Energigas 1
Profilen Själv kör Sveriges miljömäktigaste en ga
mmal Volvo från 1999. Som går på bensin. – Många frågeställningar är mycket mer komplexa än vad de kan synas vara vid en första anblick. Visst är till exempel en hybridbil bättre ur klimatperspektiv. Men samtidigt innehåller de upp till fem kilo ovanliga jordarts mineraler som det råder en ökande brist på och där brytningen har stora negativa miljö konsekvenser. Köper jag en ny bil ofta ska den också produceras. Hur mycket energi går åt till det? Hur produceras den? Man måste se till helheten och vara beredd på att ifrågasätta sin egen uppfattning om vad som är bästa lösningen. Jag har stor respekt för komplexiteten i frågor som rör vår konsumtion. Helheten viktig Att se till helheten och att miljöfrågorna måste kopplas samman med alla andra samhällsfrågor, är teman som hela tiden återkommer i samtalet med Johan Kuylenstierna. – Det är fullständigt meningslöst att diskutera klimatfrågan som ett eget politikområde. Den måste kopplas till ekonomi, transporter, livsmedelsförsörjning, rättvis handel, fördelningen av naturresurser. Försöker man hantera ett problem i ett syslönar sig att ligga långt fram. Sverige har världens högsta koldioxidskatter – och har samtidigt haft högre tillväxt än många andra länder. Kör gammal Volvo Dock tycker han att Sverige halkar efter i vissa sammanhang. Till exempel har godstransporter med järnväg gått ner under de senaste decennierna eftersom tåg inte kan konkurrera med lastbilar som tar varorna från dörr till dörr. Detta samtidigt som debatten om klimatförändringar gått varm. Sverige har råd med större investeringar i forskning och kan ligga i framkant när det gäller att ta fram ny fossilfri energi, menar han. tem finns risken att man skapar andra problem i andra system. Han ger ett par exempel: Den snabba handeln knyter ihop världens länder – vilket kan skapa problem. När flera länder i Sydostasien drabbades av svåra översvämningar fick flera företag i Nordeuropa och USA stänga produktionen eftersom de inte fick delar till sin produktion. – När EU beslutade att öka mixen av förnybara drivmedel fick det genast effekter på palmoljeodlingarna i Sydostasien eftersom palmolja är en ingrediens. Detta ledde till sociala och ekonomiska konsekvenser och bidrog till exempel till att öka konkurrensen om mark och vatten med det lokala jordbruket. I vissa fall kan detta leda till konflikter mellan ekonomisk tillväxt och lokal livsmedelstrygghet. De tekniska anordningarna för miljöteknik som solenergi, vindenergi och miljöbilar innehåller ovanliga mineraler – vilket skapar andra utmaningar som att bygga upp teknologier för återvinning. Klimat och ekonomi hänger ihop Klimatfrågan hänger inte minst ihop med ekonomi. Omställningen blir enklare om den globala ekonomin är i ordning och det finns politisk optimism. Men börjar USA:s, Kinas, OECD:s ekonomi att hacka blir det besvärligare. – Anledningen till att konferensen i Rio 1992 blev så framgångsrik berodde inte minst på att kalla kriget tagit slut efter murens fall och vi fick flera nya, fria och utvecklingsoptimistiska stater. Optimism är en större drivkraft till förändring än pessimism. Forskningen på SEI är mycket bred och kan handla om allt från global handel till Brasiliens regnskogar, hushållens vattenförbrukning i Bangalore och hur en damm i nordöstra Thailand påverkar befolkningen i området. Tar hjälp av psykologer och hjärnforskare SEI har nu börjat titta på varför människan beter sig som hon gör, trots ny kunskap och teknik. – Det har blivit allt viktigare att ta hjälp av beteendevetare, psykologer och hjärnforskare för att få svar på vad det är som styr människan, vad som styr våra val. Varför har vi så svårt att tänka långsiktigt? Varför berör oss inte ebolaproblematiken i Västafrika på samma sätt som om det inträffat i Skåne? Varför är vi mer rädda för terrorism än pandemier? Varför svarar fler att de handlar kravmärkt än som verkligen gör det? Till syvende och sist handlar miljöfrågan om oss människor och våra val. Jag tror på människans positiva kraft och är därför en obotlig optimist. s New release: AIRGARD® Until now, the Airgard has only been used by the US government in homeland security applications. Today, the self-contained, ultra-sensitive, FTIR based gas analyser is available for you! With its single-digit ppb detection limits, a response time <20 seconds and the possibility to monitor 20 gases simultaneously, the Airgard® is suited for biogas fuel analysis. It can quantify methane and CO2 content and determine impurity levels of Siloxane. Rowaco offer in-field service, covering regular maintenance, problem solving as well as method development and support in analysis validation. ROWACO AB Westmansgatan 49 | SE-582 16 Linkoping | Sweden Tel: +46 (0)13 13 80 10 | info@rowaco.se | www.rowaco.se ENERGIGAS NR 4 2014 17