STT 1
16 STT Vecka 27 onsdag 1 juli 2015 SPORT Jan Hagb
erg, som kör en Volvo 242 från 1981, kom åtta i sin klass och på en fin 16:e plats totalt. FOTO: LEIF JOHANSSON, PHOTOCONCEPT Jan tävlade i Midnattssolsrallyt MOTOR Kindsföraren Jan Hagberg har gjort en fin insats i årets Midnattssolsrally. Det här var Jans nionde start i rallyt, av dessa nio har han kommit i mål i åtta (han bröt en tävling på grund av tekniska problem). De tre första Midnatts solsrallyn körde han en Opel Ascona, och därefter har det blivit Volvo 242 som han har nu. Jan var väldigt nöjd med sin körning i år, och att bilen hade gått klockrent. Han slutade som åtta (av 26 startande) i sin klass och på en fin 16:e plats totalt (107 startande). Det är väl bara 2010 års start som slår detta, då han kom trea i sin klass och femma totalt. Men samtidigt har intresset för detta rally vuxit för varje år sedandess, och konkurrensen har ökat. Kartläsaren som Jan hade till sin hjälp heter Per-Mikael Ekström (Borås MK). LEIF JOHANSSON Intresset för detta rally har vuxit för varje år. Jan Hagberg gjorde sin nionde start i Midnattssolsrallyt. MOTOR Att rallysporten numera allt som oftast handlar om en fight om sekunder är ett vedertaget faktum Den gångna helgens tävling i de småländska skogarna kring Klevshult för i Jansons rallyteam var inget undantag. Här berättar Anton Janson och John Hedlund om tävlingen. Till vår stora glädje fick vi denna tävling starta tillsammans med våra konkurrenter, detta eftersom tävlingen inte var en del av Sverigeserien i VOC. Det medförde att vi gick ut som andra bil i A- VOC/Grupp-f, vilket givetvis är en fördel rent sportsligt men också en stämningshöjare ur ett socialt perspektiv. Nu över till själva tävlingen och SS1. Denna sträcka var en snabb byväg där det till stora delar handlade om att hitta rytmen och linjerna i körningen. För vår del fick vi dessa komponenter att fungera och både körning och notläsning fortlöpte utan några incidenter. Tiden visade sig räcka hela vägen och vi tog en sträckseger med cirka en sekund. SS2, som vi åkte en del av förra året, visste vi skulle bli svår, då den har en karaktär som inte fullt ut passar oss. Men vi gjorde vårt yttersta vilket räckte till en andra plats i klassen. Vi blev slagna med cirka fya sekunder avden ”flygande skåningen”, Tom Kristensson. En härlig känsla i bilen genom hela sträckan. SS3 blev dagens ”mellansträcka” för oss. Vi sa till varandra direkt efter målskyltarna, ”vi kommer att bli slagna på denna sträcka”. Det var dock inte bara vi som fann sträckan svår och orytmisk utan även våra konkurrenter och som en följd av detta räckte vår tid till en andra plats på sträckan, slagna av Kim Nilsson med en tiondel. När de fem specialsträckorna på dryga 50km var avverkade, kunde teamet inkassera säsongens första seger med en segermarginal på1,1 sekunder. FOTO: PRIVAT SS4 var dagens längsta sträcka med sina dryga 14 km. Den sträckan hade verkligen allt, extremt snabba partier där vi var tämligen övertygade om att ljudvallen var nära att sprängas, blandat med kurviga partier där vi var minst lika övertygade om att vi skulle möta oss själva. Med en härlig känsla i bilen genom hela sträckan slog vi till med sträckseger med dryga 3 sekunder. Beskedet att vi vann och nu gick upp i ledning med 3 tiondelar utlöste ett mindre ”segervrål”. Men nu gällde det att inte ta ut något i förskott, vi hade trots allt en sträcka kvar! Närmare bestämt SS5 som var dagens kortaste med cirka 5 km. Här skulle allt avgöras och med en ledning på ynka tre tiondelar går man inte säker ska rallygudarna veta. Vi visste att det inte gick att ”safe-köra” utan att vi måste attackera fullt ut och på sina ställen lite därtill. Vi gjorde vårt yttersta och beskedet vid målbilen när vi fick reda på att vi var sju tiondelar snabbare än Tom, var underbart! Således vinner vi Skilling 500 med 1,1 sekunder! Äntligen hade vi marginalerna på vår sida! Att vinna A-VOC/Grupp-f ärminsann ingen lätt uppgift och det är så mycket som måste fungera, vilketmedför att det blir extra underbart när man väl lyckas! Det är viktigt att nämna våra sponsorer och vår trogna servicepersonal. Utan er hade inget av detta varit möjligt. Inskickat av ANTON JANSON & JOHN HEDLUND