Regionalt krisstöd 1
Krisstöden till regionerna 2020 Verksamheternas a
nvändning av krisstöden – en sammanfattning Nedan redovisas sammanfattningsvis hur verksamheterna inom de olika verksamhetsområdena använt krisstöden. Redovisningarna av krisstöden visar att kapaciteten till omställning, anpassning och utveckling med anledning av pandemin generellt sett varit stor hos de regionala kulturverksamheterna. Det vi kan se både utifrån detta underlag och annan uppföljning vi gjort under pandemin är att även om digitaliseringsinsatser pågått under lång tid går det verkligen att tala om ett digitalt språng – och det inom samtliga konst- och kulturområden i kultursamverkansmodellen. Teater, dans och musik Inom teater, dans och musikområdet har verksamheterna bland annat använt medlen till att täcka förlorade intäkter och att kunna behålla personal, betala ut löner och arvoden till en bredd av yrkeskompetenser, samt att kunna återbetala abonnemang och biljetter. Den stora majoriteten av verksamheterna inom området lyfter också digitala produktionskostnader och insatser för att digitalisera verksamheten, till exempel i form av filmning av produktioner för att lägga upp eller streama på digitala kanaler, inköp av digital mötesutrustning och andra investeringar i digital teknik och infrastruktur. Den digitala omställningen beskrivs också i en del fall rikta sig till skolor i olika former. Flera verksamheter lyfter också hur de har fortsatt att försöka nå ut fysiskt till den prioriterade målgruppen barn och unga genom skolverksamhet samt till äldre på äldreboenden – under coronaanpassade former – till exempel med begränsade antal i publiken eller genom föreställningar, konserter och aktiviteter utomhus. Något annat som nämns av flera verksamheter är ökade satsningar på marknadsföring, inte minst i form av utveckling av marknadsföringen, både för att bibehålla och hitta ny publik under pandemins omständigheter. Övriga användningsområden som lyfts av ett antal verksamheter är ökade arbetsmiljörelaterade kostnader, säkerhetsanpassning av lokaler och inköp av skyddsutrustning och material, täckning av tillkommande lokalhyror för att kunna genomföra verksamhet i andra lokaler samt kostnader för att kunna transportera sig smittsäkert. Flera verksamheter har också prioriterat olika samarbeten med det fria professionella kulturlivet. Museiverksamhet och museernas kulturmiljöarbete Precis som för teater-, dans och musikområdet har museiverksamheterna använt krisstöden för att täcka intäktsbortfall av olika slag och att behålla personal och betala ut arvoden för pedagogiska aktiviteter. Det har också bedrivits ett omfattande omställningsarbete kring digitalisering genom digital förmedling av ett brett utbud av utställningar och aktiviteter, samt investeringar i digital teknik och möjlighet att erbjuda digitaliserat material kostnadsfritt. När det gäller täckning av intäktsbortfall härrör dessa bortfall framför allt från uteblivna entré-, butiks- och restaurangintäkter, men även lokaluthyrningsintäkter. Krisstöden har också använts till extra bemanning för att säkerställa en minimering av smittspridning i de publika utrymmena samt andra säkerhetsåtgärder som skyddsutrustning och avgränsningar och markeringar i lokalerna. Övriga exempel på användningsområden är tillsättande av arbetsgrupper kring digitalisering och återstart för verksamheten och att resurser avsatts för samtidsdokumentation om hur pandemin påverkat samhälle och invånare. 14/21