BD 1
Det är roligt att du räknar upp de fysiska platse
rna, med tanke på att ni fram till nu inte ens har haft ett bryggeri? – Det är helt rätt. När vi pratade om vad vi ska kalla den här kyrkan sa Kalle just det att Omnipollo inte är en plats, vilket han har rätt i. Namnet kommer istället att bli Omnipollos Hypnagoga. Ni bygger en kyrka för att hedra Omnipollo. – Exakt. Det har också alltid varit viktigare att sprida vår idé snarare än att kränga så mycket öl som möjligt. Det känns mer långsiktigt och motiverande. Finns det något tak för er utveckling? – Det är en väldigt intressant fråga. Jag har pluggat marknadsekonomi och det finns någon slags fast övertygelse inom den att man måste växa, annars krymper man. Någon borde mythbusta den grejen, jag tror inte det stämmer. Det blev ett ramaskri i ölvärlden nyligen när Beavertown släppte in Heineken som ägare. Ser du någon fara med att bli för stora? – På ett sätt kan jag känna att vi är rätt stora redan nu, vi har liksom precis köpt en kyrka. Jag tycker att det viktigaste är kulturen i företaget, och att vi inte gör avkall på våra principer och värderingar som bolag. Det viktigaste tycker jag när man släpper in en extern finansiär är att de lägger sig i rätt saker, som finanserna till exempel, men absolut inte ölutvecklingen. Om Omnipollo skulle vara ett band som tog in en ny lead singer skulle jag ha svårt att spela kvar i det bandet om man säger så. Har du någon gång funderat på att kasta in handduken? – Jag har varit helt besatt från dag ett så det har ännu inte hänt. Självklart har det varit tufft bitvis, men det här är drömjobbet. Förutom att köpa en kyrka i Sundbyberg befinner sig Omnipollo också i slutfasen med sitt nästa projekt, att öppna en bar i Tokyos finanskvarter. – Jag kan väl passa på att annonsera det nu också. Det blir i slutet av april, vilket också är anledningen till att jag delar min tid mellan tre världsdelar just nu. Baren ligger i en gammal ålrestaurang i den äldsta delen av Tokyo, runt hörnet från hotell K5 som också blir vår driftspartner på plats. Handtaget på dörren är fortfarande i formen av en ål. Det har pratats väldigt mycket om er design, inte minst i den senaste intervjun vi gjorde med er. Hur viktig skulle du säga att den har varit för era framgångar? – Den är extremt viktig såklart. Jag kommer från en ölnördsbakgrund som sagt, och det ständiga problemet vi brottas med har alltid varit och är fortfarande hur man tar ölen från en nischprodukt i ett murrigt pubsammanhang till något större. Sinnebilden från början var att vår öl skulle kunna serveras på Riche, det var ytterligare en sådan milstolpe, och jag tror vi kom in där om det var första eller andra månaden redan. Den övergången var helt och hållet designdriven. Otroligt bra milstolpe, att komma in på Riche. – Ja! Men det var också så konkret. Jag minns än idag när jag kom in på Riche och såg vår öl i handen på folk i baren, det var första gången jag verkligen kände att “nu händer det”. Vilka andra nycklar ser du till er framgång, vad har ni gjort som gör er unika? – Vi har alltid varit extremt noga med att kvaliteten på allt vi släpper ifrån oss ska vara på högsta nivå. Det har också gjort att vi kommit in på även ölgeeksens topplistor, vilket är extremt viktigt. Kvaliteten på ölen måste kunna leva upp till designen, dagen den inte gör det är vi rökta. TIO ÅR MED OMNIPOLLO 2011 – Henok Fentie och Karl Grandin grundar Omnipollo. Den första ölen som produceras är Leon, som bryggs hos det belgiska bryggeriet De Proefbrouwerij. 2012 – Företaget registreras hos Bolagsverket. Samma år vinner Omnipollos Nebuchadnezzar pris för Årets bästa öl på Stockholm Beer & Whisky Festival. 2013 – Leon börjar säljas på Systembolaget. Omnipollo släpper boken Brygg öl på Natur & Kultur. 2014 – Omnipollo medverkar på Nöjesguidens första ölmässa. 2015 – Den första egna baren, Omnipollos hatt, ser dagens ljus på Södermalm i Stockholm. 2016 – Henok och brorsan Sem Fentie öppnar glassbaren King Scoopa i Hornstull. 2017 – Den politiskt laddade ölen Yellow Belly, en Imperial Stout med smak av kakor och jordnötssmör, iklädd en Ku Klux Klan-kåpa, kommer ut på marknaden. Ölen är ett samarbete mellan Omnipollo och Buxton Brewery. 2018 – Omnipollo rankas som en av världens tio bästa ölproducenter på den högt ansedda listan sammanställd av sajten Ratebeers användarbetyg. 2019 – Tyskland får sin första Omnipollo-bar, platsen är Hamburg. På hemmaplan öppnar Omnipollos flora i Humlegården. 2020 – Omnipollo öppnar sitt första egna bryggeri, i Sundbybergs ölkyrka. HENOK FENTIE Ålder: 39 Efter sin examen från London School of Economics jobbade Henok Fentie bland annat med att etablera Bishops Arms i Sverige. Hembryggandet tog emellertid fart på allvar först i samband med en flytt till Belgien. Karl om Henok: I Henoks väsen blandas skarpsynthet, hantverkskunnande och brinnande entusiasm, sammanhållet av en sann kärlek till människor. Han är aldrig rädd för att testa någonting nytt – det som någon annan gjort förut finns ju redan och Henok kastar sig hellre ut i det okända. KARL GRANDIN Ålder: 43 Konstnären Karl Grandin var en av grundarna till Cheap Monday och restaurangen Pizzahatt i Vasastan. Det är än idag han som gör samtliga etiketter till Omnipollos öl. Henok om Karl: Karl Grandin är vår tids Warhol. Spara på allt han gör för det kommer att bli mycket värt. 25