den här situationen har ju fått alla att tänka till och man har varit tvungen att ställa om till ett nytt sätt att arbeta på för alla. Med följden att det digitala mötet har ersatt det fysiska på många sätt. Att vara nära kunden innebär inte alltid ett besök utan även att man är engagerad och att man bryr sig om kunden tillägger Åse. Det nya, mer digitala sättet att arbeta på som många företag anammat är också någonting som är här för att stanna, menar både Björn och Åse. –Det är ju naturligtvis inget nytt att jobba med digitala verktyg, men det har aktualiserats nu. Vissa företag har använt det länge, medan det är relativt nytt för andra och vi på Nordlo tillhandahåller inte bara verktygen, utan även utbildningar i hur man ska få in dem som en naturlig del av sin verksamhet. Man måste veta hur man ska använda verktygen på ett effektivt sätt och där ligger vi i framkant. Likaså när det gäller säkerheten, som blir allt viktigare i takt med digitaliseringen. Informationsteknologin är ju i konstant förändring; för fem år sedan var inte mobiltelefon det viktigaste verktyget, det är det idag. Och om fem år kommer det att vara något annat, men vi vet inte vad. Det gäller för oss att hänga med i vad som händer och vi har specialister som jobbar med detta dagligen säger Björn. –IT-lösningar finns ju inte bara på kontor. Det går lätt att applicera på andra branscher. Både exempelvis entreprenadbranschen, speditionsbranschen och sjukvården är väldigt IT-relaterad och högt digitaliserat och automatiserat med ett snabbt flöde. Därför är det också viktigt med uppföljning. Med Business Intelligence-verktyg kan man snabbt se hur verksamheten går. Det är ett verktyg som samlar data från olika system och sammanställer företagets KPI i realtid. Det som tidigare tog lång tid kan man nu göra på en minut och få en överblick över hela företagets situation. Många av de här lösningarna kanske inte företagarna känner till, så det är upp till oss att informera att det finns och skräddarsy lösningar till varje enskilt företag, tillägger Åse. Trots de märkliga och bistra tider vi gått igenom under 2020 ser Björn och Åse ljust på framtiden. Inte bara för Nordlo, utan för hela regionen. –Det har börjat vända uppåt för många och inte minst IT-företagen i Växjö går bra. Det är väl ett tecken på att IT faktiskt har blivit en viktigare del av företagens verksamhet i dessa tider. Det man tidigare skulle gjort på kanske två år har man nu istället varit tvungen att göra på två månader. Strategin av att vi ska vara närvarande lokal partner har definitivt stärkts under den här perioden. Det har gjort att vi förstår våra kunders verksamhet och behov, vilket innebär att vi jobbar för att förverkliga detta, samtidigt som vi har en långsiktighet i samarbete, avslutar Björn. I TEXT : OLA KARLSSON 44 FOTO: WWW.JONASLJUNGDAHL.COM