Hemma Hos nr 2/2019 1
ME DARB E TARE En av Simon Norlins viktigaste upp
gifter som kvartersvärd är att skapa goda kontakter i sitt område. Han trivs jättebra i sin roll som relationsbyggare och ett särskilt trevligt inslag är att bjuda in nya hyresgäster till välkomstbesök. TEXT Kristina Grefberg FOTO Pia Nordlander Välkommen till Mimer Ala Jamil och hennes sambo Rahel Othman har i dagarna flyttat in i en trea på Kassörsgatan och Simon har bokat ett välkomstbesök hemma hos paret. – Vi är så glada för den här lägenheten. Vi fick den genom bostadsbyte inom Mimer, säger Ala med ett stort leende. Efter fem års letande kunde vi byta en tvåa till den här jättefina trean. Alla nyinflyttade erbjuds välkomstbesök i hemmet och kvartersvärden Simon Norlin in formerar om hur det är att bo hos Mimer. Han pratar om tvättstugan och miljöboden, men också om bland annat besiktningsprotokoll, hyresAlla ny inflyttade erbjuds välkomstbesök. Att träffa hyresgäster är en av de bästa sakerna med jobbet, säger Simon. 8 Det är många som behöver hjälp med praktiska saker.” inbetalningen, störningsjouren och vikten av att hålla rent i vattenlåsen. Allt för att få vardagen att fungera smidigt. – Det är många som behöver hjälp med praktiska saker, nya vitvaror och annat som man inte varit van vid sedan tidigare, så välkomstbesöket är mycket uppskattat, förklarar Simon. HAN HAR med sig en välkomstpresent i form av en specialkasse för sopsortering, en nyhet som Ala tycker är smart. I miljöboden ska hyresgästerna sortera förpackningar och där finns också en batteriholk. Och det får absolut inte finnas plast i matavfallet! – Ala och Rahel har bott hos Mimer tidigare tidigare så de har koll på läget och har redan hunnit med ett pass i tvättstugan, säger Simon. – Det gick enkelt och snabbt med två tvättHEMMA HOS NUMMER 2 2019