Nordisk Lager & Logistik 1
Henrik Sternberg, docent i logistik vid Lunds Tek
niska Högskola, på väg mot anställning vid Iowa State University globalt transportsystem med schysstare villkor. Modellen innebär att allt gods ska färdas i smarta, miljövänliga, uppkopplade enheter, i storlekar från ett litet paket till en standardcontainer. Modulerna ska gå att följa och de övervakas kontinuerligt. Men det låter ju bra!? - Ja, i teorin är det bra. Men idén bygger på att det inte finns några speditörer och att starka aktörer löses upp. Det kommer att bli ännu tuffare konkurrens på en redan hårt konkurrensutsatt marknad. Ett annat problem är att det inte finns förutsättningar för att omsätta idén i dess nuvarande form i praktiken. Idag bidrar speditörerna till att göra systemet effektivare, till att skapa värde genom att koordinera mellan kunder och transportoperatörer och ta ett helhetsansvar för godset. Ett globalt system som ska skapa det värdet är inte realistiskt på länge. Min forskning visar tydligt att beräkningarna av potentiella vinster inte stämmer och att det tänkta systemet snarare får en negativ effekt på miljön än tvärtom. Ännu Henrik Sternberg, docent i logistik. Foto: LTH Vad forskar du på för spännande just nu? - Bland annat har jag ganska nyligen skrivit om det som kallas Fysiskt Internet - en vision för logistik i EU som ska ge ritningar på ett helt nytt logistiksystem. Tanken är att alla aktörer ska ge upp sina egna nätverk och allt vara kompatibelt. Företag inom hela Norden är med i denna intressegrupp. Kan du beskriva närmare vad detta egentligen är? - Fysiskt Internet för gods är EU:s framtidsvision för ett effektivare och miljövänligare mer specialisering skapar ännu mer tomkörningar och långsammare flöden eftersom allt ska förpackas. Men varför kom EU på en så uppenbart dålig idé? - Idén kommer från Operations Research, det vill säga avancerad matematik som säger att ju mer företag samarbetar desto effektivare blir de. Detta är en i grunden positiv teori, men den går inte att applicera fullt ut på verklighetens logistikverksamhet. Under de senaste åren har det faktiskt inte hänt så mycket när det gäller Fysiskt Internet, bortsett från en massa rapporter på ämnet. Att inställningen trots allt är så positiv tror jag handlar om att det länge har saknats en vision för godstransporter och att många, både i och utanför branschen, ser ett behov av förändring. Ingenting tyder på det att det blir förbättringar av ett fysiskt internet för gods och det mesta pekar på att idén förblir en vision under lång tid framöver. n Green Fiber Bottle är en pappersbaserad flaska som snart kan lanseras på marknaden och ett led i en generell trend mot lättare och miljövänliga förpackningar. Bild: BillerudKorsnäs DAGENS TRANSPORT & LOG I ST I K 5 20 1 8 • 5 1