Maskinkontakt 1
Entreprenadsektorn MK 9/16 MK 4/18 MK 9/16 Entrep
renadsektorn Transport Följ oss på facebook! Reservdelar, Utrustning, Underhåll KOLSTKOLSTAD erbjuder efterfordon speciellt inom tipp, bilpåbyggnader tipp, bilpåbyggnader-trailers-kärror samt släp. AD erbjuder efterfordon speciellt inom -trailers-kärror samt släp. Materialen SSAB, Hardox 450 och Domex 690 - 700 ger starka men lätta fordon. Odd Kolstad i Trondheim är med sina fordon från Carnehl och Bruns marknadsledande sedan många år. Framförallt tack vare specialteknik som skjutbar king pin m.m KÖPES Sverige behöver ny godsstrategi I en debattartikel i Dagens Industri den 9 mars lämnade företrädare för sjöfarts-, järnvägs- och lastbilstransporterna tillsammans med den nationella samordnaren för Fossilfritt Sverige gemensamma förslag på ny politik för att eff ektivisera godstransporterna. Regeringen kommer att lägga fram en ny godsstrategi i maj. Artikeln är undertecknad av Svante Axelsson, Mattias Dahl, VD Transportföretagen, Rikard Engström, VD Svensk Sjöfart, Rickard Gegö, VD Sveriges Åkeriföretag och Björn Westerberg, VD Tågoperatörerna, och lämnar konkreta förslag för att optimera transportsystemet och samtidigt styra mot minskade utsläpp av växthusgaser. Förslagen som presenteras: - Stöd för omlastning mellan trafi kslagen. - Lastbilar på 74 ton bör tillåtas på fl er sträckor för att möjliggöra omlastning. Även möjligheten till längre lastbilar bör utredas. - Inför en lastbilsbonus med ökad avdragsrätt på ”miljölastbilar”. - Ersätt lastbilarnas fordonsskatt med en kraftigt diff erentierad ekoskatt med upptill 75% lägre skatt på klimatsmarta lastbilar, lägre skatter på vissa vägtyper och i vissa regioner. - ”Mängdrabatt” på hamn- och farledsavgifterna för att göra det lönsamt för fartyg att anlöpa fl er hamnar för att fylla på lasten. - En diff erentiering av farledsavgifterna för sjöfarten så att fartyg som går över till fl ytande gas, metanol eller eldrift premieras. - Gör sjöfartens planerade ekobonussystem så brett och inkluderande som möjligt. - Inför 1 km långa godståg och tillåt ett ökat axeltryck på upp till 25 ton. - Staten bör delfi nansiera järnvägens nya signalsystem ERTMS. - Ge järnvägen miljökompensation per tonkilometer. Undertecknarna anser att en större samverkan mellan trafi kslagen gynnar hela det svenska näringslivet som är beroende av kostnadseff ektiva och hållbara transporter. Debattartikel DI: Lägg om beskattning och avgift för att gynna klimatsmarta transporter www.maskinkontakt.se 49