BD 1
U tdrag ur en motion till riksdagen, september 19
97. Avsändare Nikos Papadopoulos, Socialdemokraterna: ”Alkoläsk är en ny vara på den svenska alkoholmarknaden och vänder sig direkt till ungdomar eftersom den döljer alkoholsmaken. Alkoläsk är vanligt i andra europeiska länder, mest England. En undersökning gjord i England visar att 56 procent av ungdomarna i åldern mellan 15 och 17 år har druckit alkoläsk de senaste månaderna. Mycket tyder på att samma utveckling kan befaras i Sverige. Alkoläsken kommer att bli den nya drogkulturen i Sverige. Tillsammans med folköl och starköl kommer den att öka totalkonsumtionen av alkohol bland ungdomarna. Alkoläsken introducerades i augusti 1996 och har blivit en försäljnings¬succé på Systembolaget. Under de första tre månaderna 1997 såldes en miljon liter alkoläsk i Sverige. Självklart är att ungdomarna mest uppskattar den nya alkoläskprodukten med den nektariska smaken. Resultatet, som vi läser om i tidningarna, är att grundskoleelever – mest flickor – blir berusade på alkoläsk och får första hjälpen på sjukhus eller hamnar i dåligt sällskap.” Socialdemokraterna fick aldrig sin vilja. Alkoläsken blev aldrig förbjuden, men det dröjde egentligen till början av 2000-talet tills försäljningen riktigt tog fart, med en ökning på 150-200 procent per år i inledningen av det nya decenniet. Idag? Varken storsäljande eller ansett som ett hot mot ungdomars välmående. Nya dryckestrender dyker alltid upp med jämna mellanrum, vissa biter sig fast medan andra falnar och försvinner. 1993, efter två års idogt testande, var det äntligen dags för satsningen Zima att lanseras mot den törstiga marknaden i USA. En kolsyrad alkoholhaltig citron/ lime-smakande dryck som mest lyckades få fäste hos yngre kvinnor. Det var en slags variant på den populära ”wine coolern” och Coors satsade 50 miljoner dollar på att marknadsföra den. Första året övertalades enligt uppgift hälften av alla alkoholdrickande amerikaner att prova, och dryckens peak nåddes 1994 innan resan mot nedläggning inleddes. Försöket att nå en större del av den manliga publiken genom Zima Gold som utlovades ha en ”smak av bourbon” hjälpte inte heller. Efter ett drygt årtionde utan framgång gav Coors till slut upp helt för att istället fokusera på andra ”malternativa” drycker. Andra flugor blir mer långvariga. Som den mörka, varma drycken från Arabien och östliga Afrika som snabbt skapade en veritabel hysteri i England på 1600-talet. Gemensamt för många av dessa allra starkaste dryckesflugor är att befolkningen menar att drycken har en hälsosam effekt. Så var det i fallet kaffe som ”rensade magen från slem och fördrev ångor och rök ur huvudet”, och så var också fallet i Coca-Cola som var en självklar kur mot en orolig mage. Den senaste exploderande dryckestrendens popularitet bygger också till viss del på hälsoeffekten. Detta smaksatta alkovatten har ett lågt innehåll av både kalorier och kolhydrater jämfört med andra rusdrycker, och i en tid när många millennials helt vänder alkoholen ryggen av hälsoskäl så kommer det här som en gåva från ovan och ligger helt rätt i tiden. En Budweiser har 145 kalorier medan en White Claw, det bäst säljande märket, landar på 100. Och medan Budweiser har 11 gram kolhydrater har White Claw bara 2 gram. Det är bara i alkoholhalt de liknar varandra, 5% ABV. Så våra medvetna ungdomar kan slappna av nu när de har hittat ett sundare sätt att dricka sig fulla. Än så länge har Systembolaget två hard seltzers att välja mellan som båda lanserades här i februari. Bostonbaserade Truly som är marknadstvåa i USA, samt Carlsbergs satsning Amber Bay, båda än så länge endast tillgängliga i en smak. Trulys Wild Berry och Amber Bays Fresh Lime. Norska Bekk gör sitt intåg i början av april, och det med en produkt som är ännu lägre i alkoholhalt (4%) i smakerna hallon och mango. Men den stora spelaren heter alltså White Claw och deras ankomst är nog bara en tidsfråga. White Claw introducerades i 2016 och har tillsammans med Hard Seltzer-segmentet som helhet vuxit explosionsartat. Förra året ökade White Claws försäljning med 275 procent medan hard seltzer totalt sett ökade 17