Maskinentreprenören 1
www.maskinentreprenoren.se EKONOMI RITCHIE BROS a
ndra länder, dit maskiner som är till salu kan levereras. Det är ingen ide att transportera dom ner till Holland först, och sedan vidare till kund, om man säger så. På det här sättet kan också svenska maskinleverantörer slippa att få in kunder på sina anläggningar som köpt maskinen till ett lägre pris via auktionen, för det brukar de inte gilla, säger Karjalainen. Från denna position, som går att jämföra med plattformar som E-bay, är steget heller inte långt till e-handelssiter som Amazon eller Ali Baba. Redan nu går det faktiskt att se hur helt nya maskiner från olika tillverkare rullar in och auktioneras ut. Skillnaden från en ren e-handel med maskiner är då inte stor. Bara transporten skiljer. Kan maskintillverkarna sälja maskiner direkt via nätet till kund och få leveransen hanterad av Ritchie Brothers så kommer mycket försändras i branschen. … så vad säger man på Ritchie Brothers om detta? Kommer maskinleverantörer runt om i världen att tvingas ställa om och helt fokusera på service och underhåll? – Det går inte att svara på idag. Tekniken finns ju där. Och om tio år, sitter vi kvar här alls, säger Jeroen Rijk och sveper med handen över det gigantiska auktionsområdet i Moerdijk. Han blir tyst, tittar stint på reportern som frågar och säger… – Vad tror du själv? Det Ritchie Brothers säger officiellt är att man förvärvat Mascus och Iron Planet ”Att kunderna får fler kanaler att välja på är ingen nackdel för någon.” för att man vill kunna leverera mer till kunderna. Och det stämmer säkert. Utan Iron Planet och Mascus började affärsmodellen med liveauktioner bli lite väl smal. Man ska komma ihåg att affären inte var gratis och måste betala sig. Sju (7) miljarder svenska kronor är ingen liten sudd. För den summan kan du till exempel boka Beyoncé privat 152 gånger, eller köpa 470 lyxlängenheter i Sveriges dyraste stadsdel Östermalm. Eller hela Svevias omsättning på ett år. Att den nya jätten Ritchie Brothers med sina två nya förvärv och de digitala plattformarna Marketplace-E, Salvage Sale, kommer att öka sin försäljning är inte svårt att gissa. Att kunderna får fler kanaler att välja på är ingen nackdel för någon. Det som sticker ut och som många bedömare börjar bli oroliga för är själva databearbetningen, och hur stor fördel mot andra aktörer Ritchie kommer att få. Kanske ett försprång som inte går att hämta in för konkurrenterna. Är det ens etiskt rätt? – Vi måste såklart alltid tänka på att hantera den här datan på ett etiskt sätt. Den ska användas för att hjälpa kunderna. Vi ska heller inte plåga kunden med tips och marknadsaktiviteter som inte efterfrågas. Att vi kan se trender, hur marknaden går upp och ner geografiskt, vika produkter som köps och sälj på de olika marknaderna, det ska framför allt komma kunderna till del, säger Jeroen Rijk. En sak är säker. I vår öppnas slussarna. Maskinentreprenören 41