Kreativa Europa i fokus 1
Ahmet Ögüt, The Silent University, på Tensta kons
thall. Foto: Jean-Baptiste Beranger. ”Man kan vara tio biografer fast man bara har en salong” Publikutveckling är ett prioriterat område inom Kreativa Europa. Att arbeta för att nå ny publik och fördjupa relationen till den man har är också saker som de flesta organisationer vill göra. Vi har pratat med två svenska aktörer om deras erfarenheter. Mathias Holtz är programproducent på Folkets Hus och Parker och engagerad i nätverket Europa Cinemas som samlar nästan 1000 kvalitetsfilmsbiografer i mer än 30 europeiska länder. Han har just varit på festivalen Il Cinema Ritrovato i Bologna för att återigen leda ett av de ”Innovation Labs” som Europa Cinemas arrangerar. Där möts personal från olika biografer under några intensiva dagar med föreläsningar och diskussioner om kreativa sätt att nå ut. Det sker bland annat genom en workshopuppgift som löper genom hela kursen, som handlar om att starta en ny biograf. – I och med det kommer man in på många publikutvecklingsfrågor, säger Mathias Holtz. Nu öppnar vi något nytt, vem gör vi det för? Vad betyder platsen man är på för biografen och hur kan man utnyttja den? Vilken publik riktar man sig till? Mathias erfarenhet är att även om deltagarnas förutsättningar skiljer sig mycket åt när det till exempel gäller finansiering, så delas de flesta utmaningarna av biografer kontinenten över – som svårigheter att nå unga och att 4 stadskärnor dör. Flera arbetar också på liknande sätt för att bredda publiken. – En av de tydligaste trenderna jag ser är att biografer försöker nischa sig med specialevenemang. Man kan vara tio biografer fast man bara har en salong. Den utvecklingen ser man överallt på både små och stora biografer. Jag tror det är helt förbi att ha ett jämntjockt utbud med samma film två veckor i sträck. Folkets Hus och Parker arbetar aktivt med att sätta filmerna de visar i ett sammanhang och erbjuda något utöver dem, som samtal. Biografens betydelse som en gemensam plats i samhället för möten och diskussion är också något som betonas av Europa Cinemas. Mathias Holtz menar att en central del i publikutveckling är att bygga en långsiktig relation mellan publiken och biografen som går bortom enskilda filmer och evenemang. – Det gemensamma för alla framgångsrika biografer är att de inte bara ser sig själva som en plattform för ny film utan att de har ett eget värde som plats och som kurator av innehåll, säger han. Tensta konsthall i Stockholm är en institution som på ett liknande sätt vill vara en central punkt i sitt lokalsamhälle och på samma gång arbeta med den främsta och mest angelägna kon