Tidningen Kosmetik 1
NEW BEAUTY DECLÉOR I NY SKEPNAD L’Oréal har tillb
ringat sex månader med att integrera Decléor i sin struktur. Nu avslöjar de planerna för varumärket. text KRIStINe RØDLAND L’Oréal köpte Decléor för två år sedan tillsammans med Carita och tog över distributionen av de två professionella hudvårdsvarumärkena under hösten 2015. Integrationen av varumärkena är en ny era för L’Oéral, som hittills täckt massmarknaden, den selektiva marknaden, apoteksmarknaden och den professionella frisörmarknaden med sina produkter. Integrationen har hittills letts av General Manager Adrian Thelwell. Han förklarar att de medvetet har valt att lägga de två hudvårdsmärkena inom Professional Products Division (PPD), vilket är den avdelning inom L’Oréal som sköter salongsmarknaden. – Det här är professionella varumärken och så bör det förbli, försäkrar han. PPD har lång erfarenhet av att distribuera professionell hårvård mot frisörer, med varumärken som Kerastase, Redken och Shu Uemura, och har nu skapat en separat affärsenhet, som kommer att arbeta mot skönhetsterapeuter. De har rekryterat ytterligare personal från Dermagruppen, som tidigare distribuerade Carita och Decléor i Skandinavien. Även Madame Solange, som grundade Decléor för mer än 40 år sedan, har gått med i teamet i Paris och gett värdefull information om det holistiska- och aromaterapibaserade arvet i varumärket. – Namnet på avdelningen, PPD, ger en god indikation på att produkterna endast bör säljas där det utförs professionella behandlingar. De bör inte tas bort från den professionella kanalen, säger Adrian Thelwell. L’Oréal har ägnat omkring sex månader åt integrationsprocessen och besökt 15 nordiska städer för att träffa hudterapeuter och informera om vad som händer. De har också tagit fram en ny visuell och kommersiell identitet för Decléor, så vi kommer att uppleva en ”Re-Awakening” av varumärket. – Vi hoppas att behålla lojala konsumenter, men också dra till oss nya. Varumärket har gjorts om så att det sticker ut mer och känns modernt, samtidigt som de traditionella följer med. Decléor har alltid fokuserat på helhetsbilden av skönhet och de nya kodorden är ”Skin Body Mind.” Omsorg för själen, huden och kroppen, säger Aviâja Riemann-Andersen, som är ny Brand Director för Selective Professional Brands L’Oreal Nordic och den person som kommer att leda processen framåt. Q 64 Kosmetik 3-2016 – Decléor är i dag helt integrerat i L’Oréals struktur, och det kommer en stor lansering i september, säger Aviâja RiemannAndersen, ny nordisk chef för L’Oréal.