Maskinkontakt 1
Reservdelar och Underhåll MK 3/16 Rena tanken u B
ild Tidningen Praktiskt Båtägande Att rengöra en tank utan manlucka är ingen enkel uppgift - det vet de som prövat. Svets, utmontering och bök brukar höra till vanligheten. Även om manlucka finns kommer man ofta inte åt i alla hörn. Roland Anderberg på Kronobryggan AB har kommit på en lösning för rening av både diesel och septiktankar på exemepelvis båtar.För sugtömning av toalett-tankar gäller nu nya regler och många tankar har för små tilluftslangar som riskerar att sugas ihop när de töms. Roland förklarar problemet: När sugtömningsslangen anslutits till båtens däcksgenomföring måste maskinen ha ett kraftigt sug. När innehållet sugs ut måst lika muycket luft samtidigt tillföras via en tilluftsventil. Om ventilen inte har tillräckligt stor diameter kan inte luften komma in tillräckligt snabbt och tanken kommer att dras ihop. – Har man för smal slang så kan man antingen inte suga för full effekt, eller så gör man det och då kan tanken implodera. Den kan dras ihop som en plastpåse eftersom det är ett kraftigt sug i pumparna när de fungerar. Drar du ihop en rostfri tank ordentligt så ger den sig i svetsarna. Upptäcker båtägaren problemet för sent kan det gå illa och hela tanken måtste bytas - en dyr historia. Man förebygger problemet med att byta tilluftslangen till en med grövre diameter. Nu till själva åtkomsten i tanken. Här kommer Rolands uppfinning in i bilden. Den ordnar dels tilluften i septiktankar, plus att den kan användas som extra bränsleuttag för dieseltankar. Dels erbjuds en manlucka som gör att man kan komma åt att rengöra och inspektera tankar av olika slag. 44 www.maskinkontakt.se Roland Anderberg, har utvecklat en lösning för ren Så funkar det Själva tilluftsanordningen ordnas så att det sågas ett hål med 35 mm diameter på lämplig plats i en tankvägg. En mässsinggenomföring med en slitsad bricka förs in genom hålet. Brickan har större daimeter än hålet men tack vare slitsen går det att "skruva " igenom den. Slitsen, 2 packningar, fler brickor och en mutter ovanifrån resulterar i en tät och pålitlig genomföring - utan svets. Monteringen tar endast 15 minuter. Huvuddelen i uppfinningen är manluckan som bygger på en liknande tanke och finns i tre storlekar med en diameter på 100, 150 och 200 mm. Luckan har istället för slitsad bricka en ruderad fläns som kan vikas och på det sättet komma igenom hålet. Även flänsen har packning och påsvetsade bultar. Nere i hålet viks flänsen ut och blir större än hålet. Med ett helt överliggande lock och packningar blir det en tät, borttagbar manlucka. Roland Anderberg har arbetat på fältet många år, främst med dieseltankar, och är väl medveten om problemen. Manluckan har utvecklats och prövats under fem år och har redan sålts i tusentals exemplar över hela Europa. "Lillebror" Tilluftsgenomföringen kom till senare och Roland kallar denna "lillebror" . –35-millimetersgenomföringen kom jag på en sömnlös morgon. Jag hade funderat på en massa varianter, men så dök det bara upp. Jag gjorde ett enkelt experiment, tog fram en hålsåg, gjorde en bricka, slitsade upp den och såg att det faktiskt fungerar, säger Roland. Kunden behöver endast en borrmaskin och en hålsåg för att montera genomföringarna. De enda "klagomålen" han hittills fått beror på att kunderna dragit bultarna för hårt eller att man tappat taget om genomföringen och tappat ner den i tanken. En utförlig monteringsanvisning följer därför med varje paket.