Golf&Affärer 1
Golf&Affärer Sida 2
Golf&Affärer Sida 3
Golf&Affärer Sida 4
Golf&Affärer Sida 5
Golf&Affärer Sida 6
Golf&Affärer Sida 7
Golf&Affärer Sida 8
Golf&Affärer Sida 9
Golf&Affärer Sida 10
Golf&Affärer Sida 11
Golf&Affärer Sida 12
Golf&Affärer Sida 13
Golf&Affärer Sida 14
Golf&Affärer Sida 15
Golf&Affärer Sida 16
Golf&Affärer Sida 17
Golf&Affärer Sida 18
Golf&Affärer Sida 19
Golf&Affärer Sida 20
Golf&Affärer Sida 21
Golf&Affärer Sida 22
Golf&Affärer Sida 23
Golf&Affärer Sida 24
Golf&Affärer Sida 25
Golf&Affärer Sida 26
Golf&Affärer Sida 27
Golf&Affärer Sida 28
Golf&Affärer Sida 29 Kampanj: Golf.se och Svensk G
olf tröttande på allt negativt prat om ”golfen i kris” och startade kampanjen Nu lyfter vi golfen! Det blev succé! Positiv kampanj gav gott gensvar Så här skrev Tobias Bergman, chefredaktör för Svensk Golf, på Golf.se, i slutet av april – en dryg vecka efter att kampanjen startade: »Gensvaret har varit grymt. Under min tid här har jag aldrig tidigare fått så många mejl och samtal i en och samma fråga (eh, okej – jag undantar kröniko om långsamt spel) och känslan är att vi verkligen har träffat rätt i vår satsn nniing. De flesta har varit positiva och glada över att någon lyfter ämnet. ikor Men någon har också varit frågande hur detta skulle kunna hjälpa golfen, eftersomvi vänder oss till de redan frälsta, som redan lirar. Svaret är att syftet med kampanjen är att EN NÖJD TOBIAS BERGMAN inspirera. Dels vill vi uppmärksamma människor och klubbar som gör något bra för golfen, så de fortsätter att göra det och med ännu större glädje. Dels tror vi att klubbar kan inspireras av varandra genom att få läsa om andra goda exempel.« Och positiva exempel finns det gott om. Ett sådant är Göteborgs Golfförbund, som fick med sig 89 klubbar i Västsverige på att ha en Öppen Dag för golfen, vilken hölls 17 maj. Ytterligare cirka 50 klubbar runt om i Sverige hakade på, det vill säga sammanlagt nästan 140 klubbar. – Det här handlar inte om att vi ska låta folk slå på rangen eller putta på övningsgreenen, utan vi vill att folk ska få komma ut på banan och verkligen testa hur roligt det här är, berättar Ralph Håkansson, ordförande i Göteborgs Golfförbund. Ett annat exempel är Bäckavattnets GK utanför Halmstad, som bjudit in 1 000 pensionärer för en fri greenfeerond. Även privata initiativ har uppmärksammats. Nyblivne golfaren Teuvo Broström, 51, Kvarnby GK, har initierat en egen liten värvarkampanj i bekantskapskretsen och fått flera att börja spela, bland andra 8-årige sonen Harry. Kampanjen Nu lyfter vi golfen! pågår under 2009. KAMPANJ: NU LYFTER VI GOLFEN! INITIATIVTAGARE: Svensk Golf och Golf. se, med benäget bistånd av Svenska Golfförbundets centrala kansli. SYFTE: Uppmärksamma människor och klubbar som gör något bra för golfen, så de fortsätter att göra det med ännu större glädje, samt få klubbar att inspireras av varandra genom att läsa om andra goda exempel. RESULTAT: Bland annat nästan 140 deltagande klubbar på Öppen Dag runt om i Golfsverige, samt massor av engagerade mejl till Svensk Golfs chefredaktör, Tobias Bergman. VAD DU KAN GÖRA: Tipsa redaktionerna på Svensk Golf och Golf.se om positiva händelser i din klubb, eller närhet, på tycktill@golf.se SVENSKA GOLFFÖRBUNDET. GOLF OCH AFFÄRER 29
Golf&Affärer Sida 30
Golf&Affärer Sida 31
Golf&Affärer Sida 32