Nordisk Lager & Logistik 1
30 Är vi på väg mot en ny ”isbolagssituation” i l
ogistikbranschen? Foto: Carl Larssons Fotografiska Ateljé / Länsmuséet Gävleborg Transport och logistik i förändring Traditionell lager- och logistikhantering genomgår just nu stora förändringar. IoT, AI och nya system för kommunikation mellan beställare och leverantör gör att den traditionella uppdelningen mellan tillverkare, lagerhållare/distributör och kund är inne i en kraftfull förändringsfas. Grunden för förändringarna handlar om mellanhänderna. All kommersiell verksamhet idag handlar om rationaliseringar och effektiviseringar. Och det är där mellanhänderna tar stryk. En mellanhand som inte tillför mervärde någonstans i kedjan mellan tillverkare och slutkund bör fundera över sitt existensberättigande. En annan aspekt som somliga inom lager/logistik behöver fundera på är vad man egentligen sysslar med? Är man lagerhållare, tredjepartsdistributör eller kanske till och med ett säljbolag? Isbolaget, eller Isbolagen, för det fanns ett antal av dem runt om i Sverige på den tiden, var de företag som levererade kyla till de is-skåp som föregick våra dagars kylskåp. När Isbolaget gick i konkurs hade man 100 procent av marknaden för isblock, hämtade ur våra sötvattensjöar och lagrade i sågspån för distribution under sommarmånaderna. Men en dag kom det inte is på lastbilsflaket, utan ett kylskåp från Electrolux. Isbolagets konkurs var ett exempel på att man inte förstått bolagets kärnverksamhet. Isbolaget trodde att man levererade kyla till sina kunder. I själva verket var man ett distributionsföretag, ungefär som Dagab. Man hade fordonen, logistiken och framför allt kunskapen om hur och var man levererar färskvara till företag och privatpersoner på smidigaste sätt. I dag känns det som om vi är tillbaka i en ny isbolags-situation.. Många företag i branschen behöver fundera på sin roll i kedjan mellan producent och beställare. Vilken är min roll och vilka mervärden tillför jag i förädlingskedjan? Flera företag agerar nu på händelseutvecklingen inom lager/logistik. Somliga på att distributionen inte fungerar som den skall och andra på sin roll i branschen. – E-handel är en så pass stor del av vår affär att leveranserna bara måste fungera och enda sättet vi kan säkerställa det är att äga hela leveranskedjan själva, säger Kenneth Litland, vd på Bauhaus Sverige, som nu satsar på en egen en distributionsanläggning utanför Stockholm. PostNord, som fått utstå en hel del kritik för sin paketdistribution, inser nu att E-handeln är en viktig framtida inkomstkälla. Därför sänker man priset kraftigt på småpaket och lanserar samtidigt ecNOW, en lager och logistiklösning med placering i Jordbro utanför Stockholm. Till tjänsten kommer PostNord också att erbjuda konsultativa tjänster för att hjälpa kunderna att öka sin försäljning. Ännu så länge är rollerna kanske otydliga. Men för dem som först hittar rätt i den nya föränderliga världen för lager/logistik-företagen stundar ljusa tider. Peter Höök TRANSPORT LOGISTIK & Nr 5 2018 Ansvarig utgivare: Daniel Hardwick 08-506 244 00 daniel.hardwick@conventusmedia.se Från och med det här numret byter tidningen namn till Dagens Transport & Logistik från Lager & Logistik. Namnbytet speglar att allt mer fokus läggs på transportsidan inom materialhanteringen. Ny teknik som autonoma fordon, nya transportlösningar och integrerad transport och logistik betyder att vi som branschtidning måste bredda rapporteringen till att omfatta alltmer även detta. Chefredaktör: John Hardwick Medverkande skribenter: Annika Wihlborg, Susanne Ringheim Kilje, Simon Matthis, Hanna Engström, Robert Gabrielsson, Peter Höök Annonsera: annonsera@conventusmedia.se 34 36 38 40 48 Ledare: Transport och logistik i förändring 7 Logents logistiklösningar attraherar internationellt 9 Bränslecellsteknik framtida jättemarknad Bauhaus etablerar egen distribution i Stockholm Robotar integreras med manuellt plock Smartare logistik på IAA-mässan Unika helhetslösningar inom tillverkning från Hanza 12 15 22 24 30 2018, 2019 rekordår för logistikfastigheter 34 Brevlåda lösningen på ”The Last Mile” Logistic Contractor bygger med hög miljöprofil Ny logistikanläggning för Atea i Växjö Effektiv kylanläggning med rätt läge 36 38 40 41 Moderna logistikanläggningar nyttjar höjden 42 Framtidens materialhantering Optimera din Supply Chain för lönsamhet Trendanalys logistik 44 48 50 Conventus Communication AB Postadress: Box 62 19 102 34 Stockholm Besöksadress: Saltmätargatan 7, Stockholm Telefon: 08-506 244 00 Webbplats: www.transportochlogistik.se Stockholm oktober 2018. DAGENS TRANSPORT & LOG I ST I K 5 20 1 8 • 7 DAGENS