Maskinkontakt 1
Entreprenad Transport MK 4/18 MK 3/18 Servicetekn
ikernServiceteknikern Anton jobbar med allt - från gru Anton jobbar med allt - från gr Att arbeta i Kiruna, gruvstaden i norra Sverige, ställer särskilda krav på Swecons servicetekniker. Ena dagen jobbar Anton Laitamaa drygt tusen meter under jord. Nästa dag servar han maskiner inne i stadens nya centrum eller på Esrange Space Center. Utanför faller snön och det är varma kläder som gäller för Anton Laitamaa. I dag kommer han dock att spendera större delen av sin dag inomhus i verkstaden. En maskin inne på Swecons anläggning i Kiruna kräver reparation. – Det är en medelstor hjullastare som används under jord i gruvan, förklarar Anton. När maskinerna som används i LKAB:s järnmalmsgruva i Kiruna kräver reparationer, utförs arbetet vanligtvis på plats hos kunden. Endast särskilt komplicerade reparationer kräver att man transporterar maskinen till verkstaden. Idag är ett sådant tillfälle. – Hjullastarens växlar har börjat släppa, så jag måste byta växellådan. Först ska jag lyfta ut den gamla växellådan och sedan lyfta den nya på plats. Därefter måste jag prova och kalibrera den nya utrustningen. En av världens bästa Volvotekniker Anton har jobbat som servicetekniker för Swecon i nästan tio år nu. Under den tiden har han tillsammans med två andra Swecontekniker lyckats med att, i tuff konkurrens med 425 lag från hela världen, ta en bronsmedalj i Volvo CE Masters, Volvos interna världsmästerskap för maskintekniker. 14 www.maskinkontakt.se En vanlig arbetsdag har andra rutiner. – På morgonen kommer jag hit, byter om och tvättar bilen. Därefter ser jag vilka jobb som står på tur, sedan packar jag ihop och åker ut, säger han. Miljön 15 mil norr om polcirkeln är något speciellt. Gruvan har varit Kirunas dominerande arbetsplats i mer än 100 år. Oavsett var du befi nner dig i staden, kan du alltid se den mörka siluetten av det klassiska malmfyllda berget Kiirunavaara. Gruvdriften har pågått under jorden i många årtionden, och på jakt efter den eftertraktade järnmalmen har LKAB vågat sig djupare in i berggrunden. Huvudnivån vid vilken malmen extraheras ligger 1 365 meter under marknivå. Anläggningen i Kiruna är den största underjordiska järnmalmsgruvan i världen. Under marken ligger kilometer efter kilometer av vägar. – Från där vi befi nner oss, är det en resa på 16 kilometer fram och tillbaka till gruvan. Men om jag behöver köra ner under jord kan det vara 40 kilometer dit och tillbaka, säger Anton. Ny stadskärna Merparten av hans arbetstid spenderas på olika arbetsplatser. Gruvan i Kiruna är naturligtvis en frekvent destination, liksom gruvan i Svappavaara fem mil bort. Det är också dessa gruvor som spelar huvudrollen i den största förändringen i Kirunas historia. För att kunna expandera gruvan fl yttar LKAB hela staden några kilometer i österut. På grund av fl ytten pågår det mycket arbete ovan jord.