Nöjesnytt Växjö 1
#hemmatipset – STÖTTNING AV LOKALA FÖRETAG I BESÖ
KSNÄRINGEN Ena dagen var allt som vanligt – vi gick på restaurang, tog en AW, shoppade loss och gick på konserter och teater. Att gå till frissan och ta en manikyr hörde till vardagen för många. Hotellen hade gott om gäster och konferensdeltagarna sågs stressat susa in och ut genom entréerna. Så blev det mitten av mars och det mesta stannade upp. Svarta rubriker handlade om Corona – det mesta avbokades och man slutade gå på restaurang. Mattan rycktes undan för många företag – en hyfsad kalkyl byttes mot 0 omsättning. Efter några chockartade dagar började många hitta kreativa lösningar för att rädda upp det något. Restauranger började med takeaway, ordnade glesare möblering och öppnade uteserveringarna extra tidigt. Hotellen, herrgårdarna och pensionaten kom med förmånliga erbjudanden och anpassade sig efter situationen. Listan kan göras lång. Gemensamt för de allra flesta var – vi ger inte upp – vi ska klara oss igenom. Destination Småland är Region Kronobergs bolag för främjande av besöksnäringen. Normalt jobbar de mest med internationell marknadsföring i Tyskland, Nederländerna och Danmark. De fick också tänka om. Cathrine Rydström är ansvarig för marknadsföring och PR: – Det tog några dagar för oss att fatta vad som hänt, säger hon. Att utländska turister inte skulle kunna ta sig hit förstod vi tidigt. När det sedan stod klart att man avrådde från resande även inom Sverige funderade vi på hur vi bäst kunde använda våra resurser. Vi såg att företagen runt om oss anpassade sig för sina kunder och sin överlevnad. En idé om att samla och synliggöra dem kom upp. Så föddes #hemmatipset. Kampanjen sattes samman blixtsnabbt och lanserades den 3 april lagom inför påskhelgen. Grafiskt blev kännetecknet en mosaik av företagare, anställda i besöksnäringen och besöksmål. Tanken var att visa på det fantastiska utbud som faktiskt finns och levererar med ansvar. – Vårt huvudsakliga syfte var att stötta företagen, men även att ge tips till alla Kronobergare som fick stanna hemma över påsken, säger Cathrine. Sen blev det också så att många företag tyckte det var positivt att vi gjorde något och det i sig skapade en känsla av samhörighet. Vi satsade ganska mycket på annonsering och marknadsföring i sociala medier, så det blev en rivstart. Det var viktigt för Destination Småland att poängtera att alla besök måste ske med ansvar och att marknadsföringen skulle vända sig till invånarna i länet. Texten som satte budskapet fick inleda webbsajten hemmatipset.se: ”Nu är inte tider att resa bort. Spendera din tid i grannskapet – vi lovar att det finns saker du inte upptäckt. Stötta lokala företag och hjälp dem genom krisen – ät, shoppa, upplev och unna dig kanske en hemester på ett mysigt hotell, naturskön camping eller i naturnära stuga. Ta hand om varandra och håll huvudet kallt, hjärtat varmt och händerna rena.” Verksamheten på Villa de Luxe och på Kafé de Luxe bygger till stor del på mysig stämning, trångt men trivsamt, barhäng och knökafull nattklubb. Kunde ett sådant koncept överleva med rådande rekommendationer från Folkhälsomyndigheten? Precis det har de fixat även om omsättningen är betydligt mindre. De har nu blivit synnerligen kreativa i sina lösningar för att ge gästerna en bra upplevelse – vare sig de är på plats eller köper takeaway. Vedugnspizzorna från Villa de Luxe är snart kända över hela stan – beställes med fördel via den finurliga appen @happyorder.io. Sen kan man välja mellan hemkörning, avhämtning eller att bli serverad vid bordet. Dessa bord har man bra koll på då de märks med tydliga budskap. PM & Vänner håller öppet som vanligt och även här ser vi hur de tar tag i krisens villkor. De erbjuder ett superpris på boende och supé i Bistron – och det gäller ända till 31 mars 2021. Deras devis är: ”Det är i framgång vi blev vänner, det är i motgång vår vänskap stärks”. De erbjuder avhämtning och hemkörning både från restaurang och bageri. TAGGA #HEMMATIPSET Kampanjen hemmatipset består av flera delar som är tänka att samspela och driva varandra framåt. På sajten hemmatipset.se läggs ett grundläggande utbud blandat med dagsaktuella tips. Centralt är dock Instagram @destinationsmaland där alla som använder #hemmatipset uppmärksammas. – Den här taggen fanns faktiskt inte innan, berättar Cathrine. Sökte man på #hemmatipset var det 0 förslag. Nu är det 670. Det är fortfarande lång väg till allmän användning men det finns ett gäng företag som taggar mycket och dem hittar vi och uppmärksammar. På Facebook Destination Småland är karaktären annorlunda. Här lägger man gärna upp porträtt på företagare/företag där en del av deras berättelser kommer fram. Den lanserades 3 april och har nu nått 68 000 personer. De 900 följarna är i stort sett alla Kronobergare – precis som det ska vara. GODA EXEMPEL Det finns många exempel på företag som kämpar hårt för att få in en del av sin omsättning genom att ställa om. Ett exempel är Villa Vik/Toftastrand i Sandsbro med Jessica Goodwin i spetsen. De fick sluta med Villans lunch, sconesoch frukostbuffén. Men de hade ju sedan tidigare sin drive-in på caféet och där började de nu servera luncher på takeaway och det har blivit en riktig succé. Cathrine på Destination Småland menar att det är ovanligt många goda exempel i Kronoberg. – Jag tror man har inspirerats av varandra. Takeaway, hemkörning, gles möblering är mer regel än undantag hos restaurangerna. De är också noga med hygien och även hotellen har anpassat sig bra. NATURTIPS OCH PICKNICK I dessa tider är så klart naturtipsen populära – särskilt vandring. Men även vid utflykten kan man stötta företag. Något som Brygghuset vid Teleborgs slott tagit fasta på. Här köper man enkelt picknick att ta med och det är öppet alla dagar. Det här är bara några av alla de tips som samlats under begreppet #hemmatipset. – Det finns hur mycket som helst avslutar Cathrine. Vad vi försöker göra är att samla ihop så många som möjligt så att det ska vara lätt att hitta. Men vi är beroende av att företagen själva, kommunerna och allmänheten lämnar in sina tips. Det har funkat ganska bra, men kan absolut bli bättre. Det här är en kampanj vi driver tillsammans. Maila info@destinationsmaland.se eller meddela oss i sociala medier. I fakta Kampanjen drivs av Destination Småland info@destinationsmaland.se 0470-73 32 00 Hemsida: hemmatipset.se Instagram @destinationsmaland Facebook: Destination Småland Tagga #hemmatipset