Nordisk Lager & Logistik 1
AKTUELLT Hetvattenledning leds genom hamnens comb
iterminal Text: Peter Höök Helsingborgs Hamn är en av Sveriges största färjehamnar och specialiserad på containertrafik. Som containerspecialist hanterar hamnen årligen cirka 220 000 TEU, Twentyfoot Equivalent Unit som kommer med sjötransport och cirka 75 000 TEU via land. Ett mycket speciellt projekt pågår för närvarande i hamnen, nämligen att en hetvattenledning från Öresundskraft leds genom hamnens combiterminal. Hetvattenledningen byggs sju meter ovan mark och ska vara klar innan vintern. Utmaningen är att leda om en hetvattenledning sju meter upp i luften samtidigt som containerproduktionen är i full gång. Entreprenörer och underentreprenörer jobbar sida vid sida med hamnens ordinarie verksamhet. Det nya fjärrvärmesystemet står klart den 19:e oktober varefter Öresundskraft slår på vattnet igen. – Vi har drivit projektet hetvattenledning i Foto: Öresundskraft. högt tempo utan att tulla på säkerheten. Vi har stött på en del oförutsedda saker men med tekniska lösningar, tät och god kommunikation med entreprenörer och produktionen i containerterminalen, har vi löst problemen allt efter som, berättar Mats Holmberg, CTO i Helsingborgs Hamn. Ombyggnaden av fjärrvärmesystemet var tvunget att genomföras för att frigöra yta i Västhamnen, där ökande containervolymer är att vänta. Att lägga hetvattenledningen under mark var inget alternativ, då marken där består av betong och järnvägsspår. De nya rörsystemet byggs med snävaste möjliga marginaler så att lastbilar ska kunna ta sig fram lika smidigt som tidigare. – Vi måste göra det bästa av den markyta vi förfogar över. Vi har haft möjlighet att investera och bygga och står starkare inför framtiden med ännu större volymer, säger Nicklas Romell, CCO i Helsingborgs Hamn. 8 • DAGENS TRANSPORT & LOG I ST I K 5 20 1 8