Energigas 1
I korthet 3 FRÅGOR TILL … Henrik Thunman, biträda
nde professor i energiteknik vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg, som fått Energigas Sveriges miljö- och teknikpris 2014 för sitt arbete med att utveckla ny teknik för att producera fordonsgas genom att förgasa skogsavfall. 1 Grattis till utmärkelsen. Hur känns det? – Som ett stort erkännande för all den aktivitet vi haft kring förgasningsprojektet Gobigas. Chalmers har i dag ett 30-tal forskare inblandade i projekt som arbetar med den här tekniken. Det började i maj 2005 då Göteborg Energis forskningschef ringde mig och berättade om bolagets planer. Min första reaktion var att det kommer att bli svårt att genomföra, det har ju inte gjorts förut. Men vi bestämde oss snabbt för att bygga upp en stödverksamhet. 2 Anläggningen var färdigbyggd i våras, men uppstart pågår fortfarande. Varför tar det sådan tid? – Det har varit olika problem med att starta upp den komplexa processen. Först med förgasningstekniken, senare med metaniseringen. Vi hoppas nu att anläggningen ska kunna leverera gas ut på ledningen vid årsskiftet. 3 Vilken energiteknikforskning håller ni på med nu? – Vi har flera olika projekt på gång, allt från småskalig kraftvärme från biobränsle till uthålliga europeiska energisystem. Inom förgasningen ser vi på möjligheterna att ytterligare optimera processen, så att Gobigas kan bli mer kostnadseffektiv om man bygger fas 2. JAN MALMBORG 4 ENERGIGAS NR 4 2014 Swedavia blir först med att testa biogasdrivna snöröjningsfordon på flera av landets flygplatser. FOTO: ULF WALLIN/SWEDAVIA Biogasdrivna snöplogar ska sopa rent I vinter ska svenska flygplatser börja snöröjas med biogasdrivna fordon. Det statliga flygplatsbolaget Swedavia investerar cirka 200 miljoner kronor på nya maskiner de kommande åren. Förutom minskade koldioxidutsläpp innebär satsningen på biogasdrivna snöröjare minskade bränsle- och underhållskostnader, enligt företaget. 29 snöröjare beställda Utvecklingsarbetet sker tillsammans med fordonstillverkarna Aebi Schmidt och Volvo. Swedavia har hittills beställt 29 nya snöröjare varav 8 kommer att levereras redan i vinter, då tester inleds. De nya fordonen, som är 15 meter långa och med plog väger närmare 30 ton, plogar, sopar och blåser i väg resterande snö med en hastighet av 130 meter i sekunden. Specialmotorer Snöröjarna är utrustade med specialmotorer som går på biogas och diesel, en fram och en bak. Den främre motorn driver fordonet medan den bakre driver en roterande borstvals och blås enhetens fläktar. Via en avancerad direktinsprutning kan motorerna vid snöröjning drivas helt på gas. Minskar utsläppen När landningsbanorna plogas på Arlanda flygplats kör upp till tio fordon samtidigt i formation. De 2 500–3 500 meter långa banorna blir rena från snö på cirka åtta minuter. Biogasdriften kommer på kort sikt att minska utsläppen med 70 procent med dagens inblandning av diesel, enligt Swedavia. Målet är dock att dieselinblandningen ska bytas till förnybar diesel senast år 2020. Nytt tak för gasavgifterna Naturgaslag. Energimarknadsinspektionen (Ei) har beslutat att sätta ett tak på gasnätföretagens intäkter på 6 miljarder kronor för åren 2015–2018, skriver myndigheten i ett pressmeddelande. De sju gasnätföretagen på den svenska marknaden hade ansökt om intäktsramar på upp till 7,3 miljarder kronor. Enligt Ei innebär beslutet att de totala avgifterna begränsas jämfört med tidigare period för Swedegas transmission och Öresundskraft. För Stockholm Gas omfattar beslutet både ny verksamhet inom fordonsgas och stadsgasverksamheten i Stockholm, enligt myndigheten. Den 1 juni 2013 trädde nya bestämmelser i kraft i naturgaslagen som innebär att Ei ska tillämpa en förhandsreglering av naturgasföretagens tariffer. Fortsatt premie för supermiljöbil 40 000 kr. Supermiljöbilspremien, som innebär att alla som köper en bil som släpper ut under 50 gram koldioxid per kilometer får 40 000 kronor tillbaka från staten, kommer att förlängas, skriver Ny Teknik. Regeringen ska under 2015 utarbeta ett förslag på beskattning av personbilar som gör det förmånligare att köra grönt. FOTO: KLARA LJUNGKLINT EKMAN