Nöjesnytt Jönköping 1
NOTISER FISKARHEDENVILLAN KVALITETSHUS FRÅN GRUND
EN I 3-BUTIK I NYA LOKALER PÅ ATOLLEN F ör ungefär en och en halv månad sedan bytte 3-butiken i Jönköping city lokaler. De lämnade den gamla butiken på Smedjegatan och flyttade till en helt ny och fräsch butik på Atollen. – Butiken på Smedjegatan låg lite gömd och alla kunder hittade inte dit. A6 har dessutom ett stort kundflöde så vi var tvungna att bli mer synliga så våra kunder även hittar till butiken i city. En nystart här i Atollen har därför varit jättebra, säger Joakim Yngvesson, butikschef på 3. Joakim har varit butikschef för 3-butiken i city i drygt ett år, men har jobbat som säljare på 3 sedan 2010. Han ser väldigt positivt på det nya läget och har också fått bra respons från kunderna. – Det är klart att det är lite farligt att byta lokal bara sådär. Butiken på Smedjegatan låg där i tre år och det tar ett tag innan alla uppfattar att man har flyttat. Men vi har varit noga med att försöka meddela till kunderna att vi numera är på Atollen och hittills har responsen varit bra, fortsätter Joakim. En fördel som den nya butiken har, tror Joakim är möjligheten till smidigare parkering. I Atollens parkeringshus finns nämligen många 30-minutersparkeingar som ska göra det enklare för de med kortare ärenden i city. – Tidigare har många sagt att det är svårt att hitta parkering i city vilket har gjort att de istället åkt upp till A6. Men nu finns det alltså 30-minutersparkeingar i parkeringshuset vilket gör det smidigare för de kunderna som bara ska kika in om de har några frågor eller behöver hjälp med något som går snabbt. Den nya butiken är ungefär lika stor som den förra, men ligger mer öppet mitt emot Best of Brands och bredvid Systembolaget. Sortimentet är samma som tidigare, däremot har man kunnat ta in mer tillbehör. Förutom Joakim är det två andra heltidsanställda och två extra som arbetar i 3-butiken. Tillsammans är de ett glatt och positivt gäng som brinner för service. –Vi vill kunna hjälpa alla kunder med alla frågor och problem, oavsett vilken operatör de har. De behöver alltså inte vara 3-kunder. Vi vill ge service i världsklass och få glada och nöjda kunder, det är så jag tror att man växer och får ännu fler kunder, säger Joakim. Han berättar också att 3 är duktiga på att synas och jobbar aktivt med kampanjer och olika aktiviteter. En av de aktiviteterna man kör med i Jönköping är hockey-abonnemanget där kunder som köper nya telefoner får biljetter till någon av HV71:s hemmamatcher. Blir man dessutom ny kund kan man välja att skänka en stor del av abonnemangets startavgift till HV71:s ungdomsförening. – Jönköping är verkligen en hockeystad så det är absolut ett abonnemang som vi säljer en del av. Sen har vi ju dessutom appen 3 Rinkside där man kan följa matchen, chatta och delta i tävlingar. För att hela tiden vara på topp och leverera den service man vill garantera kunderna, går personalen på utbildningar som sker löpande. – Jag har varit här i snart 6 år och jag går fortfarande utbildningar, det gäller att hela tiden ha koll på marknaden och vara på tårna, säger Joakim. ■ TEXT & FOTO: MELINDA KÅREMALM september i år startade Sven-Olov Hedin eget företag genom att franchisa Fiskarhedenvillan som utvecklar och säljer kvalitetshus. Han öppnade ett lokalt kontor i Habo, men för en marknad som täcker hela Jönköpings län. Sedan starten har allt gått som på räls och han har sålt ett hus per vecka. – Det är riktigt roligt och för första gången i mitt liv så säljer jag något som jag verkligen brinner för, säger Sven-Olov. I grunden är Sven-Olov en snickarpojk som vuxit upp med en pappa som varit snickare och en mamma som varit politiker. Att han därför både kan snickra och prata är inget konstigt. Under några år gick han i pappans fotspår och arbetade själv som snickare, för att senare övergå till att arbeta som säljare. Att han nu delvis kan kombinera yrkena och både få vara med att skapa och sälja tycker han är fantastiskt. Med snickeriet med sig i bagaget vet Sven-Olov dessutom vad som krävs för att bygga bra kvalitetshus. – Vi är en av få hustillverkare som ger kunden så pass stor frihet och själva kan välja precis hur de vill ha det. Vi jobbar med arkitekter och etablerade samarbetspartners och leverantörer som kan leverera kvalitet och har bra referenser. Vi jobbar dessutom med lösvirke vilket innebär att allt material är kapat och klart och redo att byggas på plats, fortsätter Sven-Olov. På Fiskarhedenvillans hemsida kan man dessutom gå in i Room sketching och bygga och ändra sitt eget hus i 3D. Allt för att kunna sätta sin egen prägel på huset. – Det enda som kan sätta stopp för ett projekt är gravitationen och fantasin, säger Sven-Olov och skrattar. Trots att Sven-Olov arbetar själv på Fiskarhedenvillan i Jönköpings län så känner han sig långt ifrån ensam. Han ser snickarna, samarbetspartnerna och kunderna som sina kollegor och vänner. – Jag är med kunden hela tiden från skiss till färdigt hus. Jag är gärna på plats i husen och pratar med snickarna för att se hur arbetet går och så vidare för att garantera att allt blir rätt gjort och att kunderna blir nöjda och glada, fortsätter Sven-Olov. Idag är det inte ovanligt att man väljer att bygga sitt eget hus istället för att köpa begagnat. – Tittar man på begagnatmarknaden så kostar det ungefär lika mycket att köpa ett begagnat hus och sen renovera det så som man vill ha, som att bygga nytt från början. Det är väl därför så många väljer att bygga nytt idag. Trots att det är lågsäsong nu fortsätter Fiskarhedenvillan att ånga på. Förra månaden såldes hela 156 hus i Sverige på de omkring 50 olika kontoren. Dessutom blev man utsedd till Sveriges vackraste hus 2015. Trots det höga köptrycket känner Sven-Olov att han klarar av att arbeta själv. På sikt kan han tänka sig att anställa någon, men för tillfället ser han inga problem med att sköta företaget på egen hand. – Jag vill fortsätta hjälpa kunderna att förverkliga sina husdrömmar. Det är antagligen det största beslutet och dyraste köpet de gör under sitt liv och då är det viktigt att det blir rätt, säger Sven-Olov. ■ TEXT: MELINDA KÅREMALM