NG Gbg 1
ALBUMET DÅ? EFTER att ha grävt i en hög av mood b
oards, skisser och anteckningar delar Fricky med sig av en del kring vad som väntar. Gäster inkluderar, lite överraskande, 1.Cuz, mindre överraskande Random Bastards-kollegan Gonza-Ra och ett högst efterlängtat samarbete med fästmön Cleo. – Det är ganska mycket kärlek! Mycket kärlekslåtar. Och det älskar jag att det är. Hade jag bara plockat ur en del av processen hade det kanske bara varit massa mörkare spår, men eftersom processen har varit så lång så rymmer den också väldigt mycket. SOUNDMÄSSIGT HAR HAN snöat in väldigt mycket på plant music. – Det är ett speciellt soundscape som fanns på 70-talet som var synthesizerbaserat. Det kallas typ för ”plantmusik”. Mycket Moog-syntar. Det är ganska intressant hur det växte fram och apropå att du heter Malkolm, vet du vem Malcolm Cecil är? VI SKA FÅ anledning att prata om Malcolm Cecil ett tag. Den brittiska musikproducenten som bara någon vecka innan vårt samtal gått bort, 84 år gammal, ironiskt nog i en liten by vid namn Valhalla utanför New Yorks storstadsområde. Han gjorde sig bland annat känd för att ha skapat världens första och största polyfoniska och analoga synt känd som TONTO. Instrumentet, eller snarare maskinen, hade en stor del i framförallt Stevie Wonders sound som lade grunden för flera Grammybelönade album under 70-talet. Det är på många sätt den mest levande musik som går att skapa, för att ljuden man stoppar in och får tillbaka alltid förändras. Det är av detta som Fricky plockat ifrån. MEN INTE NOG med det. Malcolm Cecil var också tidigare ägare av Frickys Airstream – det amerikanska husvagnsmärket vars bilar kännetecknas av den rundade aluminiumkaross som omger dem. Det som i framtiden ska bli hans mobila och miljövänliga musikhub. – Jag fick till och med ett ägarbevis när jag köpte den. En sjukt fin och speciell kvinna som bodde borta i Strömstad på västkusten. Hennes son var ett stort fan så hon hade hört mina låtar genom honom och kände att det var menat att vi skulle ha den. Hon var healer och hade en slags retreat som var en stor gård med alpackor och grejer, med någon timmerstuga i värsta dalen. Det kändes som Narnia. Hon gav mig värsta rabatten för att hon kände att det var menat att jag och min fru skulle ha den. Hon hade typ hört sin döda man genom min musik, det var på den nivån. 20 NÖJESGUIDEN | NR 4, 2021 – Men sen förklarade hon då att Malcolm Cecil, producent till Stevie Wonder, hade ägt den och nämnde vem det var. Och sen snöade jag in på hans musik och tog från det. Byggde melodier som bara svävade av synthesizers. Jag hade faktiskt tänkt kontakta honom för bygget av Airstreamen och fråga om han haft syntar där, jag ska ju ändå bygga en studio därinne och fortsätta mitt artisteri därifrån. Så det är mycket känslomässig attachment i det här. Apropå känslor, kan berätta om låten du gjort med Cleo? – Det är en låt om tiden med vår dotter, för oss som kärlekspar och föräldrar. Det är en väldigt dynamisk låt där vi båda fick plats för att berätta. För mig är det väldigt mycket stolthet och hur mycket det tog över och blev allt som var viktigt. För henne blir det ett space att förklara vad hon gick igenom. Det är sjukt fint att det får avsluta skivan. Hon får avsluta med sin röst och sin version av det. Det blir väldigt vackert. JA, ALLT KÄNNS väldigt passande. Inte minst när jag i efterhand slår upp ordet ”friktion” i Nationalencyklopedin, där det i förklaringen bland annat står följande. ”Friktion medför energiförluster eftersom högvärdig energi omvandlas till värme...” ”HON HADE HÖRT SIN DÖDA MAN GENOM MIN MUSIK.”