Tidningen Kosmetik 1
KARRIÄR RACING & SKÖNHET Jocke Mangs Jocke Mangs
har gått från att vara en av Sveriges snabbaste racingförare till att arbeta med avancerad hudvård och fillers med det franska hudvårdsmärket Laboratoires Filorga. text JeSSICA S KeMPe Redan som sexåring började Jocke Mangs att köra motocross. Det gick väldigt bra och han tog flera pallplatser, som bäst tog han ett junior Lag - VM guld på internationell elitnivå. Men år 1997 skadades Jocke Mangs allvarligt i ryggen och lyckades aldrig komma tillbaka till motocross. Istället valde han att satsa på bilracing. – Först började jag med gokart och körde på juniornivå, men redan som 17-åring startade jag min racingkarriär på elitnivå. Åren 2007, 2008 och 2009 vann Jocke Mangs ett internationellt mästerskap och lyckades även vinna Porsche Carrera Cup två år i rad och blev därmed utsedd till Årets racingförare år 2009. Därefter har topplaceringar i internationella och nationella mästerskap fortsatt och så sent som förra året tog han en tredje placering i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Men för fyra år sedan när Jocke Mangs tävlade som allra mest så fick han även upp ögonen för att bygga upp ett eget företag. Han beslöt sig då för att kombinera bilracing på elitnivå samt att driva företag. Helst ville Jocke Mangs hitta ett varumärke inom avancerad hudvård och fillers. – Lite kunskap inom skönhetsområdet hade jag från min pappas företag, Klinikutrustning, som bland annat håller på med laser- och fettreduceringsmaskiner. Men nu ville jag fånga ett stort varumärke för att ta till Sverige. Detta var självklart en stor utmaning. Efter mycket sökande och test av olika produkter och varumärken så lyckades Jocke Mangs hitta ett koncept han trodde stenhårt på. Han fann det franska hudvårdsmärket Laboratories Filorga, som är känt för sin mesoterapi produkt NCTF och sina hyaluronsyrabaserade injektionsprodukter ART FILLER. Efter ett helt år av förhandlingar blev han till slut officiell distributör i Sverige för varumärket år 2013. – Nu har jag en ny tävling att göra i livet. Jag är en otrolig tävlingsmänniska. Tidigare har jag hela tiden sålt in mig själv. För att tävla i bilracing måste man samla in miljoner i sponsorpengar, nu har jag något helt annat att sälja in som verkligen ger mig en ”kick”. På drygt tre år har Jocke Mangs fått in Filorga på 180 kliniker och av dessa jobbar han aktivt med 50 stycken. Han känner att han har haft stor fördel av åren som racingförare. – Jag har drivet från racing . Jag har skolat mig själv i tidig ålder och vet vad som är viktigt för att marknadsföra sig själv. Detta för jag nu över i affärslivet med Filorga. En av Jocke Mangs viktigaste framgångsfaktorer är att han brinner för det Kosmetik 3-2016 17 Ålder: 34 år. Karriär: Varit och är en av Sveriges snabbaste racingförare med framgångar nationellt och internationellt. JSM Mästare JTCC, Mini Challenge Mästare Europa, Dubbel Porsche Carrera Cup förare. Varit topp tre i de flesta mästerskap som han tävlat i. Utbildning: Startade som 17-åring med att sälja in sig själv och sponsorpaket till stora företag. Vanlig gymnasieutbildning idrott, hälsa och kost. Driver i dag: Ansvarig för Nordic Medical, som är distributör för Laboratories Filorga, regenlab PRP och SoftFil micro cannulas i Sverige. Främsta drivkraft: Vill alltid prestera maximalt. Ser det som en enorm fördel men samtidigt kan livet bli tuffare mellan varven. Mål: Få ut Filorga till ytterligare 50 kliniker/ salonger inom två år. Och att arbeta med kliniker som brinner för Filorga lika mycket som han själv och sitt team med personal. 2016: Driver Filorgaprojektet vidare i Sverige i kombination med att tävla i Porsche Carrera Cup Scandinavia. han gör och tror extremt mycket på sin produkt. Därefter är det viktigt att ha en utarbetad affärsstrategi. Jocke Mangs trycker specifikt på att det är centralt att jobba nära alla sina kunder. – Jag har hellre färre kunder som jag kan ha en tajt relation med och serva och utbilda på rätt sätt än att bara trycka ut så många produkter som möjligt på marknaden. Jag vill att mina kunder ska känna att vi kan hjälpa dem med allt ifrån marknadsföring och nyhetsbrev till att dra kunder till deras klinik eller salong, med andra ord hjälpa mina kunder med sådant som de inte hinner med själva. Q