Svensk Golf 1
IN/utrustning Nike Vapor Flex 440. MISSA INTE! TR
E Nike satsar blågult under 2016 LÄGRE TYNGDPUNKT! ÅRETS TRE NYA drivers från Nike är en riktig färgexplosion. Tillverkaren har efter ett par år med röda drivers, via fjolårets svarta huvuden med neongul accentfärg, nu landat i en knallblå driverdesign för 2016. Men bortsett från den kosmetiska uppdateringen så har ingenjörerna i Oregon lyckats göra kronan tunnare, stärkt upp skenorna under klubbhuvudet och fl yttat tyngdpunkten lägre. Kompressionskanalen är 30 procent tunnare än i föregångarna vilket låter den fl exa mer och ge högre bollhastigheter. För Rory McIlroy ska detta ha inneburit drygt två mph högre bollhastighet med hans nya Vapor Fly Pro-driver. Vapor Flex 440 heter den mest justerbara modellen, med en viktad tub inuti klubbhuvudet som går att justera beroende på önskad bollfl ykt. Nytt för den modellen är en krona där drygt 60 procent av huvudet är konstruerat av kolfi berförstärkt RZN (samma plastmaterial som används i Nikes golfbollar) och fördelen ska vara ökad stabilitet. oNike Vapor Fly: 3 295 kr. oNike Vapor Fly Pro: 3 995 kr. oNike Vapor Flex 440: 4 995 kr. Ping slipar på aerodynamiken Nike Vapor Fly. MODELLNUMRERINGEN i Pings klassiska i G-serie har länge varit väldigt förutsägbar, från G2 till G30. Men årets uppföljare till G30 heter bara G. Utvecklingskonceptet känns dock igen, där den nya modellen är en förbättring av den förra. Nyckeln är en krona som gjorts rekordtunn, bara 0,43 millimeter, vilket sparat åtta gram och tillåtit ingenjörerna att fl ytta vikten i kronan längre bakåt och längre ner i klubbhuvudet. Vinsten av den nya tyngdpunktsplaceringen är en ökning av MOI-värdet (tröghetsmomentet) med sex procent i höjdled och en procent i sidled jämfört med G30-drivern. Dessutom har aerodynamiken i klubbhuvudet vässats med nydesignade turbulatorer (skårorna ovanpå kronan) samt Vortec-designen längst bak i klubbhuvudet vilket minskar luftmotståndet i träff en med 37 procent jämfört med G30. Precis som tidigare fi nns G-drivern i tre modeller, där LST spinner mindre och SFT är hälviktad för att motarbeta sliceskruv. oG/G SFT/G LST: 4 499 kr. NYTT I HYLLAN FRäCKA DRIVERNYHETER SNABBARE, STABILARE OCH SNYGGARE. SÅ SÄLJER TILLVERKARNA IN SINA NYA DRIVERMODELLER FÖR 2016. Text: OSKAR ÅSGÅRD Håll utkik i Svensk Golf nr 2 där vi har testat årets nya drivers och levererar våra omdömen och testresultat för att hjälpa dig som är på jakt efter nya vapen i bagen lagom till årets säsongsstart. ÖKAT MOIVÄRDE! Boeing bakom ny Callaway-design TILLSAMMANS MED aerodynamikexperter på fl ygplanstillverkaren Boeing har Callaway optimerat formen på nya XR 16 och XR 16 Pro-drivern med en omdesignad Speed Step-krona som både sparar vikt och minskar luftmotståndet. Den sparade vikten, nio gram, har omfördelats i klubbhuvudet för att öka MOI-värdet och göra den mer förlåtande än föregångaren vid träffar utanför slagytans mitt. Pro-modellen bygger på samma design fast med ett något mindre, 450 istället för 460 kubikcentimeter, stort klubbhuvud som är ämnat att leverera längd i en förlåtande förpackning för den redan snabbsvingande spelaren. oXR 16: 3 499 kr. oXR 16 Pro: 4 499 kr. 80 SVENSK GOLF | 1 2016